D
Om man nu inte lägger frihand, utan piggar för då är det ju bara dela måttet på antal fogar och plattor.

Hur gör plattsättarna rent praktiskt?
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Om man nu inte lägger frihand, utan piggar för då är det ju bara dela måttet på antal fogar och plattor.

Hur gör plattsättarna rent praktiskt?
En erfaren plattsättare sätter på frihand om det inte är jätteplattor.
 
Väcker liv i en gammal tråd, är i sitsen att jag ev måste ha 1 mm skillnad i fogbredd på vägg o golv, hur gick det för dig @Derbyboy ?
 
D
Han satte på frihand, struntade i fogföljd på golvet. Blev bra ändå.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vad skönt att det blev bra! Jag får prata med min plattsättare hur han tänker sig :)

Har du lust att dela någon bild på slutresultatet? :)
 
D
Svårt med bilder.

min plattsättare använde inte sådana där Tebo spin (distanser) så jag fick några fula fogsprång som syns tydligt vid sidoljus (från badrumsspegeln). Hövligt irriterande.
 
  • Badrum med ojämn kakelsättning och synliga fogsprång vid sidoljus, samt en nivea i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i badrum med kakel och synliga fogsprång, rörinstallationer sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med kakel och synliga fogsprång, stegar och en golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Svårt med bilder.

min plattsättare använde inte sådana där Tebo spin (distanser) så jag fick några fula fogsprång som syns tydligt vid sidoljus (från badrumsspegeln). Hövligt irriterande.
Ser ju i princip perfekt ut.
 
D
Jo men lite lattjo att det blev fogsprång på en spikrak vägg, eller?
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Jo men lite lattjo att det blev fogsprång på en spikrak vägg, eller?
Ah, du har sprången på väggen? Det borde inte bli om väggen är spikrak. Vilket leder mig till att tro att den inte är det. Och i så fall är det i princip omöjligt för den stackars plattisen att undvika nån mm språng. Eftersom du har gigantiska plattor.
 
D
Det är jag som har reglat upp den så jo den är spikrak :)

men egebtligen känns det bättre om den inte var det, lättare att leva med sina egna misstag än att betalat för andras.
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Det är jag som har reglat upp den så jo den är spikrak :)

men egebtligen känns det bättre om den inte var det, lättare att leva med sina egna misstag än att betalat för andras.
Jag vet inte om du nödvändigtvis är en garant för spikrak regling. Med den plattstorleken snackar vi laserskärpa. Hundra spänn på att det är ditt fel snarare än plattsättarens. Vet inte om det får dig att må bättre dock...
 
D
Jag vette fan, borde inte en plattsättare kunna ta upp ojämnheter med fixet?

Jag tänder inte spegeln för då syns inte fogsprånget.
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Jag vette fan, borde inte en plattsättare kunna ta upp ojämnheter med fixet?

Jag tänder inte spegeln för då syns inte fogsprånget.
Äh vafan du har ju ett jättefint badrum! Släpp sargen, dra en lina på fogsprånget och gå vidare!
 
D
Tack!

kan jag alltså dra i lite fog och därigenom få bort språnget något. Tror inte det funkar med sidoljuset. Det blir ju liksom en skugga över på bästa platta, det är skuggan som gör att språnget ser jätte stort ut.
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Tack!

kan jag alltså dra i lite fog och därigenom få bort språnget något. Tror inte det funkar med sidoljuset. Det blir ju liksom en skugga över på bästa platta, det är skuggan som gör att språnget ser jätte stort ut.
Nja alltså, "dra en lina" var mer ett uttryck för att du ska göra ingenting, dra lite ladd eller ta en öl eller vad du nu föredrar. Och sen släpper du skiten och fokar på nästa projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.