59 370 läst ·
37 svar
59k läst
37 svar
Foga om tegelfasad
I vårt radhusområde (lerum, gbg) är det endast gavlarna mot syd-sydväst som har problem, alla norrgavlar är fint skick. Dock kan det vara poröst väldigt fläckvist, så en ogrundad teori jag har är att bruket brunnit för fort pga solen legat på vid uppförandet av delar av väggen.
Men antagligen är det sol, väder och vind som är bakomliggande orsak.
Men antagligen är det sol, väder och vind som är bakomliggande orsak.
Hej svejs.
Folk som läser denna tråd och funderar på att göra samma jobb själva (och andra också förstås) :
Ett tips från min sida när det gäller att avlägsna gammal fog.
För att slippa hålla på med damm-moln, dammsugare, munskydd och allehanda krångel (som jag
ser det) finns ju alternativet bilmaskin. Använder jag och di andra på firman till 99% när fogar skall
ut. Djupet blir väl inte exakt hela tiden, men med lite träning och med rätt grejjer så går det utom-
ordentligt smidigt.
En bilmaskin i trekilosklassen (ex.hilti te-104, bosch GSH 3) och med fördel en mejsel som är av-
sedd för ändamålet (Hiltis variant).Med lite tur går dessa prylar att hyra eller varför inte köpa en
biltema-maskin, di är ju så billiga, och är det riktigt feta fogar i aktuellt murverk så går det bra med
en vanlig smal flatmejsel. Dock: en nackdel med de billiga grejjerna och borrhammare med meslings-
funktion är krånglet att rotera mejseln, med hiltin som jag använder går det på några millisekunder
medans den är i full gång. (Jajaja... jag är en liten verktygsfetischist)
Och! var försiktig med teglet runt fogarna, lätt att slinta i början.
MVH MaxPax
Folk som läser denna tråd och funderar på att göra samma jobb själva (och andra också förstås) :
För att slippa hålla på med damm-moln, dammsugare, munskydd och allehanda krångel (som jag
ser det) finns ju alternativet bilmaskin. Använder jag och di andra på firman till 99% när fogar skall
ut. Djupet blir väl inte exakt hela tiden, men med lite träning och med rätt grejjer så går det utom-
ordentligt smidigt.
En bilmaskin i trekilosklassen (ex.hilti te-104, bosch GSH 3) och med fördel en mejsel som är av-
sedd för ändamålet (Hiltis variant).Med lite tur går dessa prylar att hyra eller varför inte köpa en
biltema-maskin, di är ju så billiga, och är det riktigt feta fogar i aktuellt murverk så går det bra med
en vanlig smal flatmejsel. Dock: en nackdel med de billiga grejjerna och borrhammare med meslings-
funktion är krånglet att rotera mejseln, med hiltin som jag använder går det på några millisekunder
medans den är i full gång. (Jajaja... jag är en liten verktygsfetischist)
Och! var försiktig med teglet runt fogarna, lätt att slinta i början.
MVH MaxPax
Hej
Är själv i tagen att foga om en söderfasaden hemma och har med stort intresse läst denna tråden!!
I mitt sökande på nätet har jag hittat en apparat som helt klart verkar vettig... men mycket verkar vettigt i reklamfilmer så min fråga är om någon här känner till den / har några ergarenheter av den?
Arbourtech AS160
http://www.atechmaskin.se/Arbortechlank.htm
//Tobias
Är själv i tagen att foga om en söderfasaden hemma och har med stort intresse läst denna tråden!!
I mitt sökande på nätet har jag hittat en apparat som helt klart verkar vettig... men mycket verkar vettigt i reklamfilmer så min fråga är om någon här känner till den / har några ergarenheter av den?
Arbourtech AS160
http://www.atechmaskin.se/Arbortechlank.htm
//Tobias
Hej igen,
I sommras fogade vi om en av våga fasader, eller rättare sagt så gick vi över hela fasaden och åtgärdade de fogar/partier som var dåliga!
