Vid sommarstugan har jag och grannen en väg som går bara till våra tomter, ingen vändzon. Varje år har det alltid kommit ner några cyklister och gående ner på tomten för dom vill åka/gå ner och bada på våra tomter. Dom har varit ganska enkla att säga till att det är privata tomter och privat strand. Nu när covid har drabbat oss har helt plötsligt många fler börjat knalla ner på våra tomter och bryr sig inte ett dugg om man säger till att dom är på en privat tomt! Dom tycker att man är typ dum i huvet! Dom ska ju bara ner och bada och sola några timmar!! Våra hus ligger ca 20 meter från Ålands hav och våra tomter går även långt ut i havet.
Nu i somras tröttnade jag på springet och utskällningar jag fick från folk som kom gående på min tomt och satte upp en skylt! Den har fungerat till 100%!!
 
  • Skylt med texten "PRIVATA TOMTER" upphängd på en björkstam i snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
@Marrebarre1 folkvett finns tyvärr inte längre. Självklart ska ingen gå där, det är ju helt befängt och hjälper det inte med skyltar så är det bara sätta upp en grind.
Ni kan ju köra över hyresgästens infart för att komma upp till er, det funkar ju också.
Annars är det bara att gräva bort vägen
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
M Marrebarre1 skrev:
Någon enstaka person bara men jag vill inte att dom cyklar eller springer igenom i klungor. Det är ju svårt att förbjuda bara dom och inte andra. Jag höll på att bli överkörd av en klunga cyklister bakom det lilla huset, är skymd sikt där i kurvan. Enklare med ett beslut för då kan jag förbjuda och tillåta som jag vill.
Har du försökt leta upp cykel och löparklubbarna? Och fört en konversation, för de kanske inte är medvetna om att du inte vill att de kommer i klungor hos dig. Kanske missat om du skrivit det tidigare.
För har du inte snackat med de så planerar de ju in samma gamla rundor. Vet att här så planerar inte klubben in rundor som går för nära hus, och skulle de göra det så kollar de läget först.
Cyklar själv rätt mycket men väljer helst att inte cykla genom gårdsplaner om jag inte måste för att komma vidare i skogar. Men då kommer man förvisso inte i grupp om många.
 
P Pappa1986 skrev:
@Marrebarre1 folkvett finns tyvärr inte längre. Självklart ska ingen gå där, det är ju helt befängt och hjälper det inte med skyltar så är det bara sätta upp en grind.
Ni kan ju köra över hyresgästens infart för att komma upp till er, det funkar ju också.
Annars är det bara att gräva bort vägen
Nej, det är inte befängt att cykla på vägar på landsbygden. Sedan att folk instinktivt bli irriterad på klungor med cyklister är något annat. TS skriver ju att det är okej med folk där…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
M Marrebarre1 skrev:
Har ju varit uppe en jäkla massa sådana här trådar. Vi köpte en gård i somras .Men vem vänder man sig till om man vill sätta upp skyltar på sin tomt? Har varit i kontakt med kommunen, lantmäteriet , länsstyrelsen men alla bara bollar tillbaka till varandra. Jag har tröttnat på folk som ska springa, cykla , promenera genom våran gårdsplan. Vår grusväg leder bara till vår gårdsplan från stora vägen Förra ägare lät bygga ett ridhus för 20år sedan och kopplade på en väg från vår gårdsplan ner till ridhuset och sedan från ridhuset till grannens väg ut på stora vägen igen. Jag har servitut på grannens väg. Finns inget servitut på min väg. Men nu kan man då gå igenom vår gård som inte gick förut. Går en stor väg parallellt med vår väg så finns ingen anledning att gå igenom vår gård men det är såklart finare. Problemet blir att dom går 1meter ifrån vår hyresgäst uteplats.på tomten Alltså närmare än Corona avståndet som krävs. Dom kan inte sitta i sin trädgård eller på altanen utan att bli rejält störda . Vi har lite mer avstånd .. 5 meter kanske . Men vi blir störda , det är jättenära. Problemet är att ingen instans vill ta tag i det trots att alla instanser anser att folket går igenom vår hemfridzon. Dom bara bollar runt oss. Det är utanför tätbebyggda område så borde vara länsstyrelsen . Jag blir galen och har bara lust att anmäla oss själva så det blir utrett. Vi har ju skyltar som ingen jävel bryr sig om.
Sätt upp grindar med lås. skylt med Privat mark. Vilka skyltar ni sätter på er tomt, kan väl ingen annan ha med att göra.
 
Redigerat:
Lås är inte okej om det inte är hemfridszon, vilket jag betvivlar.
 
