2 741 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Flytta (Vrida) på hus inom egen tomt
Jag håller på att titta på ett hus som jag skulle vilja vrida på, på den egna tomten.
Huset ligger på en avsmalnande sjötomt (dvs bredare mot gatan än mot vattnet).
Huset ligger nu i linje med gatan, men mot sjön så ligger huset väldigt snett och uteplatsen på baksidan är riktad mot staketet, mer än mot vattnet. Skulle därför vilja vrida det några grader genom att gräva upp tomten och förflytta det.
Frågan är; hur ser man på omplacering av hus på ens egna tomt?
Ska tilläggas att huset ligger i en kulturmiljö och är K-märkt.
Huset ligger på en avsmalnande sjötomt (dvs bredare mot gatan än mot vattnet).
Huset ligger nu i linje med gatan, men mot sjön så ligger huset väldigt snett och uteplatsen på baksidan är riktad mot staketet, mer än mot vattnet. Skulle därför vilja vrida det några grader genom att gräva upp tomten och förflytta det.
Frågan är; hur ser man på omplacering av hus på ens egna tomt?
Ska tilläggas att huset ligger i en kulturmiljö och är K-märkt.
Det beror på vilken typ av skydd det är och hur stor påverkan man gör. Hemma hos oss (också kulturmiljö) är det lite luddigt formulerat typ 'Gårdarnas karaktär ska bevaras'. Huruvida gårdens karaktär förändras om man vrider huset några grader kan nog bara kommunen svara på...
Ligger alla hus i linje med gatan så är det kanske ett större ingrepp jämfört med om resten av bebyggelsen är lite mer utspridd?
Ligger alla hus i linje med gatan så är det kanske ett större ingrepp jämfört med om resten av bebyggelsen är lite mer utspridd?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Detta att det är en sjötomt kan också påverka negativt. Om din vridning utökar hemfridzonen mot vattnet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur "vrider" man ett hus?
Lyfta med hjälp av instuckna stålbalkar, ta ner grunden (torpargrund?),
bygga ny grund och ställa ned huset igen?
Det låter komplicerat och dyrt.
Kan ni inte bara flytta/vrida på utemöblerna så ni ser ut över sjön?
När är huset byggt, hur är stommen gjord, hur stort är det, vad är det för grund?
Det vore intressant att få se en skiss över tomt och hus!
Lyfta med hjälp av instuckna stålbalkar, ta ner grunden (torpargrund?),
bygga ny grund och ställa ned huset igen?
Det låter komplicerat och dyrt.
Kan ni inte bara flytta/vrida på utemöblerna så ni ser ut över sjön?
När är huset byggt, hur är stommen gjord, hur stort är det, vad är det för grund?
Det vore intressant att få se en skiss över tomt och hus!
Klicka här för att svara
