Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Nejdå. Att man satt upp en skylt upphäver inte allemansrätten. Det är bara att ignorera skylten om den uppennbarligen gör våld på allemansrätten och kan till och med vara så att markägaren mot hot om vite blir tillsagd att ta bort skylten.
Fast huruvida en sån begränsning skulle vara att inskränka allemansrätten är egentligen en annan diskussion.

Men för att ändå ta den pucken så rätta mig om jag har fel men syftet med allemansrätten har väl aldrig varit att tillåta att fordon ska få framföras överallt. I detta fallet så finns det en i allra högsta grad adekvat alternativ väg och TS har inte uttryckt att hen vill begränsa fotgängares tillgång till hens mark. Har svårt att se hur TS önskan skulle kunna anses inkräkta på allemansrätten.

Men för att återgå till mitt svar som du citerade så OM TS ev. åtgärder inte bedöms som en begränsning av allemansrätten så bör väl dessa åtgärder (d.v.s. skyltning, bom etc.) kunna räcka för att någon som trots detta framför ett fordon på aktuellt område anses göra det med uppsåt. Det var det som var min svepande frågeställning. Den frågeställningen skulle lika gärna kunna gälla en industrifastighet någon helt annanstans också.

M Maijckel skrev:
För 90 år sedan hörde man kanske istället fotgängare eller någon med häst och vagn komma på avstånd, och blev säkert glad att kanske få en pratstund och höra senaste nyheten eller något skvaller om någon granne.
Ja, jag vet inte var du bor på men på landet där jag är ibland, är det grannar, hundägare och diverse vandrare som passerar då och då. Och jag blir lite glad över att få en pratstund och höra senaste skvallret. Trots att jag ännu inte är 100 år.

B Bästerortarn skrev:
syftet med allemansrätten har väl aldrig varit att tillåta att fordon ska få framföras överallt.
Cykel har alltid varit OK, betänk att nära allemansrätten kom på 30-talet så var cykeln ett vanligt fortskaffningsmedel för befolkning att ta sig runt på landet.

https://happyride.se/cykelns-roll-i-folkhemmet-cykeln-i-sverige-del-2/

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast ska det bli ett brott så ska det ju finnas uppsåt också.
Ja, jag skrev även "Nu är det dock knappast aktuellt här". Min kommentar handlade om att det kan vara otillåtet att nyttja annans egendom även om det inte orsakar skada eller olägenhet.

Nu verkar det ju som om TS har bestämt sig för en grind och, hoppas jag, en vänlig hänvisning till allmänheten i sitl med "Vägen till ridhuset ->" (eller liknande) och inte en "PRIVAT!!"-skylt som en av mina grannar satte upp och som ignorerades av alla.

M -MH- skrev:
Ja, jag vet inte var du bor på men på landet där jag är ibland, är det grannar, hundägare och diverse vandrare som passerar då och då. Och jag blir lite glad över att få en pratstund och höra senaste skvallret. Trots att jag ännu inte är 100 år.
Vid min stuga i Jämtland är det samma lika, hade jag sett någon snedseglad själ spatsera förbi kåken hade bjöt på kaffe med krusa. Det är dock en avsevärd skillnad om det blir mer trafik över ens fastighet.

M -MH- skrev:
Cykel har alltid varit OK, betänk att nära allemansrätten kom på 30-talet så var cykeln ett vanligt fortskaffningsmedel för befolkning att ta sig runt på landet.

[länk]
Absolut, dock är det en viss skillnad på rekreationscyklister och höghastighetslycramissfoster i större grupper. Jag vet av erfarenhet att dom senare generellt inte är speciellt hänsynstagande. Jag har blivit påcyklad en gång och varit tvungen att hoppa åt sidan blixtsnabbt ytterligare några gånger på Järvafältet. Inte fått en ursäkt någon gång men däremot fått attityd när jag påpekat att dom kanske bör ta hänsyn till andra.

Känner att jag börjar bli tjatig :cool: men om vi lägger allemansrätten åt sidan ....... Nyttjande av mark/väg/etc. trots tydlig skyltning och ev. fysiska hinder borde väl kunna anses ske med uppsåt?

