Hej,
Min dotter har köpt sin första lilla lägenhet och vi ska göra om badrum och kök. Hon vill sätta in två stycken 90cm duschdörrar men eftersom det har varit badkar tidigare kommer golvbrunnen då att ligga utanför dörrarna, se ritning. Jag jag provat att spola vatten ungefär där den skulle sitta och fallet är bra och allt vatten rinner ner i brunnen. Är det några "lagar/regler" som gör att man inte får ha det så här eller några andra skäl förutom estetiskt?
Det är en lägenhet med betongbjälklag med relinade avlopp och det känns som en ganska stor apparat att bila, gjuta, ny brunn och relining som går över den gamla så vi vill helst slippa det. För någon som är van så kanske inte detta tar så lång tid. Vad tror ni om tid? Ska ringa några rörfirmor och kolla också.
Tack,
Min dotter har köpt sin första lilla lägenhet och vi ska göra om badrum och kök. Hon vill sätta in två stycken 90cm duschdörrar men eftersom det har varit badkar tidigare kommer golvbrunnen då att ligga utanför dörrarna, se ritning. Jag jag provat att spola vatten ungefär där den skulle sitta och fallet är bra och allt vatten rinner ner i brunnen. Är det några "lagar/regler" som gör att man inte får ha det så här eller några andra skäl förutom estetiskt?
Det är en lägenhet med betongbjälklag med relinade avlopp och det känns som en ganska stor apparat att bila, gjuta, ny brunn och relining som går över den gamla så vi vill helst slippa det. För någon som är van så kanske inte detta tar så lång tid. Vad tror ni om tid? Ska ringa några rörfirmor och kolla också.
Tack,
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Bortsett från att dte ser lite konstigt ut, så tror jag inte att placeringen bryter mot någon regel.
MEN hur gammal är brunnen? Om den är från före ca. 1990, så måste den bytas vid badrumsrenovering. Det handlar om typgodkännande. Nya regler kom ca 1990, och det går inte att ansluta ett tätskikt mot en äldre brunn, så att det uppfyller typgodkännande kraven.
MEN hur gammal är brunnen? Om den är från före ca. 1990, så måste den bytas vid badrumsrenovering. Det handlar om typgodkännande. Nya regler kom ca 1990, och det går inte att ansluta ett tätskikt mot en äldre brunn, så att det uppfyller typgodkännande kraven.
Det är föreningen som äger alla rörstammar, så ni får inte göra det på eget bevåg oavsett…R rogero1 skrev:Hej,
Tack,
Så en massa vatten ska rinna dagligen på golvet istället för i badkar och avloppsrör till golvbrunn.
Med tanke på att stammarna är relinade vad talar vi om för ålder på tätskiktet i badrummet? Är det omgjort i modern tid (t ex efter 2005) eller är det 40-50 år gammalt med stor risk för läcka?
Jag lutar utan mer info också åt duschkabin eller en riktig badrumsrenovering.
Med tanke på att stammarna är relinade vad talar vi om för ålder på tätskiktet i badrummet? Är det omgjort i modern tid (t ex efter 2005) eller är det 40-50 år gammalt med stor risk för läcka?
Medlem
· Västernorrland
· 2 465 inlägg
Vad används hörnet bakom handfatet till? Funkar det att vara lite kreativ med placeringen av ett par svängda dörrar så att avloppet kan hamna innanför dem?
Om det går att flytta handfatet litet nedåt i ritningen, så kan man låta duschen bli litet bredare och gärna med rundad front och gå ut över golvbrunnen Sedan är iden med duschkabin värd att fundera på då det alltid är säkrare ur vattenskadesynpunkt. Det finns riktigt snygga kabiner och det behöver inte bli mycket dyrare än ett par glasdörrar.R rogero1 skrev:Hej,
Tack,
Och hur som helst så ser det ut som om det i ritningen är alldeles för trångt mellan handfat och dusch, så handfatet måste nog flyttas ändå.
En annan ide kan vara att lägga en snygg trätrall i teak, som tål vatten bra och täcker brunnen som man kan stå på vid handfatet. Då blir man inte besvärad av att det rinner litet vatten på golvet.
Sedan innebär inte en "light" - renovering som denna att man behöver byta golvbrunn. Det gäller bara om man ger sig på att göra nya tätskikt.
Redigerat:
Första, lilla lägenheten talar väl för att det inte är läge för stora, dyra och tidskrävande investeringar?R rogero1 skrev:
Själv tycker jag nog att duschdörrar av glas är överskattade. Bökiga att hålla rena och slamriga när man slår i armarna under duschning. Om fallet är tillräckligt är duschdraperier minst lika "stänksäkra" som glasdörrar/-väggar. Se till att välja draperier av god kvalitet. Inte hårda, plastiga utan mer "textil-lika". Ikea brukade ha några bra, men vet inte hur sortimentet ser ut nu.
Sätt upp draperistång i L-form ungefär som skissen så att golvbrunnen hamnar innanför. Det gör inget om handfatet stöter emot draperiet. Med rätt höjd på stången kommer draperiet (eller draperierna om det är en väldigt lång stång) att hänga ett par cm fritt över golvet när de torkar, medan de av vattnets tyngd sluter tätt mot golvet vid duschning. Lätt som en plätt. Med en duschskrapa ser man till att golvet är torrt när handfatet skall användas. I synnerhet om det finns golvvärme, lägg annars en golvhandduk eller lämplig matta där efteråt (ej gummerad) när det är dags för tandborstning.
En duschskrapa ser också till att hålla nere de generella fuktnivåerna på golv, väggar och i luft om det nu är så att badrummet är äldre. Gör det mer lättstädat också, vilket nog kan uppskattas av en färsk bostadsinnehavare. Ta dessutom gärna för vana att torka av blandare, rör och stång med mikrofibertrasa varje gång så slipper hon det trista kalkavlagringssputset efter en tid. Mikrotrasan har dessutom fördelen att ytterligare hålla nere fukttrycket på eventuellt gamla och tveksamma kakelfogar och silikontätningar runt blandar- och duschfästen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Exakt. En kompis i innerstan fick droppande vatten från sitt badrumstak (toalett, handfat, badkar). Det visade sig att grannen ovanför 10 år tidigare hade tagit bort badkaret och satt dit duschväggar. Precis som du skriver blev det ett ständigt flöde av vatten på golvet. Något badrummet inte alls var byggt för på 40-talet. Som tur var hade bjälklaget klarat sig, men det blev totalrenovering för grannens badrum.Claes Sörmland skrev:
Så en massa vatten ska rinna dagligen på golvet istället för i badkar och avloppsrör till golvbrunn.
Till TS: kolla med föreningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
I ett badkar är det lättare att vara 2 som duschar än i en 90x90 dusch, om det skulle bli önskvärt någon gång.DiscoDuck skrev: