Hej, Jag vill flytta vår kamin några meter i vardagsrum, Behöver vi tar bygglov och kan vi göra själva utan att vi får böter?

Hej och välkommen till forumet

Inte bygglov, men förmodligen bygganmälan. Det viktigaste är att sotaren provtrycker och godkänner innan ni börjar elda igen.

• Gilla
Khaleel och 1 till
  • Laddar…
Ändras placering av skorsten?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja .Vi måste flytta skorsten

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kolla med kommunen om det krävs bygglov för fasadändring eller anmälan av något slag. Bara de som kan svara dig

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju säga så här. Minst krävs anmälan eftersom det är en väsentlig ändring av eldstaden. Sen blir det en tolkning av PBL om det utöver det krävs bygglov för fasadändring. En bygglovsansökan kan inkludera de delar av en åtgärd som kräver anmälan och därmed ersätta en anmälan s a s.

Flyttar man några meter antar jag att man gör en sidodragning längre upp och kan behålla skortstenen utvändigt ink takgenomföring. Då är det endast en bygganmälan som behövs, så vitt jag vet. Arbetet får man göra själv och kravet för en godkänd brandskyddskontroll när du är klar är att du följt tillverkarens (skorstenen och kaminen) monteringsanvisningar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.