Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Folk går genom vår hemfridszon - skyltar?

1. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 582 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Juridikens vägar äro outgrundliga. ;)

• Laddar…
  2. P
    Renoveringsnovis · skaraborg · 275 inlägg

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Grindar och staket och en stor hund typ mastiff så är problemet löst.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 242 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Jag förstår inte varför terrängkörningslagen inte skulle vara tillämplig här. Åklagaren för fram några foton, film eller rätten gör syn på platsen. Sen är motorcyklisten dömd.

4. T
    Medlem · Dalarna · 3 073 inlägg

Troberg

Medlem
    Har haft samma problem själv. Skyltar hjälper inte. Men, vill du sätta upp skyltar, så gör det. Skulle någon anmäla dem, well, då har du bevis för att de varit på din tomt och kan göra en motanmälan.

Det som däremot funkar är att alltid gå ut och säga till folk direkt man ser dem. Var artig, men bestämd, och förklara att det är ett problem för er. Nästan alla respekterar det, och folkflödet minskar med tiden. Några respekterar inte det, då får man bli otrevlig. Är de hotfulla, så lönar det sig inte att ringa polisen, de kommer ändå inte, så då är det bara att slänga ut dem själv (men det kan vara bra att ringa polisen så att hotfullheten finns dokumenterad). Var dock beredd på att det är rövhålen som är kvar till sist.

Vi gick från typ 5 gäng om dagen till kanske fem på en hel sommar under en period på cirka tio år. Bara två interaktioner blev riktigt otäcka. En påtänd/full snubbe som hotade frun och dottern, så honom slängde jag ut (frun ringde polisen som skulle komma direkt, vilket innebar att de tre timmar senare ringde och frågade hur det gick...). En försökte köra över vår hund, men frun lyckades rycka undan hunden. Tyvärr fick jag inte regnumret så att jag kunde slutföra konflikten.

5. P
    Husägare · 4 134 inlägg
    Det är inte bevis att jag varit på din tomt att jag sett din skylt. Sätter du inte skylten där ”det förbjudna området” (hemfriddzon/tomt..) börjar? Då är ju skylten läsbar innan jag gör ett övertramp. Om skylten står långt in på området så tappar den ju syftet om jag vänder för sent och följer skylten. Och hemfridszonen är väl typiskt så liten att det handlar om ytan inom synhåll från ditt hus, eller mindre. Och vägen är kanske inte del av tomten i det här fallet?

6. T

Troberg

Medlem
    Du väljer var du sätter skyltarna.

7. M
    Medlem · frankrike · 1 742 inlägg

maria01

Medlem
    nu är ju risken man får hela byn efter sig ts skriver att han inte har bot där så länge folk är väll vana att gå där

8. D
    Besserwisser · E · 19 938 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det tycks främst vara stadsbor som flyttar ut som är problemet. De är vana vid att hela fastigheten är hemfridszon.

9. P
    Husägare · 4 134 inlägg
    Naturligtvis, så menar du att skylt ska stå i gränsen eller långt in på området som inte får beträdas? Vad som blir utfallet för dessa två fall skrev jag i mitt förra inlägg.

10. T

Troberg

Medlem
    Jag körde bådadera. Hade typ en skylt på vartenda träd...

...och?

11. M
    Medlem · frankrike · 1 742 inlägg

maria01

Medlem
    inte så kul i mindre samhällen om ts som exempel har barn samma klass som deras barn man blir ju tvungen att umgås då med alla fiender det kan skapa

12. J
    Medlem · stockholm · 5 724 inlägg

JohanLun

Medlem
    Låter som en kanonide, om det är din mark, sätt upp en "portal" med grindar som kan stå öppna, en välkommen skylt, ställ upp nån gammalt vagnshjul, en blomlåda och annat som gör tydligt att de går in på någons tomt. De som gått där förut kanske fortsätter att gena, men tänker ändå att det kommer göra att några avhåller sig...

13. T

Troberg

Medlem
    Nej, man måste sätta ner foten. För oss, även när det lugnat sig, så fort vi hade ett privat evenemang eller gäster, så att folk såg att det stod bilar på parkeringen, så dök det upp oinbjudna som vi behövde jaga bort.

Ett staket, däremot, det funkar bra. Folk drar sig för att kliva över ett staket.

Jag ville också sätta upp en skylt: "Varning! Området ej minröjt", vilket är helt sant. Jag tror inte att det finns några minor där, men hur ska man veta om man inte minröjt? Men, frun tyckte det var lite väl aggressivt.

14. P
    Husägare · 4 134 inlägg
    WTF!
    Ser något sådant här framför mig
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2B8AC12C-ED09-4E0C-B54E-F9C40E2F4EF2.jpeg

Byt skyltar :crysmile:
    Kanske skulle bytt arkitekt också, men det är väl så dags nu :rofl:
    Staket ska man inte kunna kliva över, måste vara minst två meter högt.

15. P
    Medlem · gävleborg · 642 inlägg

polaris78

Medlem
    Tyvärr är inte vägen borta helt i lagens mening för att nån grävt bort helt eller delvis.. marken är inte tillbaka till terräng det ögonblicket du grävde bort vägen pga att det har funnits väg där.. Det är bara att visa kartan där det är utritat som väg och plötsligt så är brottet mot terrängkörningslagen inget brott har skett då det funnits väg på platsen och det saknas i svensk juridik en fastställd process för att i jurdisk mening ta bort vägen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.