2 101 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Följ mitt badrumsprojekt om ni vill!
Jag är mitt uppe i en rejäl ombyggnad av badrummet i min vindslägenhet. Om ni vill hänga med i vad jag gör, få inspiration eller ge mig tips och kommenterarer, gå in på bloggen här:
http://tjoppos.posterous.com
http://tjoppos.posterous.com
En fråga, varför flytspacklar du bara lite åt gången? Normalt så kör man hela spacklingen i en följd, tvättar upp verktygen, fikar (medans man väntar på att spacklet ska stelna så mycket att man kan gå på det), och sedan går man in och fixar till fall och eventuella "ryggar" i spacklingen.
Han gör inte det själv utan det är "plattsättaren" som flytspacklar, fast det ser ut som han bara spacklar en hink åt gången, väldigt konstigt.
Troligtvis så lurar dom kunden (TS i detta fall), eftersom han bara är där en knapp timme åt gången så har dom säkert arbete på annat håll som måste bli klart innan.
För i normala fall så häller man på hela rasket på en gång och sedan får det torka tills nästa dag då man kan börja tätskikta!
Troligtvis så lurar dom kunden (TS i detta fall), eftersom han bara är där en knapp timme åt gången så har dom säkert arbete på annat håll som måste bli klart innan.
För i normala fall så häller man på hela rasket på en gång och sedan får det torka tills nästa dag då man kan börja tätskikta!
Ja, nu läste jag bloggen igen, och såg det. Helt otroligt!! Blir ju orimligt mycke arbetstid på detta vis! Är man ovan och rädd för att misslyckas med en flytspackling, så kan man göra den i två omgångar. Första spacklingen så det täcker slingorna, låt torka, prima och sen fixa till fall andra gången. Men vana yrkesmän gör som sagt detta i ett svep. Alla kan ju naturligtvis misslyckas någon gång, och då fixar man till eventuella svackor med ett snabbt byggspackel.
Jo visst, man kan ju tycka att man kan jobba lite effektivare med flytspacklingen. Men det är ju så att han springer runt på flera jobb parallellt så klart och då kanske han prioriterar andra saker än att sitta och fika. Men hur menar du att det blir orimligt mycket arbetstid? Det är väl i så fall orimligt mycket väntetid. Men då slipper jag ju å andra sidan betala för att han sitter och tittar på spacklet med en kopp kaffe i handen?
Om han gör flera jobb i din lägenhet så ändras ju förutsättningarna. Men om han kommer dit för att blanda till en hink flytspackel, hälla ut den, rengöra verktygen och sen dra vidare, ja då blir det ju väldigt oeffektivt. Då går det åt mera tid att bära verktyg till/från bilen samt rengöring av dessa, än det totalt går åt att göra hela jobbet i ett svep, inkl väntetid. Jag tror du missförstod mej med fikat.
Ska ge ett exempel på hur det brukar se ut. Jag dyker upp på arbetsplatsen kl 08.00 med x antal säckar spackel i bilen. Bär in materialet och verktygen, kollar att allt ser ok ut med elslingor osv. Blandar till material och börjar flyta. Detta görs i en följd och tiden beror naturligtvis på hur stort golvet är. Är normalt klar vid 10-11 tiden, då tvättar jag verktygen och tar en 1 timmes fika/lunchrast. Denna rast betalar inte kunden för. Efter rasten bär jag ut verktygen. Nu återstår ca 0,5-1 timme väntetid, som kunden får betala. Så fort golvet bär att gå på så går jag in och fixar till fallet. Jag förstår att vissa stör sej på att måsta betala för väntetiden, men det går inte att lösa på något annat sätt vid detta arbetssätt. Fallet måste fixas till vid exakt rätt tidpunkt, när spacklet har härdat lagom mycket.
Ska ge ett exempel på hur det brukar se ut. Jag dyker upp på arbetsplatsen kl 08.00 med x antal säckar spackel i bilen. Bär in materialet och verktygen, kollar att allt ser ok ut med elslingor osv. Blandar till material och börjar flyta. Detta görs i en följd och tiden beror naturligtvis på hur stort golvet är. Är normalt klar vid 10-11 tiden, då tvättar jag verktygen och tar en 1 timmes fika/lunchrast. Denna rast betalar inte kunden för. Efter rasten bär jag ut verktygen. Nu återstår ca 0,5-1 timme väntetid, som kunden får betala. Så fort golvet bär att gå på så går jag in och fixar till fallet. Jag förstår att vissa stör sej på att måsta betala för väntetiden, men det går inte att lösa på något annat sätt vid detta arbetssätt. Fallet måste fixas till vid exakt rätt tidpunkt, när spacklet har härdat lagom mycket.
Tycker du ska kolla av golvet med ett vattenpass innan han kommer och tätskiktar. Flytspacklar man sådär så känns det som det kan finnas risk för svackor!
Klicka här för att svara