6 045 läst ·
48 svar
6k läst
48 svar
Fogföljd och fogbredd
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Det var ju det jag skrev från början, 1 större golvfog syns inte. Men du får nog bestämma dig för vad problemet är. Antingen kör du 1 större på golvet (2 vägg 3 golv) eller så kör 3 allt, beroende på vad som löser ditt plattproblem. Hörnen kan du skita i. om du måste kompensera där kommer inte märkas, om det inte är absurda skillnader.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ok men eftersom du inte kommer kunna lägga fog +-0,25 så är vi ju tillbaka till att du får välja. 2 eller 3, vad matchar bäst? Jag tänker att du oroar dig i onödan. När du är klar ser du ingen skillnad på 0,25 eller ens 1. Räkna noga (vilket du uppenbarligen gör) och sen kör du på det som ger minst diff.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Nej! Om det inte är en snubbe du har erfarenhet av tidigare så kommer det inte funka.D Derbyboy skrev:
Du måste visa precis vad du vill ha och dokumentera dina instruktioner. Annars kommer det bara bli skit av alltihop och du har inget att sätta emot eftersom "dina instruktioner inte specificerade precis det du ville ha".
Trust me.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Plattsättare är (och nu lyser mina fördomar igenom rejält) de minst driftiga av alla hantverkare. Jag har aldrig haft i närheten av så mycket problem med andra hantverkare som med dem.D Derbyboy skrev:
"Men vafan Krille, vad fan har du gjort?"
"Men du sa ju att jag skulle kakla?"
"Ja, men det ser ju ut som ett helvete!"
"Öhhh.. Jag bara kaklade..."
"Men för helvete Krille du måste ju se att detta inte funkar? Inget linjerar, plattorna lirar inte med rumsupplevelsen etc"
"Öhhhhhhhhh.... Jag satte bara plattor..."
Edit: Och då är det ändå skickliga hantverkare så hantverkare som sådant är perfekt.
Düsseldorff skrev:
Plattsättare är (och nu lyser mina fördomar igenom rejält) de minst driftiga av alla hantverkare. Jag har aldrig haft i närheten av så mycket problem med andra hantverkare som med dem.
"Men vafan Krille, vad fan har du gjort?"
"Men du sa ju att jag skulle kakla?"
"Ja, men det ser ju ut som ett helvete!"
"Öhhh.. Jag bara kaklade..."
"Men för helvete Krille du måste ju se att detta inte funkar? Inget linjerar, plattorna lirar inte med rumsupplevelsen etc"
"Öhhhhhhhhh.... Jag satte bara plattor..."
Blir premiär för mig att anlita en plattsättare…….jävligt oroväckande eftersom han heter just……Krille
Men jag har fått bra känsla kring honom, rekommenderad av en granne, kommit med egna bra förslag osv….saknar dock BKR-certifiering
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Han är säkert duktig på sitt hantverk.D Derbyboy skrev:
Men som jag sa, du kan inte vara nog noggrann med att mycket tydligt peka ut hur du vill ha det gjort.
Nivåpinnarna som avgör avståndet mellan plattorna de har fasta mått, 1, 2, 3 mm osv.
Så när du säger att jag ska räkna på det så menar du att jag ska testa, tex 2 vägg 3 golv och se vilken diff det blir och sen räknar jag tvärtom 2 golv 3 vägg osv och ser vilken diff det blir?
Jag tänker att om det inte går att fixa exakta mått (tex 2,75mm) så kommer det alltid bli en diff och den diffen byggs ju på ju längre "bort" man kommer på väggen.
Så när du säger att jag ska räkna på det så menar du att jag ska testa, tex 2 vägg 3 golv och se vilken diff det blir och sen räknar jag tvärtom 2 golv 3 vägg osv och ser vilken diff det blir?
Jag tänker att om det inte går att fixa exakta mått (tex 2,75mm) så kommer det alltid bli en diff och den diffen byggs ju på ju längre "bort" man kommer på väggen.
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ja som jag sa tidigare, du kan inte sätta typ +-0,25 om du inte kör på frihand. Så du måste liksom välja hur du vill ha det. Välj en modell som funkar och kör på det. Inte nåt var fjärde fog bredare. Det kommer se dumt ut och Krille kommer nästan garanterat fucka upp det.D Derbyboy skrev:Nivåpinnarna som avgör avståndet mellan plattorna de har fasta mått, 1, 2, 3 mm osv.
Så när du säger att jag ska räkna på det så menar du att jag ska testa, tex 2 vägg 3 golv och se vilken diff det blir och sen räknar jag tvärtom 3 golv 2 vägg osv och ser vilken diff det blir?
Jag tänker att om det inte går att fixa exakta mått (tex 2,75mm) så kommer det alltid bli en diff och den diffen byggs ju på ju längre "bort" man kommer på väggen.
Det är fortfarande något som inte stämmer. Fogföljd betyder att fogarna är centrerade.
Lägger jag 2 mm på vägg och 3mm på golv så kommer det på varje väggplatt bli en diff på 3mm. Redan efter tre väggplattor så är diffen upp i 18mm. Redan på platta 1 där diffen är 3 mm kommer man se att det inte är fogföljd.
Lägger jag 2 mm på vägg och 3mm på golv så kommer det på varje väggplatt bli en diff på 3mm. Redan efter tre väggplattor så är diffen upp i 18mm. Redan på platta 1 där diffen är 3 mm kommer man se att det inte är fogföljd.

