K
N Nerre skrev:
Jag ser inte allt som rör elbilar som problem, jag försöker bara vara motvikt till de som anser att elbilen är frälsningen för alla.

Jag skulle gärna köra elbil om det gick att hitta nån 3-4 år gammal kombi, med minst 30 mils räckvidd vintertid, för max 200 000. Fram till dess fortsätter jag köra min 10 år gamla bensinare (som drar 0,65 liter milen) mina 800 mil om året.
Du slåss mot väderkvarnar 🙂 Jag är helt övertygad om att när elbilar en dag uppnår dina medvetet orealistiska krav så kommer du att hitta andra problem med elbilar så att du inte "kan" köpa elbil. Det är helt ok att du inte vill ha en elbil 🙂

/Krille

• Gilla
Nicke Nyfiken och 7 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jo, men jag får väl försöka träna bort det.

Det kommer troligen också bli jobbigt att behöva leta laddplats för varenda bensträckare. Slut på att stanna på nån fin liten rastplats vid en sjö längs vägen (mig veterligen är det inte många av trafikverkets rastplatser som har laddmöjlighet). Kommer troligen blir dyrare fika då man väl lär tendera att fika på mackar istället för att köpa med sig nåt från en livsmedelsbutik.
Ja där sätter fingret på något som borde utvecklas. Bra rastplatser borde ha laddning. Ett exempel är på baksidan av Lars Dufva, i naturnär miljö.

K
N Nerre skrev:
Jo, men jag får väl försöka träna bort det.

Det kommer troligen också bli jobbigt att behöva leta laddplats för varenda bensträckare. Slut på att stanna på nån fin liten rastplats vid en sjö längs vägen (mig veterligen är det inte många av trafikverkets rastplatser som har laddmöjlighet). Kommer troligen blir dyrare fika då man väl lär tendera att fika på mackar istället för att köpa med sig nåt från en livsmedelsbutik.
Jag tror inte att du förstår hur det fungerar i praktiken att köra elbil. Du kan stanna på vilken rastplats du vill men får normalfallet räkna med ett laddstopp var 2-3 tim på resan.

Man lägger in resmål/resrutten och sedan föreslås vilka och hur långa laddstopp man ska gör för under resan, du kan t o m välja om du föredrar fler korta eller färre långa stopp. Sen kan man alltid avvika efter vägen och lägga till egna stopp och rekommenderade laddstopp uppdateras då i realtid.

Vill man ha extra säkerhet kan man sätta parametrar som vilken lägsta laddning batteriet ska ha när man laddar och/eller kommer fram till sin destination. Brukar jag använda på vintern så man får lite extra marginal om man åker till fjällen i -25 grader.

Du kan alltså i lugn och ro före resan lägga upp planerna och sedan använda dessa i bilen. Gör du justeringar under resans gång kommer rekommenderade laddstopp också att justeras i realtid om det finns behov.

En normal resa räcker det att ange resmål - en mer komplicerad längre resa löser man på max 5 minuter innan man påbörjar resan.

/Krille

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du slåss mot väderkvarnar 🙂 Jag är helt övertygad om att när elbilar en dag uppnår dina medvetet orealistiska krav så kommer du att hitta andra problem med elbilar så att du inte "kan" köpa elbil. Det är helt ok att du inte vill ha en elbil 🙂

/Krille
Otroligt dryg kommentar.
Varför kan du inte tillåta folk ha andra krav än vad du har och erkänna dem som valida?

N Nerre skrev:
Det kommer troligen också bli jobbigt att behöva leta laddplats för varenda bensträckare.
Det är det inte. Varenda bensträckare beror dock på hur ofta du vill sträcka på benen, startar man med en fulladdad bil kommer man i princip alltid över 50 mil med ett enda CV laddstopp. Hur ofta kör du längre än så på en dag?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K
C Costanza skrev:
Otroligt dryg kommentar.
Varför kan du inte tillåta folk ha andra krav än vad du har och erkänna dem som valida?
Att gång på gång lägga fram krav som man vet är orimliga i förhållande till det man vill betala är bara drygt och löjligt.

Mitt "krav" är en 5 år gamma Porsche med 525 hk, fyrhjulsdrift och plats för fem vuxna för 300 kkr.

Trots det går jag inte in i diskussioner om Porsche och gång på gång hävdar att Porsche är dåliga då de inte uppfyller mina krav.

/Krille

• Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Jag har ju ingen batteribil men efter allt jag har läst här så tror jag inte att räckvidden skulle vara något reellt problem för mig heller. Dock retar jag min lite på att min något nyare Saab bara har 58 liters tank medan den äldre har 68 liter. Kör jag lugnt på motorväg/landsväg kommer jag 97 mil med 0,7 liter/mil. Gasar jag lite mer kommer jag 85 mil med 0,8 liter/mil.

Då vi flera gånger per år besöker släktingar och vänner på 25-30 mils avstånd långt från närmaste tätorter och mackar så är det väldigt skönt att kunna köra utan stopp, speciellt på väg hem.

