Återkoppla gärna med bild när det är klart!

//Patrik

Just nu:

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SarahBjork
  • Laddar…
Hur ska du göra med eluttaget? Ska det flyttas så att det hamnar rakt under strömbrytaren?

Helst vill jag ha kvar det men någon centimeter till vänster eftersom det ska kapas någon centimeter av väggkanten där längst ut ser du. Men får väl lyssna med elektrikern vad han föreslår i detta fall. Om det är betydligt billigare att ha dessa under varandra så överväger jag nog det.

Om du ska ta bort någon cm av väggen så är det antagligen enklast att riva bort hela gipsskivan och sedan sätta dit en ny.

Det är ju en gipsskiva som sitter där längst ut. Varför inte kapa den varsamt och återanvända bara? Men det hela bygger ju på vad som måste göras med elen.

I detta fall så blir rotdosa+slang rätt enkelt att få till lösningen med brytaren i väggen, men som redan påpekat så är anslutningen i taket problemet. Jag har flyttat på samma sätt (nästan identiskt faktiskt, även om jag skar bort mycket mer vägg) och då kapades elen i jämnhöjd med taket, sedan sattes en 90-graders vinkel på röret och alltihop trycktes upp i innertaket (hade skurits ut ett spår i förväg, lite flexibilitet i rördragningen fanns dessutom) och där sattes det fast med fästband och skruv. Sedan spacklades hålet i taket över. Detta syns inte alls i efterhand om man inte noggrant inspekterar taket, för då ser man att strukturen i taket inte är identisk. I mitt fall behöll vi eluttaget på befintlig plats, kapade röret och kopplade det vidare med slang till den nya brytarens placering.

Jag har flyttat rätt många brytare i huset pga av nedtagna och flyttade väggar och slutsatsen är att det alltid är billigare och enklare att såga upp gipset och fixa till gips och ytskikt i efterhand. Ibland använder jag rotdosa (även känd som senildosa bland många elektriker ;-) och ibland vanliga dosor, det beror på förutsättningarna (exempelvis så tycker jag att rotdosor fungerar bättre att eftermontera i glespanelade innerväggar med gips på, som jag har hemma, för OSB och spån föredrar jag att lappa väggen först och att köra med dosfinnare för att veta vart i gipset jag skall borra).

Dock så är det i fallet ovan redan så att man kommer åt inne i väggen, vilket innebär att rotdosan här troligen kommer att vara ett bättre alternativ med mindre arbete.

Redigerat:
Då har jag precis haft elektrikern här för att kolla på det för att kunna skapa en offert.

Kaklet måste bort
Han säger att jag måste ta bort de sex kakelplattorna som sitter på baksidan för att han ska komma åt bakom och då kunna använda samma dosa som jag har idag. Han sa aldrig att det fanns något alternativ att använda annan dosa, men det kanske var för att jag nämnde vid något tillfälle att jag vill hålla budgeten så låg som möjligt eller nått.

Taket
Angående taket så nämnde han inget om någon dosa där, han sa att om man inte ska gå in i taket (vilket blir mycket dyrare) så är alternativet att behålla takregeln och vika slangen in mot väggen. Sen får jag lägga på gips där. Så det kommer bli som en liten bjälke som sticker ut där uppe alltså.

Kontaktuttaget
Angående kontaktuttaget där nere som jag sa att jag ville ha någon cm till vänster, så sa han att den måste mer åt vänster för att sitta stabilt. Ca 8 cm till vänster från dagens position föreslog han.

Så...
Vad säger ni, låter hans tankar rimliga?

Eller någon som har invändningar eller bor i närheten, är elektriker, och själv vill komma och kolla på det? :)

Naturligtvis ska man ta bort på FRAMSIDAN :banghead:

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Man kan feina upp en stor kvadra
Nysvenska ... :)
När får vi se "feina" i SAOL ... ;)

Mikael_L
Nej, det behövs inte tas bort något kakel, IDIOTI !!!

Jag tycker faktiskt att du borde ta bort gipsskivan i hallen/v-rummet eller vad det nu är för rum det där.
Du kan också kapa gipsskivan precis över regeln om du hellre vill hålla på med en halv skiva.
Jag misstänker att du ändå har tänkt att måla eller tapetsera om den där väggen. Och du sparar nog en del elektriker-arbetstid på att det är öppet.

Så ta bort skivan (låt rör och dosar sitta kvar), regla upp som du vill ha det sen.
Nu är det dags för elektrikern, visa var du vill ha vad, och diskutera en lösning för att komma från utloppet i taket ner till den nya väggen, antingen fälla in något eller något utanpåliggande där högst uppe vid taket.

När elektrikern är klar så monterar du en ny gipsskiva över och färdigställer.
Ev kan du förbereda gipsskivans yttermått (de är ju klara iom att du har reglat upp) och ta hål med elektrikerns dosfräs innan han åker.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Det är ju en gipsskiva som sitter där längst ut. Varför inte kapa den varsamt och återanvända bara? Men det hela bygger ju på vad som måste göras med elen.
Vad kostar en gipsskiva?
Under 100-lappen!

Vad kostar det elektrikern att trixa i trånga utrymmen?
Vad kostar det dig i tid att försöka såga bort någon cm av befintlig gipsskiva och trixa med plåtreglarna?

Mikael_L skrev:
Jag tycker faktiskt att du borde ta bort gipsskivan i hallen/v-rummet eller vad det nu är för rum det där.
...
När elektrikern är klar så monterar du en ny gipsskiva över och färdigställer.
Ev kan du förbereda gipsskivans yttermått (de är ju klara iom att du har reglat upp) och ta hål med elektrikerns dosfräs innan han åker.
Exakt min åsikt.

Eventuellt även skruva upp gipsskivan (med några skruvar) medan elektrikern väntar, så kan elektrikern skruva dit brytare och uttag samtidigt.

Pacman42 har en bra lösning, öppna i taket..

Jag tror också att det är en bra idé att demontera gipsskivan där brytaren ska sitta. Då kan du lätt göra ett hål i taket genom stålregeln och lirka fram slang till dosan.

Kaklet måste inte tas bort.

San sant...jag är inne på det där med att ta bort gipsskiva (eller del av gipsskiva) mot stora rummet ja. Det öppnar upp för elektrikern att arbeta fritt där. Sen är bara frågan i vilken ordning saker ska ske och vad jag och elektrikern ska göra? För när han dragit om elen, sätter han dit dosan innan jag sätter upp gipsskivan alltså? Blir det svårt för mig att få igenom dosan i hålet där?

Mikael_L
peterwesterlund skrev:
För när han dragit om elen, sätter han dit dosan innan jag sätter upp gipsskivan alltså? Blir det svårt för mig att få igenom dosan i hålet där?
Svar ja, svar nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.