Ja, så länge den går att passera till fots. Men nu pratades det om grind.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bygg ett fint staket med en liten öppningsbar grind placerad i någon halvt osynlig buske för passage och en bom eller grind med lås på vägen. TADA!
 
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte befängt att cykla på vägar på landsbygden. Sedan att folk instinktivt bli irriterad på klungor med cyklister är något annat. TS skriver ju att det är okej med folk där…
Jo. Jag tycker det. Jag räknar inte det som en landsväg utan jag personligen ser det som din egna väg som leder in till din gård. Jag skulle aldrig vara så korkad att få för mig att varken gå eller cykla genom någons gård om det finns en annan väg att gå/cykla för att komma dit jag ska.
Men jag hade grävt bort vägen.
 
  • Gilla
Svetspinnen och 2 till
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Jo. Jag tycker det. Jag räknar inte det som en landsväg utan jag personligen ser det som din egna väg som leder in till din gård. Jag skulle aldrig vara så korkad att få för mig att varken gå eller cykla genom någons gård om det finns en annan väg att gå/cykla för att komma dit jag ska.
Men jag hade grävt bort vägen.
Men det fanns ju tydligen inte en enda skylt som tyder på "privat" mark. Man kan väl börja i den änden och sen prata med klubbarna om sina bekymmer. Sen acceptera en och annan, om det funkar då och inga större grupper kommer har han ju fått som han vill typ.

Man är ju inte korkad för att man är ute på turer. Så länge ingen pratat med folk eller satt en enda skylt så är det väl klart att folk som är ute och rör sig rör sig där emellanåt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du kanske får göra om vägen så den blir otrevlig att gå på, tyvärr påverkar det även dig. sätta upp grindar och staket kan vara en lösning men en dyr sådan.
En ful lögns skylt te att marken kan kollapsa. kommer någon kommun nisse så har du ett hål du grävt någonstans och sa att det "föll in" och tänkte att folk kanske skadas om något sånt skulle hända.
Eller så hänger du upp lite skyltar där det står privat på och ser vad som händer?
Du kan även sätta upp billiga kamera attrapper och sätta upp kameraövervakning då kanske folk undviker att gå där?
 
Rkarlsson skrev:
Men det fanns ju tydligen inte en enda skylt som tyder på "privat" mark. Man kan väl börja i den änden och sen prata med klubbarna om sina bekymmer. Sen acceptera en och annan, om det funkar då och inga större grupper kommer har han ju fått som han vill typ.

Man är ju inte korkad för att man är ute på turer. Så länge ingen pratat med folk eller satt en enda skylt så är det väl klart att folk som är ute och rör sig rör sig där emellanåt.
Jag fattade det som att de satt upp skyltar.
"Vi har skyltar som ingen jävel bryr sig om"

Men för att få bukt med problemet så får man ta bort vägen helt enkelt.
Stör man sig eller att hyresgästen stör sig och man bryr sig om det så får gräva en ny väg helt enkelt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Jag fattade det som att de satt upp skyltar.
"Vi har skyltar som ingen jävel bryr sig om"

Men för att få bukt med problemet så får man ta bort vägen helt enkelt.
Stör man sig eller att hyresgästen stör sig och man bryr sig om det så får gräva en ny väg helt enkelt.
Jag tydde det som att de skyltarna inte påpekade att vägen var privat eller att de inte ville ha folk på den.
Tror faktiskt klubbar skulle lyssnat om man vädrat lite med de.

Själv hade jag nog satt upp 2 snygga pelare i början av vägen och satt nån snygg skylt på gårdens namn och någon skylt om privat. Och funkar inte de för att få bort större klungor så hade man kunnat sätta upp en enkel ful grind för att stoppa det.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En gång i tiden gick den enda vägen till byn från busshållplatsen på landsvägen en knapp km från min gård genom min gård och det var jag tvungen att acceptera men efter en del avstyckningar och nybyggen gick det att ordna en marginellt längre väg utan att folk behövde gå över min gårdsplan så jag satte upp en grind med en skylt som visade vilken väg de skulle gå.
Till att börja med gick folk ändå vägen genom min gård och knackade på och frågade vad som stod på. "Är det folk som burit sig åt?", frågade de och då blev det kaffe och förklaringar, jag kände ju de flesta. Så småningom ebbade det hela ut och alla gick den nya vägen så då var allt frid och fröjd, fast det tog ju flera år innan det helt hade upphört. Numera går bussen genom byn, de har tagit bort den gamla busshållplatsen uppe på landsvägen och jag äger inte längre gården.
Men mitt tips är en grind och en hänvisning trots omaket med grindöppning och -stängning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.