M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag verkligen med om. Det blir ju ett närmast kommersiellt utnyttjande av annans mark.
Fast alla cykelleder går ju på någons mark.
 
M Marrebarre1 skrev:
Jag återkommer när jag har tvingat fram ett beslut.
Vem ska du tvinga att besluta något och vad ska detta beslut handla om? Jag fattar fortfarande inte.

M Marrebarre1 skrev:
Men du kan inte svara på frågan?
Kan inte du svara på min i #20?
 
  • Gilla
Magnusalsjon och 2 till
  • Laddar…
Första frågan är ju vilken typ av skyllt vill du ha som du tror att gående bryr sig mer om?

Följande går att utläsa i lagrådets omformulering av befintlig text:

"För straffansvar krävs att gärningsmannen olovligen intränger eller kvarstannar i bostaden. Att tränga in innebär att ta sig in i t.ex. ett hus eller rum eller att ta sig in på t.ex. en gård eller upp på ett fartyg genom att övervinna något hinder av fysisk eller psykisk art. Även den som t.ex. klättrar över ett staket in på en gård eller går in på gården och därvid trotsar ett uttalat förbud intränger olovligen i bestämmelsens mening"

Alltså vill du kunna få någon dömd krävs ett staket/grind som är låst eller att de vägrar lämna trotts tillsägelse. Jag skulle gissa att om du bad de som passerar vänligt att inte gå denna väg i försättningen så lyssnar de? Vid vägens början skulle du nog behöva ha en återvänds gränds skyllt med undertext gårdsplan för att mota bort cyklister.
Kanske även är så att Google tycker att detta är en väg och föreslår den för cyklisterna?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om du nu har skyltar uppe som ignoreras, vad blir bättre av att du anmäler dem för att tvinga fram ett beslut? Visst, du kanske får klarhet i huruvida skyltarna är lagliga eller ej, men kommer det stoppa horderna av medelålders män klädda i lycra?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M
S Staffan-N skrev:
Om du nu har skyltar uppe som ignoreras, vad blir bättre av att du anmäler dem för att tvinga fram ett beslut? Visst, du kanske får klarhet i huruvida skyltarna är lagliga eller ej, men kommer det stoppa horderna av medelålders män klädda i lycra?
Det är ju enklare att trycka upp ett papper i ansiktet än att bara be dom att inte cykla här tänker jag.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Vem ska du tvinga att besluta något och vad ska detta beslut handla om? Jag fattar fortfarande inte.

Kan inte du svara på min i #20?
Rätten att ha mina skyltar uppsatta. Är ju enklare att ha ett beslut än bara säga till. Därför.
 
M Marrebarre1 skrev:
Rätten att ha mina skyltar uppsatta. Är ju enklare att ha ett beslut än bara säga till. Därför.
Kan du inte bara sätta upp de skyltar du anser lämpliga? Har någon haft åsikter om dina skyltar?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilket är lagrummet för att söka tillstånd för att avvisa allmänheten från ett visst område med en skylt?

Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning tycks inte ställa det kravet om det (som TS hävdar) är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området. Lagtext:

Fotografi av en lagtext angående när skyltar får sättas upp för att avvisa allmänheten från ett område.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Fast alla cykelleder går ju på någons mark.
Ja, men inte nödvändigtvis på enskilda vägar, särskilt inte sådana utan driftsbidrag.

Men jag vet inte hur det brukar gå till, har varken cykel- eller vandringsled på min mark, men väl hos grannen. Kanske ska fråga om de får något för det. Söderköpingsexemplet antyder ju att man kan få det.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte bara sätta upp de skyltar du anser lämpliga? Har någon haft åsikter om dina skyltar?
Någon enstaka person bara men jag vill inte att dom cyklar eller springer igenom i klungor. Det är ju svårt att förbjuda bara dom och inte andra. Jag höll på att bli överkörd av en klunga cyklister bakom det lilla huset, är skymd sikt där i kurvan. Enklare med ett beslut för då kan jag förbjuda och tillåta som jag vill.
 
Jag skulle tro att i din hemfridszon får du sätta upp vilka skyltar du vill. Det är ju liksom inte avsett för folk att vara där och se dem.

Om det var min gård som hade de problemen skulle jag sätta upp en skylt som varnar för kameraövervakning. Det får man ha i sin hemfridszon. Komplettera den gärna med en tilläggsskylt "Privat tomt" och allra helst en blixt...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tvingar du fram ett beslut så kan det ju i olyckliga fall bli till din nackdel. Bättre att agera som att det redan finns ett beslut, har svårt att tro att en idrottsklubb skulle orka kolla upp det istället för att bara ändra sina rundor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
harry73
M Marrebarre1 skrev:
Läste du cyklistens blogg jag länkade till? Där beslutade kommunen att bondens väg låg inom hans hemfridzon fastän huset låg 40 - 50 meter från vägen som gick igenom hans gård. Hade tom varit en cykelled på den vägen som är betydande för friluftslivet. Så nej det är inte alltid så att man får gå på väg.
Vill man skylta en en väg som cykelled eller ha med den i kartor, då behöver man (framförallt som myndighet) tillstånd från markägaren, och för kommunen och kanalbolagets del faller hela idén med cykelleden bort om de inte kan skylta den, och då spelar det egentligen ingen roll om användningen faller under allemansrätten eller inte.
Jag tror dock inte på kommunens bedömning att en del av vägen ligger inom hemfridszonen. Nu uppmanar jag inte allmänheten att använda just den vägen. Allemansrätten är något som ska hanteras i samförstånd mellan resanden och markägaren, och finns det inga tunga anledningar att använda just den vägen, kan man ju ta en annan väg.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Kommuner kan ju alltid svara lite hit och dit, i frågan om hemfridszon så ges ju ofta skönsmässiga svar baserat på 40 - 50 meter, men det är inga avstånd som har laglig grund utan används just av kommuner för att ha något att säga (mången gång har klagats "Men kommunen sa!").
I vanlig ordning vill jag påpeka att trådens ämne är en typisk "Leopards ate my face" situation, TS har köpt en fastighet fullt medveten om att den korsas av en väg som brukas av allmänheten och har i efterhand vänt sig mot detta. Nu kanske jag låter taskig men Norrlands inland är stort och jag tror att många hade mått bättre av att flytta dit, det hade sparat pengar både för hjärtvården och kommunala handläggare.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
TSkoogh och 8 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Kommuner kan ju alltid svara lite hit och dit, i frågan om hemfridszon så ges ju ofta skönsmässiga svar baserat på 40 - 50 meter, men det är inga avstånd som har laglig grund utan används just av kommuner för att ha något att säga (mången gång har klagats "Men kommunen sa!").
I vanlig ordning vill jag påpeka att trådens ämne är en typisk "Leopards ate my face" situation, TS har köpt en fastighet fullt medveten om att den korsas av en väg som brukas av allmänheten och har i efterhand vänt sig mot detta. Nu kanske jag låter taskig men Norrlands inland är stort och jag tror att många hade mått bättre av att flytta dit, det hade sparat pengar både för hjärtvården och kommunala handläggare.
Står även att TS äger vägen och det finns annan väg att ta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.