Jag är inget proffs på vatteninstallationer men detta ser ut som ett problem för mej. Hur kan man lösa detta problem?

• Kablage och rörinstallation i trävägg med oskyddade rör och kablar, flera grå slangar oordnade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Tänker du då främst på skarvarna under skåpet eller?

T TypRätt skrev:
Tänker du då främst på skarvarna under skåpet eller?
Ja

Ja det där blir ju inte godkänt, de rören skulle ju behövas dras om eller att skåpet suttit så långt ner så att skarven slutade i skåpet.

Jag vet inte om det finns några krav på hur högt fördelarskåpet ska sitta. Kanske @Krilleman vet? Om det inte finns några krav på det så kanske du kan sänka fördelarskåpet så att kopparrören räcker upp in i skåpet. Annars antar jag att du måste dra om kopparrören för att det ska bli korrekt.

I denna skrift
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/05/branschregler-2021-2.pdf
står det att skvallerröret ska vara minst 20mm och titta fram minst 60mm från färdig golvyta och minst 60mm från ett hörn. Det bör du också ta höjd för.

I de senaste reglerna från Säker Vatten har man tagit bort kravet på att fördelarskåp måste sitta minst 500 mm från govlet, så det borde gå att flytta ner skåpet så långt som möjligt så att ändå spilledningen får plats utan att genomföringen hamnar för nära golvet.

• Gilla
Möbelsnickarn1 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I de senaste reglerna från Säker Vatten har man tagit bort kravet på att fördelarskåp måste sitta minst 500 mm från govlet, så det borde gå att flytta ner skåpet så långt som möjligt så att ändå spilledningen får plats utan att genomföringen hamnar för nära golvet.
Tack, ska meddela detta till montören.

Krilleman
Kan man få skåpet att sitta enligt min bild (så skarven på prisolen hamnar ovan bottentätningen) så är det ju enligt konstens alla regler...

Och precis som @Per Eskilsson påtalar så ska det finnas plats för skvallerrrör också.

Regelverket säkervatten är offentligt och du hittar det här:

https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/

Skåpinstallation med flera rör anslutna, markerad med grön rektangel. Diskuteras placering av skarv och skvallerrör enligt regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kan man få skåpet att sitta enligt min bild (så skarven på prisolen hamnar ovan bottentätningen) så är det ju enligt konstens alla regler...

Och precis som @Per Eskilsson påtalar så ska det finnas plats för skvallerrrör också.

[länk]

[bild]
Då räcker väl inte slangarna med anslutning ovanifrån i i skåpet.

Det fanns alternativ på ett tidigare stadie.
Men den här hantverkaren har nog byggt i sig i ett hörn och skriver en avvikelse för att lösa problemet hen skapat.

• Gilla
  • Laddar…
Krilleman
ARJU ARJU skrev:
Då räcker väl inte slangarna med anslutning ovanifrån i i skåpet.
Jo det tycker jag dom gör enligt bildens markering.
Skyddsröret ska ju med, sen om slangen är för kort går det ju att skarva i fördelarskåpet om så krävs.

• Gilla
Möbelsnickarn1
  • Laddar…
G
Det är ju mycket enklare att montera fördelarna när skåpet är löst då kan man t.o.m sitta ner vid ett bord.

Nu fick någon stå på knä och svära för det vart trångt alternativt att han fick dra ut några rör 🙃

• Gilla
Möbelsnickarn1
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

[länk]

[bild]
Den lösningen gillade inte hantverkare Jonny, han vägrade, tyckte att en öppningsbar plåt monterad under skåpet skulle vara en bättre lösning, då kan man själv välja hur ofta man ska kontrollera om det är någon läcka, inte nån toppenlösning direkt. Jag avslutade hans fortsatta inblandning i renoveringen av badrummet.

Köp ett större skåp så att det täcker alla rör och skarvar.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
O ollo skrev:
Köp ett större skåp så att det täcker alla rör och skarvar.
Vilken bra idé! Hade ingen aning om att det fanns större skåp. Alternativet jag hade tänkt titta på var att böja kopparröret där det ligger innan det går upp i väggen. Det går ca 40 cm under skåpet, böjer sen i 90 grader och rakt upp i skåpet. Tänkte räta ut vinkeln så kanske röret kunde komma upp en bit. Större skåp låter som en vinnare.

Krilleman
M Möbelsnickarn1 skrev:
Vilken bra idé! Hade ingen aning om att det fanns större skåp. Alternativet jag hade tänkt titta på var att böja kopparröret där det ligger innan det går upp i väggen. Det går ca 40 cm under skåpet, böjer sen i 90 grader och rakt upp i skåpet. Tänkte räta ut vinkeln så kanske röret kunde komma upp en bit. Större skåp låter som en vinnare.
Varför köpa något som redan finns på plats som ger samma slutresultat? 🫥

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.