24 818 läst ·
54 svar
25k läst
54 svar
Flytta ut bergvärmepumpen ur huset?
En inverter tex Nibes F1255 är mycket tyst när den ger låg effekt men när den varvar upp låter den helt klart mera men sen är nog de flesta nya vp tystare än de som är 15 år gamla.PeterPersson skrev:Har nyligen bytt en 15 år gammal bullrig IVT mot en ny varvtalsstyrd Nibe 1255. Jag hoppades att den skulle vara tystare men hade aldrig trott att den skulle vara så tyst! Även när jag står bredvid måste jag kolla displayen för att vara säker på att den är igång. Naturligtvis hörs ingenting i angränsande rum. Den förefaller helt vibrationsfri, men jag beställde för säkerhets skull gummikuddar. Hemligheten ligger sannolikt i att den är varvtalsstyrd med en väldigt tyst kompressor. Den sparar också mycket energi relativt den gamla samt har större kapacitet.
Mjukstart kommer inte göra att vp går tystare men den kommer starta tystare när väl kompressorn går gör den ingen nytta alls. Det finns mjukstart att köpa som tillbehör till Ivt vp med det går säkert med en standard mjukstart också om elektrikern kan ställa in den rätt. Flexslangar brukar minska ljud från vp och brukar rekommenderas av många tillverkare.Snowman66 skrev:Flexslang hjälper INTE det lovar jag dig iom felet är på ljudnivån från kompressorn i sig själv då det är en On & Off VP du har, Har sett detta fenomen flera ggr med hög ljudnivå från enheten så du ska först testa mjukstart OM det går att sätta en dyl funktion!
Sedan ska du ringa upp deras kundsupport och föra fram detta åt dem då kommer dem ta kontakt med den återförsäljaren eller så kollar dem finns den ngn mer i närliggande område som kan fixa detta med mjukstart åt dig, Du kan inte själv börja med dyl operationer iom det KRÄVS kunskap och behörighet att göra ingreppet i VP!
Helt klart en lösning som ger ljudlöst hus men det kommer kräva lite mera energi för uppvärmning och känns lite som en sista åtgärd.funkisvillan skrev:
Jag har samma IVT men kör öppet system dvs tar vatten ur en ås och har vätskan i en egen behållare inomhus. Kallas sjövärme fast det inte finns en sjö. Min pump är tyst men jag hör cirkulationspumpen tydligt via rören. Värmepumpen ska absolut inte höras. Har du 10-årsgarantin på din värmepump -i så fall ska du reklamera den.
Jag har skriftligen reklamerat pumpen till återförsäljaren redan innan det gått 3 år från installation, vilket rimligen borde räcka. Men ja, jag har 10-årsgarantin också. Problemet är bara att återförsäljaren tycker att pumpen inte låter orimligt mycket - eller åtminstone påstår att den låter inom vad som är acceptabelt.
Jag har funderat på att utföra professionell ljudmätning, men bullerangivelser i decibel är en djungel har jag förstått. Gissar att det är svårt att få rätt den vägen.
Därför MYCKET intressant att höra av dig Porsvant att samma pump egentligen ska låta mycket mindre. Stort tack! Det borde rimligen vara så, alltså att jag fått ett ljudmässigt defekt exemplar, med tanke på hur man i marknadsföring mm beskriver den som väldigt tyst.
Jag har funderat på att utföra professionell ljudmätning, men bullerangivelser i decibel är en djungel har jag förstått. Gissar att det är svårt att få rätt den vägen.
Därför MYCKET intressant att höra av dig Porsvant att samma pump egentligen ska låta mycket mindre. Stort tack! Det borde rimligen vara så, alltså att jag fått ett ljudmässigt defekt exemplar, med tanke på hur man i marknadsföring mm beskriver den som väldigt tyst.
