100 886 läst ·
473 svar
101k läst
473 svar
Folk går genom vår hemfridszon - skyltar?
Vad kallar du regionen mellan dessa områden?
Nerriden av en granne på väg till kyrkan, staden eller för att bruka sina fält? Det låter osannolikt.M -MH- skrev:
Möjligen överkörd av dilligensen, men den passerade långt ifrån genom alla gårdar och borde hörts på långt håll.
Det var ytterst ovanligt att den som passerade genom gårdarna förr i tiden var någon okänd person, vi hade t.ex. inrikes passtvång för resa mellan städer fram till 1860. Inrikespasset var ett krav för resande eller vistelse på allmän plats inom riket, och användes för att begränsa resefriheten.
I detta sammanhang får jag rekommendera boken Hästskjuts och dilligenstrafik - Äventyr, organisation och lag genom 650 år
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Lättläst men långt och uttömmande om allemansrätten: https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/8100/allemansratten--vad-sager-lagen/M Maijckel skrev:Utifrån ett straffrättsligt perspektiv har du helt rätt. Men jag skulle påstå att allemansrätten mer bygger på civilrätt. Sedvanerätten (som allemansrätten utgår från) är trots allt en del inom avtalsrätten.
Det många sedan inte tänker på (eller kanske inte känner till) är att allemansrätten numera är ett undantag till egendomsskyddet i grundlagen. Huvudregeln i grundlagen är alltså att vars och ens egendom är skyddad från inskränkning från det allmänna.
Att det sedan är den som anser sig ha en rättighet baserad på sedvana som har bevisbördan för detta komplicerar ju saken en aning ytterligare. Men att kunna bevisa att folk till fots har vandrat genom skogar och på vägar (utan att störa markägaren) i över 90 år (som sedvanerätt stipulerar) torde inte vara några större problem.
Ja den där har jag plöjt.Serafim Dahl skrev:
Det är kanske den bästa tillgängliga sammanfattningen.
Var observant på att skriften från första början tar upp hur osäkert rättsläge och sånt är, så den osäkerheten lever ju och måste tolkas in i allt som skriften sen påstår.
Och mina svar i tråden baserar sig i mångt och mycket hur jag bedömer att domstolar skulle tolka, och min bedömning är att i brist på tydliga lagar, prejudikat och rättspraxis så kommer domstolar att döma "fegt", dvs inte vara så sugen på att avkunna fällande domar så fort det gäller svårbedömda fall i gråskalan.
Jag har lästSerafim Dahl skrev:
Enligt min mening har den dock blivit något inaktuell. Även om författaren varit domare i HD, så är rättstillämpningen efter EU-inträdet inne i en fas där vi ser stärkt egendomsskydd (eller möjligen ett förtydligande av något som egentligen alltid varit gällande).
Sedan får jag lägga till att Bengtssons karriär i HD och även skriften du hänvisar till avslutades innan HD förtydligade mycket om sedvanerätten i NJA 2011 s. 109.
Jag håller alltså med att skriften var lång och uttömmande när den skrevs, men idag är den näst intill vilseledande.
Cyklister= ekonomipack häftstift. Fotgängare= hagelbössa med grovsalt..........M Maijckel skrev:Jag har läst
Enligt min mening har den dock blivit något inaktuell. Även om författaren varit domare i HD, så är rättstillämpningen efter EU-inträdet inne i en fas där vi ser stärkt egendomsskydd (eller möjligen ett förtydligande av något som egentligen alltid varit gällande).
Sedan får jag lägga till att Bengtssons karriär i HD och även skriften du hänvisar till avslutades innan HD förtydligade mycket om sedvanerätten i NJA 2011 s. 109.
Jag håller alltså med att skriften var lång och uttömmande när den skrevs, men idag är den näst intill vilseledande.
Det faller ju också inom straffrätt tyvärr, och är inget jag kan rekommendera.S Svetspinnen skrev:
Om man vill framföra invändning mot någon som nyttjar ens egendom och anser sig ha rättigheter enligt allemansrätten, så har man två giltiga sådana invändningar som ägare av fastigheten. Dessa är att man orsakas skada eller olägenhet.
TS har ju beskrivit att hon orsakas olägenhet, och då gäller det för henne att framföra detta på sakligt och välgrundat sätt.
Ytterligare en giltig anledning är om "de som nyttjar" faktiskt begår brott, som exempelvis olaga intrång eller hemfridsbrott. Dessa brott kräver väl varken rekvisiten skada eller olägenhet för att kunna föreligga. Nu är det dock knappast aktuellt här.M Maijckel skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast ska det bli ett brott så ska det ju finnas uppsåt också............att någon medvetet vill störa typ och hur i hela friden ska man kunna få det till det. De flesta ser det nog som en väg där man kan gå och det är inte brottsligt även om man kan peka på nån lag som säger att man möjligen inte får.
Det finns ju redan en stig som går på framsidan av huset. Så finns ingen anledning egentligen att ta sig över gårdsplan.M -MH- skrev:
Jag tänker inte varken gräva bort vägen eller göra delar av den till trädgård. Som sagt så har jag inga större problem att människor går stillsamt genom gården som har gått här i evigheter. Men de som skrämmer hästarna vill jag kunna stoppa så då är en grind enklast. Kommer inte vara jobbigt för gående att öppna och stänga men mer jobbigt för cykelgäng och vi kan köra andra hållet.
Tack hörrni för alla kreativa förslag. En sådan där port över vägen har jag alltid velat ha tex!
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
För många år sedan fick jag och två kompisar för oss att testa om en av bönderna i vår närhet var lika elak som ryktet gav gällande och om vi ändå kanske kunde komma undan oupptäckta. Vi smög oss in i hans jordgubbsland och knyckte en handfull jordgubbar. Det gick bra och oupptäckta satte vi oss en bit bort och avnjöt stöldgodset. Naturligtvis försökte vi flera gånger och till slut drog vi den något förhastade slutsatsen att bonden var varken uppmärksam eller elak. Men då stötte vi på patrull. Plöstligt, när vi kröp omkring bland plantorna i jordgubbslandet, hörde vi bonden ropa: "Förbannade kråkor!" och sen small det. Han skrockade högt för sig själv när han hörde de halvkvävda stönen från "kråkorna" och laddade om. Ljudet av omladdningen fick fart på oss och med svidande rumpor och lår tog vi oss hem till den egna gården där föräldrarna snart insåg vad som hänt. Fick vi någon tröst? Nejdå, våra föräldrar ansåg att vi fått vad vi förtjänade. Svedan höll i sig några dagar trots att vi pillade bort de få saltkorn som trängt igenom tyget.S Svetspinnen skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 651 inlägg
Om vi antar att det hade funnits en skylt som anger "Privat väg" etc. samt någon slags grind så bör man man väl kunna hävda uppsåt? Om man trots skyltning, bom etc. väljer att ta den vägen har man ju gjort ett aktivt val att inte respektera ägarens önskan och egendom och då bör man väl som sagt kunna hävda uppsåt.S Stefan1972 skrev:Fast ska det bli ett brott så ska det ju finnas uppsåt också............att någon medvetet vill störa typ och hur i hela friden ska man kunna få det till det. De flesta ser det nog som en väg där man kan gå och det är inte brottsligt även om man kan peka på nån lag som säger att man möjligen inte får.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Nejdå. Att man satt upp en skylt upphäver inte allemansrätten. Det är bara att ignorera skylten om den uppennbarligen gör våld på allemansrätten och kan till och med vara så att markägaren mot hot om vite blir tillsagd att ta bort skylten.B Bästerortarn skrev:Om vi antar att det hade funnits en skylt som anger "Privat väg" etc. samt någon slags grind så bör man man väl kunna hävda uppsåt? Om man trots skyltning, bom etc. väljer att ta den vägen har man ju gjort ett aktivt val att inte respektera ägarens önskan och egendom och då bör man väl som sagt kunna hävda uppsåt.