Byggahus.se

Flytta hus

1. P
    Medlem · 5 inlägg

Plugg

Medlem

Någon som har erfarenhet av att flytta ett befintligt hus ca 75 kvm, nedmontering och uppförande.

Vilken typ av hus är lättast att flytta, modulhus?

Är det någon ide eller är det lika dyrt och mycket jobb som att bygga nytt?

Mvh

Plugg

2. J
    Medlem · 8 inlägg

jljljl

Medlem

Re: Flytta hus

Hej Plugg

Jag har flyttat ett hus i vinter. 90 kvm + gäststuga och garage.

Ganska mycket jobb att förbereda huset, fick bygga om tomten en hel del.

Mitt hus är två sektioner i L. De delades i skarven med tigersåg, takpannor i plåt monterade vi ner (stort arbete, jobbigt) bara precis i skarven.
    Byggde grunden i December och det gick bra - en dag efter vi kom med huset blev det smällkallt och sedan var det tjäle i 2 månader :D

Just nu håller jag på med elen. Första elektrikern menade att allt det gamla skulle bort men nu har jag fått klart att jag bara kan koppla på den gamla installationen. Jag kopplar in jorfelsbrytare och byter en del tvivelaktiga kopplingar annars inga åtgärder.

Själva flytten gick som en dans. Anlitade Akka Frakt i Malmö, duktiga - troligtvis kan man få det billigare men inte bättre företag att jobba med!

Min uppfattning är att alla hus i träkonstruktion på torpargrund kan flyttas, Avståndet är inte det dyra utan det är förberedelsearbete, grund och markanläggning.

Hittills lyder min kalkyl på <370.000 inkl nytt däck, inre renovering, ommålning ute, anläggning av tomt, el samt nytt badrum.

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.