B
GlennB GlennB skrev:
Det går ju iofs att lösa genom lite rördragning, men det blir dyrare än att plugga..
aldrig plugga färskvattenledningar.... växer mycket i de avsticken

J
A Andreas_jti skrev:
Cyklar du utan cykelhjälm, åker du bil utan bälte? Använder du eternit till att bygga med? Varför ta onödiga risker, som går att undvika.
Nej cyjkelhjälmen hade inte hjälpt morsan.
Det var en kommentar till den anektdotiska bevisföringen att lunginflammation kom från vattnet. Jag har tidigare sagt i tråden att man ska hålla temperaturen i rören men att det är lika svårt att vinna på lotto också.

Vad anses då vara den optimala temperaturen på VVC med inkopplade handukstorkar?

Högre temperatur är säkrare mot legionella, men ökar risken för skållningsskador.

Läste i olika inlägg i tråden att legionellabakterier är svårutrotade så det räcker inte med en tillfällig uppvärming i vvb för att ta död på dem, det verkar behövas kokning i flera minuter för att ta kål på dem.

Men det krävs också speciell otur att bli smittad. Själv använder jag luftfuktare till min CPAP som jag sedan mer än 15 år laddar med varmvatten direkt från kranen.

Förebyggande åtgärder
Risken för tillväxt av legionellabakterier i ett tappvattensystem kan minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst 60 °C i varmvattenberedaren och minst 50 °C vid tappstället, enligt Boverkets regler. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/

• Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Bodde i studentkorridor och ett bra tag var varmvattnet knappt varmt nog att duscha i. Fick så småningom lunginflammation med feber i en vecka. Hostade upp någonting som luktade fiskpinnar. Cyklade till tunnelbanestationen, och tog tåget till vårdcentralen, fick medicin och blev frisk.

Hade ett ärende med en relaxanläggning som pga bristande rening fick legionella i ett bubbelbad. Av 16 kunder från ett företag som hyrde anläggningen fick 3 inga symptom alls, 12 fick pontiacfeber och en (som redan hade nedsatt immunförsvar) fick legionella.

En annan gång var det en hyreslänga som byggts om felaktigt. Där var det en tant som hade nedsatt immunförsvar som dog. Jag tror hon var den enda som insjuknade överhuvudtaget den gången. Klen tröst för de anhöriga och för hyresvärden.

Min slutsats är att normalfriska unga personer inte är dom som behöver vara rädda för att dö i Legionella.

Legionella finns normalt i vatten. Tillväxten är låg om vattnet är kallt. Över 20grader börjar det bli märkbar tillväxt. Mellan 30 och 40 trivs de bra. Över 50grader dör de av. Snabbare ju högre temperatur man har. Vid 50 grader går det långsamt. Håller man hela systemet över 50grader är det säkert. Men finns det avstängningsventiler så att vattnet står still i ett lagom varmt badrum så kan det bli mycket bakterier. Dessa hinner då inte dödas av när de vänder i värmecentralen. Det är ju inte sällan det handlar om anläggningar som används sporadiskt när det blir utbrott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.