D
Jag tror jag förstår vad du menar Kramla.

Alltså linjen där vägg övergår i golv (ytterkanterna) den är något bredare på golvet (typ 2,2mm) än på väggen (2mm).
 
Düsseldorff
Det var ju det jag skrev från början, 1 större golvfog syns inte. Men du får nog bestämma dig för vad problemet är. Antingen kör du 1 större på golvet (2 vägg 3 golv) eller så kör 3 allt, beroende på vad som löser ditt plattproblem. Hörnen kan du skita i. om du måste kompensera där kommer inte märkas, om det inte är absurda skillnader.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
3 golv och 2 vägg tror jag blir bäst.

Borde inte se ut som en sopa gjort det då ;)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
D
För att väldigt noggrann så blir det 2,75mm mellan golvplattorna vid 2mm mellan väggplattorna.

Schematisk bild av golvplattor med mätningar som visar avstånd mellan plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning som visar mått mellan golvplattor med 1,375mm och 1,000mm beteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Ok men eftersom du inte kommer kunna lägga fog +-0,25 så är vi ju tillbaka till att du får välja. 2 eller 3, vad matchar bäst? Jag tänker att du oroar dig i onödan. När du är klar ser du ingen skillnad på 0,25 eller ens 1. Räkna noga (vilket du uppenbarligen gör) och sen kör du på det som ger minst diff.
 
D
Jag ska anlita en Lirare som gör det hela. Räcker nog med att jag säger att jag vill ha ”rakt förband med fogföljd mellan vägg och golv”.
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Jag ska anlita en Lirare som gör det hela. Räcker nog med att jag säger att jag vill ha ”rakt förband med fogföljd mellan vägg och golv”.
Nej! Om det inte är en snubbe du har erfarenhet av tidigare så kommer det inte funka.

Du måste visa precis vad du vill ha och dokumentera dina instruktioner. Annars kommer det bara bli skit av alltihop och du har inget att sätta emot eftersom "dina instruktioner inte specificerade precis det du ville ha".

Trust me.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ingen erfarenhet av killen men ”rakt förband och fogföljd” är tydligt sen hur han löser det med hjälp av alt 1 eller 2 spelat ju mindre roll.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Ingen erfarenhet av killen men ”rakt förband och fogföljd” är tydligt sen hur han löser det med hjälp av alt 1 eller 2 spelat ju mindre roll.
Plattsättare är (och nu lyser mina fördomar igenom rejält) de minst driftiga av alla hantverkare. Jag har aldrig haft i närheten av så mycket problem med andra hantverkare som med dem.

"Men vafan Krille, vad fan har du gjort?"
"Men du sa ju att jag skulle kakla?"
"Ja, men det ser ju ut som ett helvete!"
"Öhhh.. Jag bara kaklade..."
"Men för helvete Krille du måste ju se att detta inte funkar? Inget linjerar, plattorna lirar inte med rumsupplevelsen etc"
"Öhhhhhhhhh.... Jag satte bara plattor..."

Edit: Och då är det ändå skickliga hantverkare så hantverkare som sådant är perfekt.
 
D
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Plattsättare är (och nu lyser mina fördomar igenom rejält) de minst driftiga av alla hantverkare. Jag har aldrig haft i närheten av så mycket problem med andra hantverkare som med dem.

"Men vafan Krille, vad fan har du gjort?"
"Men du sa ju att jag skulle kakla?"
"Ja, men det ser ju ut som ett helvete!"
"Öhhh.. Jag bara kaklade..."
"Men för helvete Krille du måste ju se att detta inte funkar? Inget linjerar, plattorna lirar inte med rumsupplevelsen etc"
"Öhhhhhhhhh.... Jag satte bara plattor..."

Blir premiär för mig att anlita en plattsättare…….jävligt oroväckande eftersom han heter just……Krille

Men jag har fått bra känsla kring honom, rekommenderad av en granne, kommit med egna bra förslag osv….saknar dock BKR-certifiering
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Blir premiär för mig att anlita en plattsättare…….jävligt oroväckande eftersom han heter just……Krille

Men jag har fått bra känsla kring honom, rekommenderad av en granne, kommit med egna bra förslag osv….saknar dock BKR-certifiering
Han är säkert duktig på sitt hantverk.

Men som jag sa, du kan inte vara nog noggrann med att mycket tydligt peka ut hur du vill ha det gjort.
 
D
Jag ska skriva bra instruktioner.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
D
Nivåpinnarna som avgör avståndet mellan plattorna de har fasta mått, 1, 2, 3 mm osv.

Så när du säger att jag ska räkna på det så menar du att jag ska testa, tex 2 vägg 3 golv och se vilken diff det blir och sen räknar jag tvärtom 2 golv 3 vägg osv och ser vilken diff det blir?

Jag tänker att om det inte går att fixa exakta mått (tex 2,75mm) så kommer det alltid bli en diff och den diffen byggs ju på ju längre "bort" man kommer på väggen.
 
Redigerat:
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Nivåpinnarna som avgör avståndet mellan plattorna de har fasta mått, 1, 2, 3 mm osv.

Så när du säger att jag ska räkna på det så menar du att jag ska testa, tex 2 vägg 3 golv och se vilken diff det blir och sen räknar jag tvärtom 3 golv 2 vägg osv och ser vilken diff det blir?

Jag tänker att om det inte går att fixa exakta mått (tex 2,75mm) så kommer det alltid bli en diff och den diffen byggs ju på ju längre "bort" man kommer på väggen.
Ja som jag sa tidigare, du kan inte sätta typ +-0,25 om du inte kör på frihand. Så du måste liksom välja hur du vill ha det. Välj en modell som funkar och kör på det. Inte nåt var fjärde fog bredare. Det kommer se dumt ut och Krille kommer nästan garanterat fucka upp det.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det är fortfarande något som inte stämmer. Fogföljd betyder att fogarna är centrerade.

Lägger jag 2 mm på vägg och 3mm på golv så kommer det på varje väggplatt bli en diff på 3mm. Redan efter tre väggplattor så är diffen upp i 18mm. Redan på platta 1 där diffen är 3 mm kommer man se att det inte är fogföljd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.