17 035 läst ·
74 svar
17k läst
74 svar
För högt ROT-avdrag
Sida 1 av 5
Jag har anlitat ett företag för för dränering av mitt fritidshus och nu fått faktura för detta. HELA beloppet är enbart arbetskostnad, ingenting för materialkostnad. Fakturan är på samma belopp som offerten, som inte heller specade arbetskostnad utan var för "allt-i-ett". Vi är två ägare och har tänkt hinna med en del snickeri-arbeten också innan årsskiftet. Eftersom hela faktureringen gäller arbetskostnad så utnyttjar denne hantverkare ROT som vi tänkt använda till annat arbete.
Skatteverket lär inte godkänna detta upplägg från den här firman.
VAR hittar jag bestämmelser om hur en hantverksfaktura ska se ut?
Skatteverket lär inte godkänna detta upplägg från den här firman.
VAR hittar jag bestämmelser om hur en hantverksfaktura ska se ut?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
Bör väl räcka med Skatteverkets information om hur företag ska hantera ROT, vilka arbeten som ger rätt till avdrag etc. och de finns här: https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/rotochrut.4.2ef18e6a125660db8b080002674.html
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Har du kollat om firman överhuvudtaget har F-skatt? Det verkar finnas skuttföretag som kör helt svart och "bjuder" på ROT delen. Aldrig ansöker.
Jasså? Jag ser inga regler om att hantverkare MÅSTE speca materielkostnad. Den här hantverkaren har fakturerat ALLT som arbetskostnad - därav min fråga. En annan firma som vi tog in offert från angav materialkostnaden till ca 27000:-BirgitS skrev:
Det är väl ganska uppenbart då ROT-avdraget gäller endast arbete!B BirHan skrev:
Då måste företaget separera arbetskostnaden.
Sedan har du rätt enligt Ktjl att få specificerad räkning som visar allt..
Vad betyder Ktil?J Jansson69 skrev:
Är den tvingande?
Vad säger Skatteverket om hur hantverksfakturor SKA se ut?
Jag har gogglat men hittar inget samt även mailat fråga till SKV idag.
Konsumenttjänstlagen är det som styr ditt köp av tjänster:B BirHan skrev:
”Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.”https://lagen.nu/1985:716
Skatteverket kan bara ställa krav när ROT-avdraget kommer in och då är det bara på arbetskostnaden det står i länken tidigare i tråden..
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det är väl två saker här som blir fel, dels att det faktiskt är en hel del materialkostnad i ett dräneringsarbete. Men också att arbetstiden för maskin, kostnad för lastbilstransporter osv inte är ROT berättigat. Ofta står en timkostnad som är grävmaskin inkl. förare. Den skall jämkas ned till typ 60% av priset (vet ej exakt jämkningstalet) för att ge hur stor del som är avdragsberättigad. Men man får bara ROT för grävmaskinisten, inte för maskinen.B BirHan skrev:
Vi anlitade grävare häromåret. Arbetskostnaden inkl. grävmaskinen låg på 22 000 plus moms, vi fick ROT för ca 16 000 inkl moms.
Hej.
När kund betalat ansöker man om rot. Ansökan ska utöver allmän info innehålla kundens betalningdag, arbetstimmar som utförts, material och övriga kostnader(bil ex). Detta granskas manuellt, de godkänner aldrig endast arbetet. Har tom haft samtal om att det borde finnas fler övriga kostnader per arbetstimmar, att de anställda åker i en och samma bil var sedan godkänt.
Så detta går ej igenom vid ansökan.
När kund betalat ansöker man om rot. Ansökan ska utöver allmän info innehålla kundens betalningdag, arbetstimmar som utförts, material och övriga kostnader(bil ex). Detta granskas manuellt, de godkänner aldrig endast arbetet. Har tom haft samtal om att det borde finnas fler övriga kostnader per arbetstimmar, att de anställda åker i en och samma bil var sedan godkänt.
Så detta går ej igenom vid ansökan.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Inte för att det är rätt att skicka felaktiga fakturor, men varför klaga? Du kan ju göra ett större avdrag direkt. Summan av avdraget är ju lika stort om du tar det nu eller senare.
Sen som nämns så finns nog risk att skatteverket tittar på detta och hindrar avdraget vilket inte är bra såklart.
Sen som nämns så finns nog risk att skatteverket tittar på detta och hindrar avdraget vilket inte är bra såklart.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg