Hej,
Jag ska ge mig på att göra om plattan i mitt garage.
Garaget är 3x8m - 24m2. Just nu finns en befintlig brunn men den sitter jämns med väggen på en långsida. Golvet lutar inte åt brunnen utan vatten som hamnar där från bilen rinner istället mot väggarna överallt.
Jag tog in en offert på att fixa detta vilket landade på över 60k så därför tänker jag kanske prova själv, eventuellt med hjälp från kunnig om jag hittar någon.

Jag vill:
- Bila upp för en ny ränna/brunn i mitten av golvet där bilen kommer stå och koppla detta mot det befintliga avloppet.
- Flytspackla lut från väggar till ränna/brunn så vatten från bilen hamnar där.
- Måla golvet.
- Komma undan så billigt som möjligt

Funderingar:
- Går det att köra på en dräneringsränna från biltema? Sen koppla med avloppsrör mot bef. avlopp? Nackdelar? https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ing/markrannor/draneringsranna-1-m-2000063467
- Tänkte använda mig av Finja 520 indstri. Kommentarer?
- Optimalt är väl att "fräsa" bef golv för vidhäftning, kommer det funka att slipa och sedan prima? Har tillgång till stor golvslip.
- Plattan i garaget är oisolerad, väggar och tak är isolerade och jag har satt in en luft/luft för att ha värme på vintern. Finns det problem med att plattan är oisolerad förutom värmeförluster? Vidhäftning av flytspackel? Målning?
- Delen ca 2,5m längst in kommer ej bilen stå och där tänker jag mig utan lutning. Kan man gjuta denna del först i en etapp och sedan ta tag i delen där bilen ska stå och det ska vara lutning?
- Hur utför man lutningen i praktiken? Jag tänker mig att märka upp med nivåpinnar över hela golvet men hur utförs det när man väl gör det? Hur får jag till lutet? Vilka verktyg behövs?

Alla tips mottages gärna.

• garagegolv.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
tunna lager med flytspackel eller andra sätt att efteråt lägga på för att skapa fall och få fall nog för att allt vatten ska rinna till rätt ställe är inte alltid så lätt att få till..och ibland är det problem med att det lossnar i garagemiljö.. och jobbigt att få fall från alla punkter utan att det blir väldigt mycket med tjocklekar från 0-40-50mm för att få fall och så kör nån in en snöhög till bil på avtining så hamnar vattnet iaf överallt..

Synd man inte skapade ordentligt fall från början och helst hade placerat väggarna uppepå en kant som håller den borta från vatten på golvet..

Vi hade liknande problem i en störe äldre verkstad jag jobbade där vart det motsatt lösning rännor längs vissa väggar och grunda rännor / diken där det var omöligt med rännor.. dra 2 spår 2-3 cm djupa med 7-10 cm mellan man kan ju med fördel köra flera spår så man kan knacka ur det sista så man får ett 2-3 cm djupt litet dike som hindrar vatten att rinna dit det inte ska och så köra såna där. Om man tänker sig såna plastrännor med galler uppepå på sidorna utanför bilen mot väggarna och sen ett öppet dike framför och bakom tex för att få allt vatten från bilen att få i avloppet. har man tunga maskiner så är det en inte alltför ovanlig lösning eller om man köper för billiga rännor likt den från biltema..

En annan grej att tänka på är ju risken för vad frost kan ställa till med beroende på hur det var med uppvärmning och kalla golv och

Annars skulle man kanske hyra in riktig betongkap och köra rännor runt hela bilen och gjuta igen , armerar man och gräver ur lite material under rännorna så borde styrkan i golvet kunna hållas oförändrad kanske köra frostskyddskabel i botten på rännan men det beror ju lite på om det går att garantera styrkan där väggen står på plattans kant hur nära väggen man kan lägga ränna med galler eller hur länga bitar man behöver göra öppet dike med fall. man får mäta hur rak plattan är och kanske ta upp och kolla hur tjock plattan är och hur kanten är gjord om det finns förstärning osv..

DEt bästa är om man slipper köra på dessa rännor med galler alls eller så lite som möjligt att få dom utanför där bilens hjul går är det bästa om plattan tål det. Det finns såklart dyrare rännor med galler som tål tung belastning men det blir ofta helt andra priser

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.