Byggahus.se
Mikael_L
Thomas59 skrev:
..Vad jag dock har är nån sorts heder som gör att jag tackar nej till sånt som jag inte är säker på att jag klarar (gäller dock inte när det är jobb hemma hos mig själv:)) och det verkar vissa hantverkare sakna. Det är också därför jag blir så j-a upprörd när jag läser om klantverkare som gör livet surt för folk som bara vill ha lite hjälp av proffs.
Man kan ju se dom som hedersamt att en hantverkare vill flyta i två omgångar om denna annars är aningens osäker på vad resultatet blir efter en enda flytning.

Men jag gillar vad du skrev ändå. :)

Jag har för mig att det , här på forumet, för några år sedan tipsades flitigt om att flyta allt i en omgång och att använda en liten skopa med långt skaft för att ösa ur spackel som rann ner i brunnen och hälla tillbaka det ut efter väggarna, på så vis skapades ett bra fall medan spacklet stelnade.
Jag tror det var Jon Hedelin som var "pappa" till den metoden??
Hur som helst så använde jag mig själv av den metoden när jag flöt mitt första (och enda) badrum, 10m2 och med två golvbrunnar och det gick faktiskt över förväntan bra. Jag hade dock hjälp av svärfar som blandade medan jag hällde och justerade och jag kan erkänna att jag var ordentligt nervös innan och ordentligt svettig efter :)

Thomas59
Gabbe1 skrev:
Jag har för mig att det , här på forumet, för några år sedan tipsades flitigt om att flyta allt i en omgång och att använda en liten skopa med långt skaft för att ösa ur spackel som rann ner i brunnen och hälla tillbaka det ut efter väggarna, på så vis skapades ett bra fall medan spacklet stelnade.
Jag tror det var Jon Hedelin som var "pappa" till den metoden??
Hur som helst så använde jag mig själv av den metoden när jag flöt mitt första (och enda) badrum, 10m2 och med två golvbrunnar och det gick faktiskt över förväntan bra. Jag hade dock hjälp av svärfar som blandade medan jag hällde och justerade och jag kan erkänna att jag var ordentligt nervös innan och ordentligt svettig efter :)
Haha, ja - hjälp är bra. Första gångerna är det lite svettigt precis som du beskriver. Svärföräldrar
är också bra, särskilt om dom är elektriker, snickare, målare, betongare eller har ett sommarställe man kan ärva. Svärföräldrar som är plattsättare ska man dock vara lite skeptiskt till :wow: tills man ser vad dom går för.

"Skopametoden" kommer jag ihåg men har aldrig testat. Ska dock funka bra enligt grannen som, tro det eller ej, flöt sitt badrum på en dag med Jons metod. Om han fått den från Jon vet jag inte men han var duktigt stolt att han fixade det i alla fall.

MEN ordentligt svettig efteråt ;) ...kul :p

Mikael_L
Jag tyckte t.o.m att det var lite svettigt att flyta bara två säckar. ;)

Det var kanske mest nervositet. Fastän jag intalade mig hela tiden att ifall det skiter sig helt så är det bara att gå in och skrapa bort rubbet såfort det börjar få lite konsistens. ;)

Jag har följt denna tråden med intresse eftersom jag renoverar vårat badrum just nu. Jag gör samtliga moment själv men kände mig tveksam till just spackla fall momentet.

Slutligen bestämde jag mig för att försöka hitta någon duktig som kunde göra just flytspacklandet. Jag hittade en gubbe och idag var han här.

Jag är sjukt imponerad av "gubbens" yrkeskunnande. Han hade enbart sysslat med att spackla fall i över 20 år. Han jobbade helt ensam och spacklade 200 kg (8 säckar) hos mig idag. Han var här i totalt 2½ timme,men själva jobbet tog nog inte mer än max 1h. Den mesta tiden snackade vi och väntade på att det skulle härda så pass att han kunde gå in på det.

Jag spacklade en toalett i våras (själv) det gick åt 3 säckar och har inget fall alls, helt plant. Jag hade "gjutfrossa" och svettades som en gris. Denna gubbe gör 8 säckar I ett större badrum med fall och står och småpratar hela tiden, lugn som en filbunke. Dessutom blandade han i hett vatten för att snabba på brinntiden!

spackling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet då? Kan inte beskrivas på annat sätt än fullkomligt perfekt! Känns som ett teoretiskt optimalt datorberäknat fall inte skulle kunna vara bättre. Jag har legat och mätt (nu efter han åkt) med laser och vattenpass och det är helt sjukt perfekt fall i varenda kvadratcentimeter av rummet (mest runt brunnen såklart).

Svårt att visa ett golvfall med bilder, men jag gjorde ett försök.
fall-2.jpg
Skapa konto
fall.jpg
Skapa konto
fall-4.jpg
Skapa konto
fall-3.jpg
Skapa konto

Kan det bli bättre än såhär? Notera också att gubben gjorde allt enbart på känn. Gick in med ett vattenpass i 5 minuter först. Sen blandade och flöt han enbart på känn, inga märken på väggar, inga klossar, skruvar eller distanser, nada.

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Någon kommer säkert påpeka att det är ej enligt LIP:s instruktioner att sätta tätskikt på väggar innan man flytspacklat golvet.

Anledning var att jag ville göra badrummet på min semester (vi har ingen annan dusch), tyvärr har ju alla hantverkare också semester i juli och för att inte arbetet helt skulle stanna av så satte jag tätskikt klart på väggarna och började dessutom kakla.

Allt är dock kollat med tekniskt ansvarig på LIP, han sa att det inte var några problem alls att göra på detta sätt, han sa tom. att det var vanligt att man satte färdigt väggarna (utom nedersta raden då) innan man gjorde tätskiktet på golvet. Inte lika vanligt att göra det innan man flytspacklat men med tekniken som man skarvar ihop golv och väggens tätskikt så spelade det ingen som helst roll!

Jag vet att jag borde mailat istället för att ringa för att få det skriftligt, tyvärr gjorde jag inte det då jag ville ha svar på direkten.

Fiffigt sätt att visa fallet.

Vad har du för laser som ryms i golvbrunnen?

vojma skrev:
Fiffigt sätt att visa fallet.

Vad har du för laser som ryms i golvbrunnen?
Det är en Bosch PLL 360. Jag fick ju dock lyfta ur vattenlåset, men det kanske var självklart?

T
Fräcka bilder:)

Jättefina bilder och duktig spackelfarbror. Vad kostade kalaset? Om han finns i närheten av Örebro så tar jag gärna hans kontaktuppgifter.

bjorn_s skrev:
Jättefina bilder och duktig spackelfarbror. Vad kostade kalaset? Om han finns i närheten av Örebro så tar jag gärna hans kontaktuppgifter.
1000kr vill jag minnas! Han huserar i gbg trakten så en bit ifrån Örebro tyvärr!

Tusen spänn!! Varför funderar jag ens på att göra det här själv? Det låter som en väl investerad tusenlapp. Eller tror du det var ovanligt billigt?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
bjorn_s skrev:
Tusen spänn!! Varför funderar jag ens på att göra det här själv? Det låter som en väl investerad tusenlapp. Eller tror du det var ovanligt billigt?
Säkert inte. Men det stora problemet är nog att hitta någon som sysslar med sånt här och är villig att komma för ett så pass litet jobb. Tror jag hade tur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.