Byggahus.se

Skarva (ojordade) ledningar vid flytt av elcentral?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i ett äldre sutteränghus, och står i begrepp att göra om hela suterrängplanet. Betongblattan skall bilas upp, utgrävning, dränering, isolering, ny platta med golvvärme. I samband med detta dras ny el i hela sutterängplanet. Dessutom skulle jag gärna flytta elcentralen (som nu sitter på en lång innervägg där vi vill ha garderober) till pannrummet, c:a 6 meter. Men, kanske inte dra om all el på övervåningen, för att spara kostnader.

Frågan är om det är ok enligt regler och föreskrifter att skarva alla kablar upp till övervåningen i kopplingsdosor (flera mindre eller en större), och dra vidare (i innertak och/eller betongplatta) till flyttad elcentral? Dessa kablar kommer ner genom innertaket där elcentralen sitter nu.

Alla av dessa kablar är ojordade, utom till köket. Just för köket kan man tänka sig att dra nya kablar, eller möjligen skarva de jordade kablarna. Det blir då förstås några kopplingsdosor där elcentralen sitter nu, men de är mycket mindre.

Vad säger expertisen?
    Mvh, Tobias

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Visst får man skarva en ledning, inga problem. Du behöver inte byta alla kablar för det. När du säger kablar menar du då utanpåliggande kablar? I så fall tål det ju att funderas på ett byte av kabel så att du får en ny jordad kabel från central till första kopplingsdosa på övervåningen.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Nej, inga kablar är utanpåliggande. Att byta bara till första dosa på övervåningen är förstås en bra idé; som en förberedelse för ev. senare byte till ny jordad el där antar jag?

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Då har du ledare i rör. Då bör man i första hand se om rören helt enkelt kan skarvas vidare till nya centralen, varefter ledarna i rören byts till första dosan. Det är givetvis tillåtet att flytta på en elcentral.

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det bästa är ju att skarva rören och dra i helt nya trådar. Visst kostar det en del extra att dra om till övre våningen också men är det inte värt det att göra om allt på en gång och få en modern "kontrollerad" el-installation?

Jag gjorde samma äventyr i vårt hus men vi rev upp golvet i övre våningen också och där låg ca. 90% av alla elrör så det gick rätt fort att dra om alla trådar. Jag skulle tro att det tog kanske 12-16 timmar extra att dra om allt i övre våningen också. Något enstaka rör gick inte att dra i så då lades det nytt men det var ju som sagt enklare hos oss då golvet var borta uppe.

När man har de gamla trådarna att använda som dragtrådar brukar det gå rätt fort.

Vill ni inte dra om uppe så lägg en större kopplingsbox istället för många små, är avståndet lite längre kanske det är bättre med en undercentral istället så du bara behöver dra en matning till den.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips! Riva upp golv på övervåningen funkar tyvärr inte (massor av fiskbensparkett...), så det får bli skarvning av rör, kopplingdosa(or), eller undercentral!