Kollade lite och det verkar som ivt saknar mjukstart som standard men det säljs som tillbehör så det skulle jag börja med att installera.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Hur kan det vara byggt så dumt? Låter den verkligen Så mycket eller är ni Superkänsliga? Går det inte att köra den på schema? Kör den på elpatron mellan 22-06, eller om den är kraftfull, låt den vila på natten.

Husqvarna220Ac skrev:
Hur kan det vara byggt så dumt?
Jag antar att du menar byggt så dumt med sovrum direkt bakom vp. Ja, det beror på att jag vid beställningstillfället var total nybörjare på området och dum nog att lita på vad "experterna" sade. Givetvis frågade jag om placeringen i gamla pannrummet var lämplig, och påpekade att det var sovrum i direkt anslutning, men fick svaret att det var inget problem eftersom pumpen skulle vara "marknadens tystaste" och "nästan inte höras alls". Hade varit enkelt att välja annan placering då vid projekteringstidpunkten - halva huset skulle byggas om totalt - men nu när vi byggt färdigt är det betydligt svårare.

Husqvarna220Ac skrev:
Låter den verkligen Så mycket eller är ni Superkänsliga?
Som sagt, i resten av huset är det inget egentligt problem (en irritation som jag skulle kunna leva med). Det är bara i sovrummet bakom som det inte fungerar. Trots den extra ljudisolerande vägg jag byggt.

Husqvarna220Ac skrev:
Går det inte att köra den på schema? Kör den på elpatron mellan 22-06, eller om den är kraftfull, låt den vila på natten.
Har funderat på schema, ja. Det är barn det handlar om så den mest kritiska perioden är kl 20-21 när de ska somna och 06-07 (08 på helger) när man inte vill att de ska vakna i onödan. All låta pumpen gå på elpatron halva dygnet (20-08), dessutom den kallaste delen av dygnet, känns lite konstigt, men kanske är en möjlig väg.

Om pumpen ska vila på natten - hur gör jag då för att behålla rummen varma? Drar upp temperaturen i golvvärmesystemet, eller vad?

Stort tack smurfen72 för ditt engagemang i detta. Mjukstart i kombination med flexslang närmast pumpen låter som en enkel väg till viss, påtaglig förbättring.

(Känns jättekonstigt att installatören inte nämnt något om varken mjukstart eller flexslang, trots att vi diskuterat problemet en hel del.)

Har dock inte helt lämnat tanken på att flytta ut pumpen. Jag förstår nu ditt resonemang om elberedaren inne i huset. Om man dimensionerar elberedaren så att den är rejält mycket större än vattenmängden i de 15 meterna rör i utomhuskulvert borde man därmed kunna duscha kontinuerligt eller fylla badkaret utan att märka när elberedarens vatten "tar slut", eftersom den "kalla delen" som den initialt fylls på med blandas ut och i så fall i allt väsentligt bara innebär en tillfällig sänkning av den slutliga varmvattentemperaturen någon grad (som sedan ökar igen när det varma vattnet från beredaren i garaget fyller på)? Tänker jag rätt?

Det gäller att hitta flexslangar och klamsvep som är gjorda för att dämpa ljud för att få bra effekt. Om du hör med IVT så kanske de kan ge dig tips.

Jag har min värmepump i källaren och det låter genom väggen här också, men inte så mycket att det stör. Jag tror nog att det går att bli av med ljudet helt. Värmepumpar brukar inte ha jättemycket dämpning på insidan heller så det finns förbättringspotential t.ex. att sätta bitumen på alla plåtdelar och lite extra absorbentmaterial nere vid kompressorn.

Är det stomljud? Ställ den på nåt mjukare, kör den på schema till och börja med, om den står nån timme imellanåt utan elpatron gör nog inget när du har golvvärme..

Byt mot flexslangar!
Och ställ den på dämpande matta!

Sen kan du ljudisolera den med bitummatta eller annat som du kan köpa på Biltema. Det går att göra den mycket tystare!

Att flytta på den kommer att sänka verkningsgraden. Så är det bara.

Slang i kombination med gummikompensator vet jag fungerar väldigt effektivt om du har stomljud i värmesystemet. enkel sak att kolla det är genom att ha ett stetoskop (biltema 20338).
Till Thermia värmepumpar vet jag att det finns "ljuddämparhuv" att sätta över kompressorn , gör det lite tystare men ljudlöst är det inte.

Men ska du ha det så tyst som det går så är det som många andra säger här, Kullvert från garage och en 15liters varmvattenberedare i huset så du slipper vänta på varmvatten så länge..
Då blir det garanterat tyst , ja om inte det är stomljud som gör det.

