T
metallramen runt min golvbrunn sviktar lite och fog lossnar lite runt om.
Bör jag vara orolig för tätskiktet?

J
Tätskiktet är nog ingen fara men ni behöver sätta om ramen med fix, man får ta loss den och sedan rensa all lös fix som finns under försiktigt så man inte skadar tätskiktet och sedan sätta om ramen med fix. När det har torkat fogar man mellanrummet mellan plattorna och ramen med hårdfog samma som på golvet..

T
J Jansson69 skrev:
Tätskiktet är nog ingen fara men ni behöver sätta om ramen med fix, man får ta loss den och sedan rensa all lös fix som finns under försiktigt så man inte skadar tätskiktet och sedan sätta om ramen med fix. När det har torkat fogar man mellanrummet mellan plattorna och ramen med hårdfog samma som på golvet..
Problemet är att jag inte vet om jag kan få tag i nya kakelplattor då de är 15 år sedan det byggdes. Och en plattläggare som var här och tittade sa att det var en stor risk att de sprack.

Men om tätskiktet inte är någon fara kanske man kan låta det vara?

J
T Therese Elfving skrev:
Problemet är att jag inte vet om jag kan få tag i nya kakelplattor då de är 15 år sedan det byggdes. Och en plattläggare som var här och tittade sa att det var en stor risk att de sprack.

Men om tätskiktet inte är någon fara kanske man kan låta det vara?
Släpp inte in den plattsättaren igen, varför skulle klinkersen gå sönder om du tar loss ramen?

Problemet är att den kommer att lossna mer med tiden då den redan är såpass lös..

T
J Jansson69 skrev:
Släpp inte in den plattsättaren igen, varför skulle klinkersen gå sönder om du tar loss ramen?

Problemet är att den kommer att lossna mer med tiden då den redan är såpass lös..
Hur gör man för att fylla i fix?
Jag har ingen aning, lagt ut det till 4 olika företag och ingen är intresserad av ett så litet jobb. Och den enda plattsättaren jag fick hit sa att det var risk för att plattorna kunde spricka.

J
T Therese Elfving skrev:
Hur gör man för att fylla i fix?
Jag har ingen aning, lagt ut det till 4 olika företag och ingen är intresserad av ett så litet jobb. Och den enda plattsättaren jag fick hit sa att det var risk för att plattorna kunde spricka.
Du måste ta bort metall ramen och sedan rengöra och blanda ny fix som man sätter ramen på nytt med eller om man köper en ny golvbrunnssil med ram..
Har du ingen händig i umgängeskretsen eller släkten?

T
J Jansson69 skrev:
Du måste ta bort metall ramen och sedan rengöra och blanda ny fix som man sätter ramen på nytt med eller om man köper en ny golvbrunnssil med ram..
Har du ingen händig i umgängeskretsen eller släkten?
Nä😂, jag har 3 systrar och händiga personer lyser med sin frånvaro. Och just badrum och tätskikt känns sisådär att bara prova sig fram med en YouTube video

J
T Therese Elfving skrev:
Nä😂, jag har 3 systrar och händiga personer lyser med sin frånvaro. Och just badrum och tätskikt känns sisådär att bara prova sig fram med en YouTube video
Låt den vara tills du hittar någon händig😉

Redigerat:
T Therese Elfving skrev:
metallramen runt min golvbrunn sviktar lite och fog lossnar lite runt om.
Bör jag vara orolig för tätskiktet?
Du kan göra en temporär lagning under tiden genom att spruta in lite Fog som matchar färgen på kaklet. Eller lossa brunnen och fixa själv, en oerfaren skulle nog klara jobbet på bara några timmar

T
J Jansson69 skrev:
Låt den vara tills du hittar någon händig😉
Har ni ingen lokal pub där hantverkarna samlas varje fredag, tänkte om ni är 4 systrar borde ju någon lyckas😉😁
Frans Tyft Frans Tyft skrev:
Du kan göra en temporär lagning under tiden genom att spruta in lite Fog som matchar färgen på kaklet. Eller lossa brunnen och fixa själv, en oerfaren skulle nog klara jobbet på bara några timmar
Vart ska jag spruta in foget?
Eller menar du bara att jag ska lägga i fog där det spruckit?

T Therese Elfving skrev:
Vart ska jag spruta in foget?
Eller menar du bara att jag ska lägga i fog där det spruckit?
Hade jag gjort tills jag hittar någon som vill komma ut för ett så litet jobb, spruta ner i springan och kladda till det lite om de ligger en spricka någonstans

• Gilla
Therese Elfving
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.