Hej!

Jag skulle gärna vilja ha rekommendationer kring vilka produkter och vilken metod som är bäst att använda runt golvbrunnen i badrum.

Fogen runt golvbrunnen spricker/knarrar varje år. Jag har försökt att ta bort den gamla fogen så gott det går och tänker foga om igen, men innan jag gör det vill jag gärna ta del av erfarenheter och tips från er som varit med om liknande problem.

Under klinkerplattorna är det betong. Golvet är oisolerat och blir därför ofta väldigt kallt. Det här är badrummet i vår stuga, som bara värms upp när vi är där. Under vintern hålls stugan på ca 7–10 °C med hjälp av en luftvärmepump.

Vilken typ av fog eller annat material rekommenderar ni runt golvbrunn i ett sådant här fall? Finns det något särskilt man bör tänka på med tanke på temperaturväxlingar och kallt underlag?

Tacksam för alla råd och erfarenheter!

• Golvbrunn i ett badrum med mörka klinkerplattor runt omkring. Metallgallret är cirkulärt med hål, och fogarna visar tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild av en golvbrunn i metall med omgivande mörka klinkerplattor, där fogarna runt brunnen är i fokus.
    Skapa konto
  • Golvbrunn i badrum med mörka kakelplattor. Fogarna runt brunnen ser slitna ut, och inlägget diskuterar problem med sprickor i fogarna.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med sprickor kring fogarna på ett kaklat golv i ett badrum.
    Skapa konto
J
Det ser ut att vara väldigt smala fogar på sina ställen, men jag tror att problemet är att ramen inte sitter fast ordentligt från början eller har lossnat ifrån fixet under och då hjälper det inte att bara foga med hårdfog..

J Jansson69 skrev:
Det ser ut att vara väldigt smala fogar på sina ställen, men jag tror att problemet är att ramen inte sitter fast ordentligt från början eller har lossnat ifrån fixet under och då hjälper det inte att bara foga med hårdfog..
Ramen sitter fast, men springorna för fogen är enligt min uppfattning väldigt små.

J
D Daniel_Ko skrev:
Ramen sitter fast, men springorna för fogen är enligt min uppfattning väldigt små.
Ja det ser så ut, då behöver det sågas/vidgas upp lite men var försiktig så inte tätskiktet skadas..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.