Men visst, när det finns rimligt prissatta bilar med batterier som saknar felmoden spontan brand så kommer jag troligen att köpa en 3 år gammal sådan. Det lär dröja. Toyota har länge sagt att de kommer om två år.

• Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Jag har ju ingen batteribil men efter allt jag har läst här så tror jag inte att räckvidden skulle vara något reellt problem för mig heller. Dock retar jag min lite på att min något nyare Saab bara har 58 liters tank medan den äldre har 68 liter. Kör jag lugnt på motorväg/landsväg kommer jag 97 mil med 0,7 liter/mil. Gasar jag lite mer kommer jag 85 mil med 0,8 liter/mil.

Då vi flera gånger per år besöker släktingar och vänner på 25-30 mils avstånd långt från närmaste tätorter och mackar så är det väldigt skönt att kunna köra utan stopp, speciellt på väg hem.

Men visst, när det finns rimligt prissatta bilar med batterier som saknar felmoden spontan brand så kommer jag troligen att köpa en 3 år gammal sådan. Det lär dröja. Toyota har länge sagt att de kommer om två år.
Hur man än vänder sig.. jag hade en bil med 100l tank och då fick jag problemet att den lokala macken stoppade tankningen vid en lägre summa, sen fick man byta betalkort och fylla upp, störigt!

D djac skrev:
Hur man än vänder sig.. jag hade en bil med 100l tank och då fick jag problemet att den lokala macken stoppade tankningen vid en lägre summa, sen fick man byta betalkort och fylla upp, störigt!
Samma har hänt mig en enda gång trots mindre tank. Troligen var det något fel i inställningarna i automaten men då gick det att starta om med samma kort. Närmsta OK-macken är en av de som har 98-oktan så där brukar jag tanka oftast.

K Krille4 skrev:
Jag har som sagt var inget emot elbilar. Mer än att de är dyra in inköpspris och utbudet av modeller är litet (ungefär som med Apples mobiltelefoner). Bristen på laddningsinfrastruktur är ju ingen egenskap hos elbilen, men den påverkar hur den är att använda.

Det där med priset och modellutbudet löser sig förhoppningsvis med tiden, men för min del är det ännu för tidigt att köpa elbil.

K Krille4 skrev:
Man lägger in resmål/resrutten och sedan föreslås vilka och hur långa laddstopp man ska gör för under resan, du kan t o m välja om du föredrar fler korta eller färre långa stopp. Sen kan man alltid avvika efter vägen och lägga till egna stopp och rekommenderade laddstopp uppdateras då i realtid.
Krångel, krångel, krångel. I alla fall på semestern. Där har vi en lös plan på ett mål att köra till, vi börjar köra, under vägen kanske vi bestämmer oss för nån omväg, eller att köra längre än vi hade tänkt från början eftersom det rullat på bra. Eller att vi ändrar oss och åker åt nåt helt annat håll eftersom väderprognosen pekar på dåligt väder på den planerade destinationen. Sambon klarar inte att knappa på GPSen när vi kör, så jag kommer behöva stanna varje gång jag ändrar rutt, för att lägga in en ny rutt och hitta laddplatser....

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att gång på gång lägga fram krav som man vet är orimliga i förhållande till det man vill betala är bara drygt och löjligt.
Orimliga krav? Det jag beskriver i mina krav är en elbil som motsvarar den bensinbil jag har idag (bortsett från räckvidd, där lär elbilen tyvärr bara nå upp till hälften, så där får jag nöja med mig att de vanliga helgresorna på 20+20 mil funkar med max ett laddstopp (eftersom det normalt är kört med destinationsladdning).

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Krångel, krångel, krångel.
Visst har du det mantrat intatuerat någonstans?

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 5 till
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:
Krångel, krångel, krångel. I alla fall på semestern. Där har vi en lös plan på ett mål att köra till, vi börjar köra, under vägen kanske vi bestämmer oss för nån omväg, eller att köra längre än vi hade tänkt från början eftersom det rullat på bra. Eller att vi ändrar oss och åker åt nåt helt annat håll eftersom väderprognosen pekar på dåligt väder på den planerade destinationen. Sambon klarar inte att knappa på GPSen när vi kör, så jag kommer behöva stanna varje gång jag ändrar rutt, för att lägga in en ny rutt och hitta laddplatser....
Du trycker på röststyrningen och säger "Navigera till X" och sen är det löst. Men inte helt oväntat att din första reaktion är krångel, krångel, krångel 😉

Jag har full förståelse för att elbilskörning kräver mer planering men sååå himla krångligt är det inte.

/krille

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du trycker på röststyrningen och säger "Navigera till X" och sen är det löst.
Jag är inte nån stor vän av röststyrningen på mobilen, så jag är lite tveksam till om det fungerar så mycket bättre i en elbil. Då jag är döv pratar jag kanske ibland inte så tydligt som röststyrningen skulle vilja. Det blir i alla fall oftare fel än rätt när jag försöker använda den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.