Kretikos Kretikos skrev:
Men det kan ju också vara en förening med väldigt god ekonomi och kapital att ta av så då kan det ju finnas fördelar för alla om föreningen tar en kostnad och det behöver inte påverka avgiften. Vidare så finns det andra inkomster utöver avgifter en förening kan ha som hyresintäkter t. ex.
Kretikos Kretikos skrev:
Men det kan ju också vara en förening med väldigt god ekonomi och kapital att ta av så då kan det ju finnas fördelar för alla om föreningen tar en kostnad och det behöver inte påverka avgiften. Vidare så finns det andra inkomster utöver avgifter en förening kan ha som hyresintäkter t. ex.
Det jobbiga och komplexa är att en förening inte otillbörligt för gynna vissa medlemmar, t ex de som inte har en korrekt installerad tork. Så det blir ganska komplext. Det logiska tänker jag är att om boende själv låtit installerat inkorrekt så får denne betala men om föreningen gjort det (t ex vid stambyten) tycker i alla fall jag att föreningen får ta kostnaden.
 
Magnus E K
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
VVC står för varmvattencirkulation och är det vatten som vi dricker, duschar, badar och lagar mat med.
Duschar och badar ja, dricker och lagar mat nej. Till det senare måste man använda kallvatten.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Om vattnet inte blir kallare av att passera torken torde inte torken bidra till uppvärmningen alls. ;)
M Mgrape skrev:
Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...

Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
Kände en tjej en gång som som råkade bo i en hyreslägenhet där det byttes vitvaror och putsades upp i största allmänhet. Hon var strålande glad över den nya spisen och det nya parkettgolvet. Men gladast av allt var hon övar att det var gratis. -"du fattar inte. Det kostar ingenting!"

Staffan
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen så många som inte känner till att man förr brukade koppla handukstoken på varmvattnet ?

Jag bodde tidigare i en lägenhet byggd '44 och totalrenoverad '96, vid renoveringen renoverades alla badrum och då monterade man handdukstorkar som kopplades på varmvattnet, närmare bestämt precis innan handfatet.

Detta var en dålig lösning på flera sätt, dels legionellarisken men även att flödet var så dåligt att handdukstorken alltid var kall ...OM man inte spolade varmvatten för fullt i handfatet i en fem min eller så..

Då badrummet inte hade nån annan uppvärmning så gjorde detta också att badrummet alltid var iskallt.

När sambon beklagade sej över detta till en granne så skrattade hon bara och sa "Jag slår bara igång duschen på max värme i 20min innan jag ska duscha så är det varmt och skönt sen!" ..kan tillägga att varmvattnet ingick i avgiften..
 
  • Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vattnet som går genom handdukstorken är samma vatten som du får ut ur kranarna.
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Duschar och badar ja, dricker och lagar mat nej. Till det senare måste man använda kallvatten.
Det är skrämmande många som använder varmvatten för matlagning.

Har sett det både hemma hos vänner och bekanta samt på jobbet.

När man kommer med en protest får man svaret "men det går mycket fortare då"
 
  • Arg
Fruktsallad
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kände en tjej en gång som som råkade bo i en hyreslägenhet där det byttes vitvaror och putsades upp i största allmänhet. Hon var strålande glad över den nya spisen och det nya parkettgolvet. Men gladast av allt var hon övar att det var gratis. -"du fattar inte. Det kostar ingenting!"
Å andra sidan betalade hon ju samma hyra oavsett om dom bytte hennes vitvaror eller ej, så på det sättet hade hon ju rätt.

Det är ju en viss skillnad om man bor i en hyreslögenhet hos ett bolag som har tusentals lägenheter, eller om det handlar om en bostadsrättsförening med kanske 40-60 lägenheter, det är ju betydligt närmare från handen till munnen då så att säga. ..Speciellt om det gäller saker som alla ska ta del av - som i handdukstorkarfallet.
 
M Mgrape skrev:
Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...

Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
Det är ju just därför det är smartare att man betalar det själv, får 30% rot sen ersätter föreningen överskottet i kassan med avgiftsfria månader. Betalar man jobbet via föreningen kan man inte dra av de 30% som man kan som privatperson. En förening ska i längden gå +\- 0 vilket innebär att om kassan och skuldsättningen ser bra ut och ägarna tar en del kostnader själva så sänker man avgiften eller ger avgiftsfria månader. Efter lite jobb med ekonomin börjar vår förening gå så bra att vi behöver mindre intäkter, om vi inför avgiftsfri månad eller sänker hyran är något vi kommer att rösta om på stämman.
 
H HansOT skrev:
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
Nu var det ett VVC-system vi talade om och då fungerar det så. Det vatten som cirkulerar i systemet med hjälp av en pump är samma vatten som du får ut ur kranarna.
 
Fast för TS del så borde det gå att upphandla installation för 30 lägenheter fördelaktigare än 30% rot på arbetskostnad för den enskilde. Eller iaf likvärdigt pris. Ang. värme från handukstork kopplad på vvc. Hos min svärmor är det alltid tokvarmt i badrummet och torken går knappt att ta på så det beror nog på cirkulationen.
 
H HansOT skrev:
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
Det finns bra sätt att koppla in handdukstorkar och så finns det både dåliga sätt och urusla sätt. Vilket sätt ens egen eller grannarnas torkar är inkopplade på får man ta reda på själv.

På värmekretsen som en radiator = bra
På VVC = dåligt
I serie med varmvattnet till eget handfat och/eller dusch = uruselt
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Legionellabakterier dör när vattnet är över 50 grader, dör ännu fortare vid 60 & dör skitfort vid 70.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.
 
H HansOT skrev:
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
Nej troligen var vvc-pumpen ur funktion eller så var det mer troligt, överläckage i blandaren.
 
X Xaktly skrev:
Nej troligen var vvc-pumpen ur funktion eller så var det mer troligt, överläckage i blandaren.
Kan också vara felkopplat från början eller att någon fingrat på instrypning eller ventiler till VVC så att den slutat fungera som avsett.
 
E Eld skrev:
Kan också vara felkopplat från början eller att någon fingrat på instrypning eller ventiler till VVC så att den slutat fungera som avsett.
Jo, så sant. Konstigare saker har trots allt hänt. Särskilt om det är en fastighet med injusteringsventiler öppet i källargångar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.