Jag köpte först diamantklinogr till kapen och provade, detta lade jag dock ner snabbt!!!
Därefter köpte jag ett par tryckluftsdrivna slaghammare som funkade mycket bra och var mycket lättare och mer hanterbara än den eldrivna dito som jag också provat. Denna modellen funkade mycket bra men tog lång tid.
Så då hyrde jag en arbourtech såg (eller vad man nu skall kalla den) o jäklar va bra den funkade! den har ju två motgående sågblad med sågtänder av koromant som i princip krafsade/skrapade ur den befintliga fogen!
Helt klart den mest effektiva metoden!!!!
för själva utfyllnaden av ny fog använde jag mig av spritsar i lite kraftigare plast (modellen som ser ut som en trekantig påse där du själv får klippa av toppen för lagom stort hål). antar att dessa fungerar ungefär som modellen du kan fästa på en borrmaskin med skillnaden att vikten inte blir större än fogmassan i "påsen" och kostnadn blev nära nog noll.... (tillbehöret till borrmaskinen är alldeles för dyrt enligt min mening!
//Tobias
I sommras fogade vi om en av våga fasader, eller rättare sagt så gick vi över hela fasaden och åtgärdade de fogar/partier som var dåliga!
Jag köpte först diamantklinogr till kapen och provade, detta lade jag dock ner snabbt!!!
Därefter köpte jag ett par tryckluftsdrivna slaghammare som funkade mycket bra och var mycket lättare och mer hanterbara än den eldrivna dito som jag också provat. Denna modellen funkade mycket bra men tog lång tid.
Så då hyrde jag en arbourtech såg (eller vad man nu skall kalla den) o jäklar va bra den funkade! den har ju två motgående sågblad med sågtänder av koromant som i princip krafsade/skrapade ur den befintliga fogen!
Helt klart den mest effektiva metoden!!!!
för själva utfyllnaden av ny fog använde jag mig av spritsar i lite kraftigare plast (modellen som ser ut som en trekantig påse där du själv får klippa av toppen för lagom stort hål). antar att dessa fungerar ungefär som modellen du kan fästa på en borrmaskin med skillnaden att vikten inte blir större än fogmassan i "påsen" och kostnadn blev nära nog noll.... (tillbehöret till borrmaskinen är alldeles för dyrt enligt min mening!
//Tobias
Skulle man inte för de horisontella fogarna kunna fästa en bräda på var sida om fogen för att skydda teglet?
Då får man även två mothåll som borde vara trevligt om man kör med handöverfräs eller vinkelslip.
Kanske finns stora nackdelar?
Då får man även två mothåll som borde vara trevligt om man kör med handöverfräs eller vinkelslip.
Kanske finns stora nackdelar?
Mycket bra beskrivning och intressant; nyfiken på din konstruktion av dammkåpa - hur ser den ut?. Skulle inte något liknande kunna göras för fräsen i plexiglas, så att dammet hålls lite i schack...Läst i andra inlägg att dammet förstör vinkelslipen. Vad säger Du? O så har jag ständigt återkommit till frågan varför man måste fräsa ur allt...varför inte göra lite "lagom lagningar" - bara fylla i de fogar som lossnat. Helt fel, har jag förstått, utan att riktigt veta varför. Var ju så från början...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Tack för det tipset. Funkade smidigt med befintlig borrhammare och mejsel.MaxPax skrev:Hej svejs.
ordentligt smidigt.
Hade laddat för att det skulle vara dammigt och djävligt som det beskrivs med fräs men med mina mjuka fogar blev det bra så här.
Här är en uppdaterad länk till hiltis murbruksmejsel:
https://www.hilti.se/insticksverktyg/mejslar/r1468
https://www.hilti.se/insticksverktyg/mejslar/r1468
Klicka här för att svara