• Gummikompensator med metallanslutningar för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Låter konstigt. Jag har en Nibe 1245 och jag måste gå in i pannrummet för att kunna höra den

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Nibe F1245 har inbyggda flex slangar och mjukstart. Tror inte min F1245 är tystare än en en bekants IVT av samma storlek snarare tvärtom men jag måste också gå in i pannrummet för att höra den men den står på betong golv i en sten källare så ljudet dämpas nog rätt bra.

Har nyligen bytt en 15 år gammal bullrig IVT mot en ny varvtalsstyrd Nibe 1255. Jag hoppades att den skulle vara tystare men hade aldrig trott att den skulle vara så tyst! Även när jag står bredvid måste jag kolla displayen för att vara säker på att den är igång. Naturligtvis hörs ingenting i angränsande rum. Den förefaller helt vibrationsfri, men jag beställde för säkerhets skull gummikuddar. Hemligheten ligger sannolikt i att den är varvtalsstyrd med en väldigt tyst kompressor. Den sparar också mycket energi relativt den gamla samt har större kapacitet.

Känslan är mer att du har en budget variant av IVT iom det finns massa olika varianter av dem likt NIBE, Sätta utanför flexislangar etc etc hjälper inte mycket utan ljudet du upplevt kommer från kompressorn själv då den går on & off då kommer dessa ljudfenomen från VP och kan upplevas som högljudd!

Tror du ska ta kontakt med dem som satte in pumpen förmodligen är det ett sk IVT center eller en auktoriserad IVT installatör då dem har ett eget återförsäljarnätverk, Dem måste kunna hjälpa dig med detta då kommer dem komma med ett förslag till vad och hur som krävs!

NIBE har lågljudnivå då den slår på har hört budget modellen på BOSCH Compress modellerna som är just On & Off modellerna och dem har ett högt kompressor ljud som avges, Så mitt råd är kontakta dem som installerat VP så hjälper dem dig på bästa sätt!

Snowman66 skrev:
Tror du ska ta kontakt med dem som satte in pumpen förmodligen är det ett sk IVT center eller en auktoriserad IVT installatör då dem har ett eget återförsäljarnätverk, Dem måste kunna hjälpa dig med detta då kommer dem komma med ett förslag till vad och hur som krävs!
Ja, de är auktoriserade. Ja, jag har ställt frågan dit, flera gånger. Diskuterat samma frågeställningar som i ursprungsposten. Men inte en enda gång har de nämnt möjligheterna till varken mjukstart eller flexslang, som nu när jag fått råden i denna tråd verkar ganska självklara. Så därmed inte jättestort förtroende för återförsäljaren i nuläget.

Tror inte modellen är att betrakta som en budgetmodell, såssom du nämner. Jag var väldigt noga vid beställningen med att jag ville ha det bästa och tystaste, och blev lovad att jag fick det. Så om det inte är en av de tystaste modellerna är jag antingen lurad (på typ 90 000 kr som själva pumpen kostade) eller också är min ÅF inte tillräckligt kunnig på området.

Har även funderat på att ta kontakt med annan ÅF/IVT-center, men gissar att deras intresse för att ta itu med en drygt 3 år gammal, befintlig installation och förbättra den är lågt. Deras marginaler har de väl vid nyförsäljning/nyinstallation, antar jag.

Redigerat:
StockholmM skrev:
Ja, de är auktoriserade. Ja, jag har ställt frågan dit, flera gånger. Diskuterat samma frågeställningar som i ursprungsposten. Men inte en enda gång har de nämnt möjligheterna till varken mjukstart eller flexslang, som nu när jag fått råden i denna tråd verkar ganska självklara. Så därmed inte jättestort förtroende för återförsäljaren i nuläget.
Flexslang hjälper INTE det lovar jag dig iom felet är på ljudnivån från kompressorn i sig själv då det är en On & Off VP du har, Har sett detta fenomen flera ggr med hög ljudnivå från enheten så du ska först testa mjukstart OM det går att sätta en dyl funktion!

Sedan ska du ringa upp deras kundsupport och föra fram detta åt dem då kommer dem ta kontakt med den återförsäljaren eller så kollar dem finns den ngn mer i närliggande område som kan fixa detta med mjukstart åt dig, Du kan inte själv börja med dyl operationer iom det KRÄVS kunskap och behörighet att göra ingreppet i VP!

Har ett hus där värmepanna plus vv-beredare står i en bod med c:a 12 meter kulvert till huvudbyggnaden.
Det fungerar väldigt bra avseende uppvärmning, elförbrukningen är extremt låg tycker jag.
Enda problemet är att varmvattnet kallnar efter ett tag så man måste spola ett tag innan det kommer fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.