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Det jag försökte säga är att min erfarenhet är att det drar inte mer energi. Vi har 1,5 plan på 70+50m2 plus 2 bodar på 20m2 till. Förbrukning för uppvärmning i januari 737 kWh och februari 632 kWh. Det kan väl inte bli lägre än så ?
Har en Nibe Fighter 1115 bergvärmepump med ytjordsvärme, som är 9 1/2 år.
Den låter ibland mer, helst då elpatronen går igång, annars tyst trots att den står på stengolv på stålfötter, och kloss mot en trävägg, dock en yttervägg.
Ligger i andra delen av huset från sovrummet räknar, men i samma riktning som sovrummet.
Har enbart golvvärmeslingor i hela huset som uppvärmning.
Det jag upplever värst är vibrationerna från golvvärmen, eller om det är från ytjordsslangarna,och värst i sovrummet.
Värst vintertid och om det är mycket kallt utomhus, annars upplever jag den ej störande.
Den låter ibland mer, helst då elpatronen går igång, annars tyst trots att den står på stengolv på stålfötter, och kloss mot en trävägg, dock en yttervägg.
Ligger i andra delen av huset från sovrummet räknar, men i samma riktning som sovrummet.
Har enbart golvvärmeslingor i hela huset som uppvärmning.
Det jag upplever värst är vibrationerna från golvvärmen, eller om det är från ytjordsslangarna,och värst i sovrummet.
Värst vintertid och om det är mycket kallt utomhus, annars upplever jag den ej störande.
Menar du att kulverten har 0 i förluster samt att det inte blir några förluster när du får spola bort en del vatten för att få varmt vatten i kran och det senare ligger och kallnar i kulverten ? Min erfarenhet av kulvertar är att dom brukar dra en del energi nu är ju dom nya bra isolerade men förluster blir det i alla fall och framförallt på vv sidan där ljummet vatten spolas bort och hett vatten ligger och kallnar.funkisvillan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Nej det blir givetvjs förluster. Vad jag menar är att om jag kan värma 140 m2 på 6000 kWh per år så kan förlusterna inte vara så stora, typ max 1000 kWh per år eller 1000:- per år dvs helt försumbara i sammanhanget.smurfen72 skrev:Menar du att kulverten har 0 i förluster samt att det inte blir några förluster när du får spola bort en del vatten för att få varmt vatten i kran och det senare ligger och kallnar i kulverten ? Min erfarenhet av kulvertar är att dom brukar dra en del energi nu är ju dom nya bra isolerade men förluster blir det i alla fall och framförallt på vv sidan där ljummet vatten spolas bort och hett vatten ligger och kallnar.
Jag har lite liknande problem, men då med en NIBE och i form av att sovrummet är precis ovanför pumpen.
Jag hittade en intressant tråd här: https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/112938-nibe-fighter-later-illa-2.html
Det verkar som om en del installatörer inte förstått att man ska ta bort transportsäkringen på gummibussningen som kompressorn står på. Jag har inte själv testat detta på min pump, men har planer på att se om det är så. Det ska också finnas nya, bättre gummibussningar, exempelvis här: http://www.eldkraft.se/produkt/Gummidampare-3-pack-Nibe
Nu är ju din pump nyare, och av annat fabrikat, men jag tänker att det kanske ändå är del av problemet.
Jag hittade en intressant tråd här: https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/112938-nibe-fighter-later-illa-2.html
Det verkar som om en del installatörer inte förstått att man ska ta bort transportsäkringen på gummibussningen som kompressorn står på. Jag har inte själv testat detta på min pump, men har planer på att se om det är så. Det ska också finnas nya, bättre gummibussningar, exempelvis här: http://www.eldkraft.se/produkt/Gummidampare-3-pack-Nibe
Nu är ju din pump nyare, och av annat fabrikat, men jag tänker att det kanske ändå är del av problemet.
Det krävs kunskap men INTE behörighet för att göra ingrepp i en VP. Däremot kan garantin bli lidande.Snowman66 skrev:
Jag tycker som många i tråden att det är värt försöket att först installera mjukstart och sedan flexslangar innan du flyttar ut hela pumpen. När jag installerade frikyla fick jag ljudledning från brinerören till konvektorn och satte då in flexslangar. Det blev klart bättre.
