Jag vill utjämna golvet i flera rum i vår källare. Huset är från 50-talet och plattan är oisolerad.
Vad ska man välja för produkter för att detta ska bli bra?

Stefan N Stefan N skrev:
Lämpligt spackel som tål tillskjutande fukt tex [länk]
Tack för tipset! Det står att "Conplan Eco VR är inte avsedd som eget slitskikt, och måste därför täckas av en lämplig beläggning där förhållandena kräver det".

Delar av golvet kommer att täckas med ullmatta, men i stora delar behöver jag ett golv som kan slitas.

Huset står i en sluttning och är dessutom nydränerat.
Är det en förmildrande omständighet om man tänker på fukt som kan stiga upp genom bottenplattan?

BirgitS
I källare med risk för markfukt så brukar man rekommendera små klinker med breda fogar, heltäckningsmatta som tål fukt underifrån och ev. målning med diffusionsöppen färg.

T Tjernström skrev:
Huset står i en sluttning och är dessutom nydränerat.
Är det en förmildrande omständighet om man tänker på fukt som kan stiga upp genom bottenplattan?
Det betyder väl att det finns risk för att det rinner vatten uppifrån som kan samlas på den plana ytan under huset.

Stefan N Stefan N skrev:
Ska du ha det som ytskikt bör du ha typ industri, tex [länk]

Skulle inte våga chansa på att ha ett spackel som inte tål tillskjutande fukt.
Borde dock räcka med 520 om det är i en källare utan belastning eller tänker jag fel? Finns det fler fördelar med 540?

• Gilla
Tjernström
  • Laddar…
Jag tror det var 520 jag lade i källaren. Eps ovan oisolerad platta. Det var iaf den billigare av två Finja industri och det funkade utmärkt. Kolla datumet på påsarna, max 6 månader gammalt.

/Höghus

• Gilla
Tjernström
  • Laddar…
Ja, 520 funkar också.

Istort sett är alla spackel idag är säkert för tillskjutande fukt ,

Ett vanligt fiber armerat spackel i de rummen du skall ha en matta räcker gott, sen på de ytorna som du beskriver slitas på och skall ha en epoxi så rekommenderas en industrimassa som blir hårdare i toppen än vanligt fiber spackel

Beror helt vad din lokala bygghandel säljer , Weber finja mct kilto combimix,

Bra att veta när industri så är de bra att du primer 1/5 sen 1/3 innan spacklingen , detta minimerar att du kan få luftbubblor i spacklet

• Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.