Byggahus.se

Ny silikonfog ovanpå gammal?

1. Lillen123
    Medlem · 8 inlägg
    Hej!

Okej, har gått igenom ett par gamla trådar på temat men har inte riktigt hittat svar på det jag undrar över.

Badrummet i vår lgh är helt ok trots 25 år utom en riktigt sunkig (möglig) silikonfog på väggen i duschhörnan. Skulle ju gärna fixa en ny fog där men varken jag eller min man är tillräckligt händiga för att ge oss på ytskiktet där pga risken för fuktskador... Planen är att renovera inom en relativt snar framtid men pga småbarn/ekonomi har vi inte satt något definitivt datum. Har skickat ut en förfrågan på brabyggare men inte fått något napp.

Så till frågorna:

1. Är det värt att höra med nån plattsättare om de kan tänka sig byta fogen? Tar nån såna små uppdrag?

2. Annars, KAN man sätta ny silikonfog ovanpå gammal i väntan på renovering? Eller riskerar man att göra nånting värre? Tips?

Tack på förhand! :giggle:

2. Demmpa
    Husägare · 10 465 inlägg
    Att byta silikonfog är ganska enkelt,
    först skrapar/skär man bort en del av den gamla fogen (skär lite mindre än plattornas tjocklek),
    skär av pipen på silikontuben snett och lite smalare än springan mellan plattorna,
    Tryck ut silikon samtidigt som man drar pipen längs springan,
    Lägg på silikon så att det kommer upp till underkant på plattornas fasning,
    Ta lite såpa/handdiskmedel i en skål med vatten,
    Doppa finger i såpvattnet och dra över silikonsträngen, doppa fingret flera gånger,
    Om man har lagt på lagom mängd silikon så får man inget på fingret.

3. Lillen123
    Medlem · 8 inlägg

Tack för tipset! Det som är lite läskigt är ju om man råkar skära för långt och hamna på tätskiktet. Finns nåt bra sätt att se till att man inte skär för djupt? Finns ju specialverktyg har jag sett men vet inte om man ändå behöver ha koll på djupet när man skär

4. Demmpa
    Husägare · 10 465 inlägg
  5. J
    Medlem · 259 inlägg
    Har du testat att tvätta fogen med alg/mögeltvätt?
    Att byta fogen är lätt gjort även för någon med tummen mitt i handen. Var lite försiktig när du tar bort den bara så är det ingen risk att du sabbar något tätskikt.