25 442 läst ·
36 svar
25k läst
36 svar
Fog spricker i badrum i nybyggt hus
Jag hade precis samma problem. Då var det för lite fix under halva kakelplattan som fogen sprack intill.
Om man knackade på plattan hördes ett ihåligt ljud.
Om man knackade på plattan hördes ett ihåligt ljud.
Hej igen... idag va en byggledare här och tittade. Han trodde att det bara behövde fyllas i fog igen. Blir så trött! Hoppas änna att det spricker en tredje gång nu. Såhär ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du knackat på plattorna för att höra ifall de är lösa?H henrikbergman86 skrev:
Det är det första du skall göra. Slå försiktigt med en hammare, eller skaftet på en skruvmejsel så hör du direkt om den sitter fast ordentligt eller inte.
Byggledaren knackade inte ens på golvet. Ingen har kommit än för att åtgärda det. Vi har väntat i över 5 månader nu. Vad ska man göra tycker ni? Känns som de bara vill dra ut på det. Blir så jävla förbannad! Om de nu skulle foga igen skiten och inget syns på 2-årsbesiktningen och det börjar spricka efter besiktningen, vad gäller då??J Jörgen Ö skrev:
Vi
I september har vi bott i huset i 2 år. Försöker de dra ut på det? Ska vi göra 2-årsbesiktning? Eller ska vi anmäla detta direkt nu till Gar-Bo? Vi har ju 10 års nybyggnadsgaranti via dom. Jag känner dock själv att jag inte borde få betala en krona för att få detta fixat...
Kakelfirman som var här (inte samma kille som gjorde jobbet från början dock) tror att det kan vara en skarv under golvet och inte hel spånskiva. Husföretaget förnekar dock detta! MEN vi och vår byggledare vet nu att det visst förekommer skarvar i badrummet då vi fått reda på det av grannen som har byggt samma hus. Byggledaren har även bildbevis på det. Vi tog detta vidare med husleverantören som nu säger att ”nånting är på gång och att vi ska vänta”. Vi har idag väntat i 4 veckor och det känns som de förhalar ärendet...H hempularen skrev:Om det är TE, så är totalentreprenören skyldig att åtgärda felet. Vad plattsättaren anser har du inte med att göra (fast givetvis intressant att veta).
Ev. kanske du borde ta in en besiktningsman som kan titta på det. En bes. man kanske kan avgöra om något är fel med underlaget. Inte säkert att något går att se. Ibland kan man få ut inspektörer från tillverkaren (tillverkaren av fix eller fog i det här fallet) de kan nog med rätt stor säkerhet avgöra om något varit fel med fogmaterialet. Alltså om det har varit felblandat av plattsättare o liknande. En sådan inspektör kan också med skaplig säkerhet avgöra om något är fel med underlaget, alltså om sprickorna i fogen beror på svikt i underlaget, eller om det aldrig suttit fast ordentligt. Hävdar tillverkaren att det är svikt, så ser nog inte TE det som opartiskt, de kan ju vilja skylla på något annat om det är materialfel från dem.
I september har vi bott i huset i 2 år. Försöker de dra ut på det? Ska vi göra 2-årsbesiktning? Eller ska vi anmäla detta direkt nu till Gar-Bo? Vi har ju 10 års nybyggnadsgaranti via dom. Jag känner dock själv att jag inte borde få betala en krona för att få detta fixat...
Klicka här för att svara