P
Det finns en väg över en gårdsplan där vägen fortsätter vidare ut längre bort...
Väg är väg och där har man full rätt att gå cykla nästan oavsett vad det står på skyltar osv att sen vägen går nära nåns hemfridzon ja men det är fortfarande väg det är utritat som väg på karta och då finns på ett sätt rätten att färdas där (gå cykla)

Oavsett vad man tycker om det så är det mycket svårt att straffa folk som använder såna vägen för även om dom inte går nånstans , eller att tycka att ingen behöver använda den så är det en väg på kartan och även om du åtalar mig för hemfridsbrott så visar jag upp en karta där det är utritat som väg och plötsligt kommer nog ingen domstol dömma mig för hemfridsbrott för jag har bara gått på vägen och bor man med väg över gårdsplanen så är ens hemfridszon mycket svagare pga vägen.
Även om du sätter upp grindar eller gräver bort vägen så är det mycket svårt för att inte säga omöjligt att ta bort rätten att färdas där.
Det finns vad jag vet väldigt små möjligheter att juridiskt ta bort en väg på korrekt vis där även rätten att färdas där försvinner på lagligt korrekt vis.. går jag på den bortgrävda vägen dagen efter och letar efter vägen så är jag där med samma gamla orsak som att vägen gick där dagen innan. och går jag där varje dag så det snart en liten stig och alla går där vägen var och moment 22 uppstår , man har egentligen inte gjort nåt intrång för man är på vägen enligt kartan.

Det är liksom nästan bara millitärt skyddsområde som har den rätten du efterfrågar att utestänga folk och där en skylt har nån större påföljd att passera , att man kanske kanske kränkt någons hemfridzon är liksom inget som varken polis eller myndigheter eller domstolar direkt är alltför hjälpsamma med att lagföra då hemfridzon är ett så luddigt begrepp och med väg över gårdsplan ännu svagare = nedlagt innan du hunnit lägga på luren hos polisen.

Har vänner som har bondgård nära en stad där ungefär samma utspel liknande ditt har pågått under många årtionden och där gamla vägar som idag inte ens går att hitta är orsaken att det inte går att lagföra folk och ingen myndighet är intresserad av att hjälpa dig att få ditt område mer "privat"

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
S Svetspinnen skrev:
Cyklister= ekonomipack häftstift. Fotgängare= hagelbössa med grovsalt..........
Den blir jobbig om de har som en del cykelnördar har. Slanglös med tuber i och punkteringsvätska. Blir ingen punktering då :D
Lite häftstift gör inte hål på min ena cykel men den andra. Man har väl för jössenamn ordentliga däck på sin enduro.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det finns en väg över en gårdsplan där vägen fortsätter vidare ut längre bort...
Väg är väg och där har man full rätt att gå cykla nästan oavsett vad det står på skyltar osv att sen vägen går nära nåns hemfridzon ja men det är fortfarande väg det är utritat som väg på karta och då finns på ett sätt rätten att färdas där (gå cykla)

Oavsett vad man tycker om det så är det mycket svårt att straffa folk som använder såna vägen för även om dom inte går nånstans , eller att tycka att ingen behöver använda den så är det en väg på kartan och även om du åtalar mig för hemfridsbrott så visar jag upp en karta där det är utritat som väg och plötsligt kommer nog ingen domstol dömma mig för hemfridsbrott för jag har bara gått på vägen och bor man med väg över gårdsplanen så är ens hemfridszon mycket svagare pga vägen.
Även om du sätter upp grindar eller gräver bort vägen så är det mycket svårt för att inte säga omöjligt att ta bort rätten att färdas där.
Det finns vad jag vet väldigt små möjligheter att juridiskt ta bort en väg på korrekt vis där även rätten att färdas där försvinner på lagligt korrekt vis.. går jag på den bortgrävda vägen dagen efter och letar efter vägen så är jag där med samma gamla orsak som att vägen gick där dagen innan. och går jag där varje dag så det snart en liten stig och alla går där vägen var och moment 22 uppstår , man har egentligen inte gjort nåt intrång för man är på vägen enligt kartan.

Det är liksom nästan bara millitärt skyddsområde som har den rätten du efterfrågar att utestänga folk och där en skylt har nån större påföljd att passera , att man kanske kanske kränkt någons hemfridzon är liksom inget som varken polis eller myndigheter eller domstolar direkt är alltför hjälpsamma med att lagföra då hemfridzon är ett så luddigt begrepp och med väg över gårdsplan ännu svagare = nedlagt innan du hunnit lägga på luren hos polisen.

Har vänner som har bondgård nära en stad där ungefär samma utspel liknande ditt har pågått under många årtionden och där gamla vägar som idag inte ens går att hitta är orsaken att det inte går att lagföra folk och ingen myndighet är intresserad av att hjälpa dig att få ditt område mer "privat"
jag har för mig att det går att söka dispans på vägen mot gående

Någon skrev om portal över vägen. Det var ju en perfekt ide.

Här ser du lite roliga exempel på skyltar över eller bredvid vägen+ grindar.

https://www.pinterest.se/paultorstensson/skyltar/

https://www.landlantbruk.se/lantbruk/vasternranch-till-salu-i-smaland/

http://udaldesign.blogspot.com/

https://www.imagesoftheworld.se/Travelstories/Pantanal och Amazonas 2004.html

En bra artikel om hur folk inte får göra på annans mark. https://www.blt.se/sport/behovs-starka-kvinnor-i-alla-organisationer/

Skulle föreslå att du sätter upp en skylt i båda ändarna av vägen tex.