På jobbet har vi använt en typ av vägg som består av plåt med förvånansvärt små hål. Innanför är det drygt 10 cm av något jag vill beskriva som väldigt hårt komprimerad stenull. Vi har en provbit här och jag roar mig ibland med att hålla den framför munnen och prata. Det låter som om halva rösten bara försvinner. Väggen är köpt av en akustikkonsult, men jag har tyvärr glömt vad företaget heter. Byter du dina gipsskivor till detta så garanterar jag att inget ljud går den vägen. Fördelen är också att väggen absorberar ljudet istället för att reflektera tillbaka.
Även jag gissar på att flexislangar kommer hjälpa.
Det finns olika kvaliteter på "skumgummi" som man kan ha under fötterna på värmepumpen. Ställ fötterna på små träklossar som i sin tur står på gummit. Tänk på att gummit skall komprimeras en del av tyngden. Om det komprimeras för lite så minskar man storleken på träklossarna tills det blir lagom. Köp gummi som är gjord för att hålla i "evighet".
Jag har med viss framgång ljudisolerat datorer med självhäftande bitumen från biltema. Komplettera gärna med självhäftande ljuddämpningsmatta, men den tar nog främst diskantljud.
Jag har själv en Thermia Diplomat Optimum 8 som jag tycker är ganska ljudlig, men den står i ett utrymme där det egentligen inte stör. Jag skulle nog inte heller vilja ha den bredvid sovrummet.
Även jag gissar på att flexislangar kommer hjälpa.
Det finns olika kvaliteter på "skumgummi" som man kan ha under fötterna på värmepumpen. Ställ fötterna på små träklossar som i sin tur står på gummit. Tänk på att gummit skall komprimeras en del av tyngden. Om det komprimeras för lite så minskar man storleken på träklossarna tills det blir lagom. Köp gummi som är gjord för att hålla i "evighet".
Jag har med viss framgång ljudisolerat datorer med självhäftande bitumen från biltema. Komplettera gärna med självhäftande ljuddämpningsmatta, men den tar nog främst diskantljud.
Jag har själv en Thermia Diplomat Optimum 8 som jag tycker är ganska ljudlig, men den står i ett utrymme där det egentligen inte stör. Jag skulle nog inte heller vilja ha den bredvid sovrummet.
Ditt exemplar av pump verkar ljudlig...
inspända rör eller att chassit inte är korrekt ihopsatt...inspänt...du säger också att när installatören var där så lät det mindre ett tag....troligen har han skippat låsbrickor och vibrationerna gör nu att pumpen skramlar igång...
Ta dit rätt gubbe som får börja med att kolla puckarna under...jag har haft hockeypuckar...
sedan inuti så att själva kompressorn inte är felaktigt monterad...
därefter kolla om chassit slagit sig..ett knep att få tyst på plåtar är svetsmagneter så sätter du en hylla med burkar med sand de tar bort vibrationer...samma sak med gummisnören o sandpåsar på rören...obs inte för tunga
I sista fallet flexslang o absolut sista flytta pumpen
inspända rör eller att chassit inte är korrekt ihopsatt...inspänt...du säger också att när installatören var där så lät det mindre ett tag....troligen har han skippat låsbrickor och vibrationerna gör nu att pumpen skramlar igång...
Ta dit rätt gubbe som får börja med att kolla puckarna under...jag har haft hockeypuckar...
sedan inuti så att själva kompressorn inte är felaktigt monterad...
därefter kolla om chassit slagit sig..ett knep att få tyst på plåtar är svetsmagneter så sätter du en hylla med burkar med sand de tar bort vibrationer...samma sak med gummisnören o sandpåsar på rören...obs inte för tunga
I sista fallet flexslang o absolut sista flytta pumpen