99 372 läst ·
473 svar
99k läst
473 svar
Folk går genom vår hemfridszon - skyltar?
Är ju bådas då. Haha ja det var därför jag tänkte anmäla mig själv för att tvinga fram ett beslut. Läste du cyklistens blogg jag länkade till? Där beslutade kommunen att bondens väg låg inom hans hemfridzon fastän huset låg 40 - 50 meter från vägen som gick igenom hans gård. Hade tom varit en cykelled på den vägen som är betydande för friluftslivet. Så nej det är inte alltid så att man får gå på väg.harry73 skrev:
Vems hemfridszon är det i så fall? Är det din hemfridszon eller hyresgästens, för hyresgästen har en hemfridszon som du inte får inkräkta på, på samma sätt hyresgästen inte får komma in i din trädgård.
Nu finns det en annan tråd som behandlar om en gemensam innergård i en brf kan vara hemfridszon åt alla angränsade tomter, så jag vill inte säga att det är omöjligt att du och grannen delar hemfridszon, men hos dig ser det framförallt ut som väg och så länge inga av de experter som berättar för dig att vägen är din hemfridszon, vågar sätta det på skrift, helst i ett officiellt beslut (t ex ett beslut att du får sätta upp skyltar) är deras åsikt inte värd nånting.
Min åsikt är att det inte ingår i din eller hyresgästens hemfridszon, och jag är hemfridszonexpert (just nu), men min åsikt är inte heller värd nånting.
Det var min tanke oxå. Jag har skyltar som ingen bryr sig om så ingen som bryr sig om att klaga på dom heller. Hade ju varit annorlunda om det varit på en badstrand, där klagar ju folk .T TypRätt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jag har i alla fall läst det. Och om det inte finns mer info som cyklisten undanhåller finner jag det helt barockt och kan inte tänka mig att det skulle hålla i domstol.M Marrebarre1 skrev:Läste du cyklistens blogg jag länkade till? Där beslutade kommunen att bondens väg låg inom hans hemfridzon fastän huset låg 40 - 50 meter från vägen som gick igenom hans gård. Hade tom varit en cykelled på den vägen som är betydande för friluftslivet. Så nej det är inte alltid så att man får gå på väg.
Det finns ett lagförslag om att göra intrång på gårdsplaner olagligt. Det man vill lösa är dock som jag förstår det främst hot, trakasserier och stölder. Vissa allemansrättsliga rättigheter riskerar dock att åka med badvattnet. Givet hur vanligt det är med små och halvsmå vägar över gårdsplaner tror jag dock att det vore ett rejält misstag om det gick igenom utan ganska luftiga undantag, varvid lagen skulle bli svårtillämpad.
https://www.regeringen.se/pressmedd...fridsbrott-och-olaga-intrang-har-remitterats/
Det känns inte riktigt som att Söderköpings kommun har koll på läget här. Men det är skillnad på att allemansrätten gäller och att anlägga en cykelled på platsen.
Det är länsstyrelsen som har ansvar för skyltning av enskilda vägar. Men här anser ju TS att det inte är en väg. Det beslutet tas inte av länsstyrelsen vad jag vet.
Det är länsstyrelsen som har ansvar för skyltning av enskilda vägar. Men här anser ju TS att det inte är en väg. Det beslutet tas inte av länsstyrelsen vad jag vet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
D Daniel 109 skrev:Det känns inte riktigt som att Söderköpings kommun har koll på läget här. Men det är skillnad på att allemansrätten gäller och att anlägga en cykelled på platsen.
I det fallet gällde det ju inte bara cykelleden utan du får inte ens gå på den vägen längre.
I mitt fall leder vägen till våran gårdsplan. Det är så det är byggt från början. Det är inte byggt som en väg igenom. Längre ner är det tillbyggt en väg till våran gårdsplan från ridhuset i samband med när det byggdes. Så ja kommun och länsstyrelsen anser att jag kan sätta upp skyltar utan deras tillstånd. Det sitter skyltar uppe och det är dessa jag själv får anmäla då så jag tvingar fram ett beslut. (Eftersom alla ignorerar dom)
Vilket jag tror är en feltolkning av vad som gäller från Söderköpings kommun.
Nötegårdsgubben skrev:
Jag har i alla fall läst det. Och om det inte finns mer info som cyklisten undanhåller finner jag det helt barockt och kan inte tänka mig att det skulle hålla i domstol.
Det finns ett lagförslag om att göra intrång på gårdsplaner olagligt. Det man vill lösa är dock som jag förstår det främst hot, trakasserier och stölder. Vissa allemansrättsliga rättigheter riskerar dock att åka med badvattnet. Givet hur vanligt det är med små och halvsmå vägar över gårdsplaner tror jag dock att det vore ett rejält misstag om det gick igenom utan ganska luftiga undantag, varvid lagen skulle bli svårtillämpad.
[länk]
Är väl mest mot djurrättsaktivister om jag förstått det rätt. Fast varför ska folk springa omkring på andras gårdar för? Det skulle jag aldrig göra. Är väl en helt annan sak om det går en bilväg igenom som leder till nästa gård och nästa gård osv. som det oftast gör.