Innan du går in på denna väg, läs följande:
Detta är: Enskild väg. Vår arbetsplats och vår och våra hyresgästers boende. Ingen genomfartstrafik av cykelteam och joggare med pannlampa. Det skrämmer hästarna. Och stör de boende.
Enstaka människor på cykel eller stavgångare på dagtid tolereras, men bara så länge folk tar hänsyn till boende, djur och arbetsplats.
Varning för lantbruksmaskiner och andra tunga fordon som används i arbetet på gården. Vägen beträdes på egen risk.

• Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk] och Amazonas 2004.html

En bra artikel om hur folk inte får göra på annans mark. [länk]

Detta är: Enskild väg. Vår arbetsplats och vår och våra hyresgästers boende. Ingen genomfartstrafik av cykelteam och joggare med pannlampa. Det skrämmer hästarna. Och stör de boende.
Enstaka människor på cykel eller stavgångare på dagtid tolereras, men bara så länge folk tar hänsyn till boende, djur och arbetsplats.
Varning för lantbruksmaskiner och andra tunga fordon som används i arbetet på gården. Vägen beträdes på egen risk.
Plätt Fia Plätt Fia skrev:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk] och Amazonas 2004.html

En bra artikel om hur folk inte får göra på annans mark. [länk]

Jag gjorde portalen med 2 st telestolpar och byggde ett sadelttak samt fasadbelysning
Med belysning så ger det även ett vackert utseende, ingen går igenom då det är en bra visare att här börjar någons tomt.
Har varit otroligt effektivt

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:

Tveksam att om en väg är inritad på en karta eller inte skulle spela någon roll. Det är väl bara en algoritm som tolkar flygfoton och så ritas en väg in. Eller den lokala orienteringsklubben som ritar in en väg i en karta.

P
M maria01 skrev:
jag har för mig att det går att söka dispans på vägen mot gående
Det går som du säger att söka tillstånd att skylta bort allmänhetens tillträde till ett område men det är väldigt väldigt ovanligt att det lyckas och med den bakgrund som trådskaparen presenterats fram hit så kan jag säga nästan omöjligt att lyckas med i det fallet.

Hemfridszon har drivits i rättegång många ggr och hästgårdar och bondgårdar så brukar korrekt hemfridzon bli en liten ruta bakom huset i fall som liknar trådskaparens problem.. Altså stall ,uthus ,hästhagar med mera blir nästan aldrig hemfridzon i lagens tolkning..

Att man äger marken betyder inte all mark man äger blir nån slags privat område som automatiskt blir hemfridzon.. inte ens fast det står ett bostadshus eller två i mitten... :)

Hemfridszon är ett väldigt luddigt svårtolkat begrepp som man egentligen måste dra ända till rättegång för att få klarhet i exakt hur stor den var och även var den som ev var där och vad den gjorde har ju betydelse. Har den nån legitim anledning att vara där så är det en stark kraft att tillåta även om man kanske var i hemfridszonen.

En gubbe från elverket som ska kolla din elmätare har där att göra och kommer knappast att tas för hemfridsbrott medans perverse grannen som är där för att kolla in frun som solar topless mycket tidigare kan fällas för hemfridsbrott.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tveksam att om en väg är inritad på en karta eller inte skulle spela någon roll. Det är väl bara en algoritm som tolkar flygfoton och så ritas en väg in. Eller den lokala orienteringsklubben som ritar in en väg i en karta.
Att det ser ut som en väg både i verkligheten och på kartor kommer ju vara en förmildrande sak i en ev rättegång om man försöker hävda hemfridsbrott..

Finns bil orienteringsklubbar där man till och med hugger ner slyskog på igenväxta vägar för att åter komma fram där med bil och där har kartor gjort klart att det är i lagens mening "en väg" och altså finns rätt att färdas där.. var några markägare som försökte åtala . men blev snabbt nedlagt då väg får man färdas på. nu var det äldre väg men i det fallet men jag tror att när det en gång blivit "väg" så är det väg helt enkelt och det är en juridisk mardröm att få bort den rätten.. inte ens gräva bort vägen funkar egentligen

P polaris78 skrev:
jag tror att när det en gång blivit "väg" så är det väg helt enkelt och det är en juridisk mardröm att få bort den rätten.. inte ens gräva bort vägen funkar egentligen
Så funkar det inte. Om det inte finns någon annan som har rätt till vägen är det bara för markägaren att ta bort vägen om denne så önskar. Är det en gammal väg kan det ju dock finnas allehanda rättigheter kopplade till drn, och då står det normalt alla rättighetshavarna fritt att underhålla vägen om de vill.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.