30 458 läst ·
95 svar
30k läst
95 svar
Förening vill ta bort alla handdukstorkar
Kretikos skrev:
Det jobbiga och komplexa är att en förening inte otillbörligt för gynna vissa medlemmar, t ex de som inte har en korrekt installerad tork. Så det blir ganska komplext. Det logiska tänker jag är att om boende själv låtit installerat inkorrekt så får denne betala men om föreningen gjort det (t ex vid stambyten) tycker i alla fall jag att föreningen får ta kostnaden.Kretikos skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Alfredo skrev:
Kände en tjej en gång som som råkade bo i en hyreslägenhet där det byttes vitvaror och putsades upp i största allmänhet. Hon var strålande glad över den nya spisen och det nya parkettgolvet. Men gladast av allt var hon övar att det var gratis. -"du fattar inte. Det kostar ingenting!"M Mgrape skrev:Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...
Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
Staffan
Är det verkligen så många som inte känner till att man förr brukade koppla handukstoken på varmvattnet ?
Jag bodde tidigare i en lägenhet byggd '44 och totalrenoverad '96, vid renoveringen renoverades alla badrum och då monterade man handdukstorkar som kopplades på varmvattnet, närmare bestämt precis innan handfatet.
Detta var en dålig lösning på flera sätt, dels legionellarisken men även att flödet var så dåligt att handdukstorken alltid var kall ...OM man inte spolade varmvatten för fullt i handfatet i en fem min eller så..
Då badrummet inte hade nån annan uppvärmning så gjorde detta också att badrummet alltid var iskallt.
När sambon beklagade sej över detta till en granne så skrattade hon bara och sa "Jag slår bara igång duschen på max värme i 20min innan jag ska duscha så är det varmt och skönt sen!" ..kan tillägga att varmvattnet ingick i avgiften..
Jag bodde tidigare i en lägenhet byggd '44 och totalrenoverad '96, vid renoveringen renoverades alla badrum och då monterade man handdukstorkar som kopplades på varmvattnet, närmare bestämt precis innan handfatet.
Detta var en dålig lösning på flera sätt, dels legionellarisken men även att flödet var så dåligt att handdukstorken alltid var kall ...OM man inte spolade varmvatten för fullt i handfatet i en fem min eller så..
Då badrummet inte hade nån annan uppvärmning så gjorde detta också att badrummet alltid var iskallt.
När sambon beklagade sej över detta till en granne så skrattade hon bara och sa "Jag slår bara igång duschen på max värme i 20min innan jag ska duscha så är det varmt och skönt sen!" ..kan tillägga att varmvattnet ingick i avgiften..
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!Immobil skrev:
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
Det är skrämmande många som använder varmvatten för matlagning.Magnus E K skrev:
Har sett det både hemma hos vänner och bekanta samt på jobbet.
När man kommer med en protest får man svaret "men det går mycket fortare då"
Å andra sidan betalade hon ju samma hyra oavsett om dom bytte hennes vitvaror eller ej, så på det sättet hade hon ju rätt.Staffan2000 skrev:
Det är ju en viss skillnad om man bor i en hyreslögenhet hos ett bolag som har tusentals lägenheter, eller om det handlar om en bostadsrättsförening med kanske 40-60 lägenheter, det är ju betydligt närmare från handen till munnen då så att säga. ..Speciellt om det gäller saker som alla ska ta del av - som i handdukstorkarfallet.
Det är ju just därför det är smartare att man betalar det själv, får 30% rot sen ersätter föreningen överskottet i kassan med avgiftsfria månader. Betalar man jobbet via föreningen kan man inte dra av de 30% som man kan som privatperson. En förening ska i längden gå +\- 0 vilket innebär att om kassan och skuldsättningen ser bra ut och ägarna tar en del kostnader själva så sänker man avgiften eller ger avgiftsfria månader. Efter lite jobb med ekonomin börjar vår förening gå så bra att vi behöver mindre intäkter, om vi inför avgiftsfri månad eller sänker hyran är något vi kommer att rösta om på stämman.M Mgrape skrev:Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...
Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
Nu var det ett VVC-system vi talade om och då fungerar det så. Det vatten som cirkulerar i systemet med hjälp av en pump är samma vatten som du får ut ur kranarna.H HansOT skrev:Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
Fast för TS del så borde det gå att upphandla installation för 30 lägenheter fördelaktigare än 30% rot på arbetskostnad för den enskilde. Eller iaf likvärdigt pris. Ang. värme från handukstork kopplad på vvc. Hos min svärmor är det alltid tokvarmt i badrummet och torken går knappt att ta på så det beror nog på cirkulationen.
Det finns bra sätt att koppla in handdukstorkar och så finns det både dåliga sätt och urusla sätt. Vilket sätt ens egen eller grannarnas torkar är inkopplade på får man ta reda på själv.H HansOT skrev:Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
På värmekretsen som en radiator = bra
På VVC = dåligt
I serie med varmvattnet till eget handfat och/eller dusch = uruselt
Legionellabakterier dör när vattnet är över 50 grader, dör ännu fortare vid 60 & dör skitfort vid 70.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.
Nej troligen var vvc-pumpen ur funktion eller så var det mer troligt, överläckage i blandaren.H HansOT skrev:Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.