Vi är mitt i en renovering av vår lägenhet, fönsterbågar och karmar håller på att skrapas trärena och funderade lite på spaltventilerna.
Skulle helst vilja byta till något finare som på bild.
Däremot stör jag mig väldigt på att nuvarande spaltventil är monterad på bågöverstycket istället för i karmen. Undrar då om det skulle gå att flytta ventilen till karmen och ifall det är värt det i och med att bågöverstycket på alla fönster behöver lagas genom att täppa igen hålen för nuvarande spaltventiler. Känns som allt detta kan bli onödigt dyrt då bara spaltventilerna landar på 6000kr? Rör sig om totalt 6st spaltventiler.
Skulle helst vilja byta till något finare som på bild.
Däremot stör jag mig väldigt på att nuvarande spaltventil är monterad på bågöverstycket istället för i karmen. Undrar då om det skulle gå att flytta ventilen till karmen och ifall det är värt det i och med att bågöverstycket på alla fönster behöver lagas genom att täppa igen hålen för nuvarande spaltventiler. Känns som allt detta kan bli onödigt dyrt då bara spaltventilerna landar på 6000kr? Rör sig om totalt 6st spaltventiler.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det finns nog en anledning till att man satt ventilerna i bågarna och inte i karmen innan. Dels är det nog för att det är lättare att ta ner en båge och borra ett kortare hål i den än att borra ett långt hål i karmen, dels har det nog med hållbarhet att göra.
Jag gissar att karmen tar en del vikt från väggen över fönstret och om du försvagar karmen genom att borra en rad hål i den så kan ju det få konsekvenser.
Jag gissar att karmen tar en del vikt från väggen över fönstret och om du försvagar karmen genom att borra en rad hål i den så kan ju det få konsekvenser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Till det så gäller ju att inga ändringar av ventilationen får göras i en BRF utan tillstånd av styrelsen. Blir ju dyrt att återställa om man vid nästa OVK kommer fram till att de nya ventilerna inte ger önskat luftflöde.
Ja förmodligen är det ju såT Testarn skrev:Det finns nog en anledning till att man satt ventilerna i bågarna och inte i karmen innan. Dels är det nog för att det är lättare att ta ner en båge och borra ett kortare hål i den än att borra ett långt hål i karmen, dels har det nog med hållbarhet att göra.
Ja precis, vi har beslutat att ha kvar nuvarande spaltventiler då dom tilltänkta hade betydligt lägre luftflöde.BirgitS skrev:
Egentligen inte jättemycket men tycker det stör rent visuellt att dom sitter i bågen istället för karmenAlfredo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden