41 219 läst ·
75 svar
41k läst
75 svar
Flytspackla 6,6 kvm
Själv kan jag inget om detta, men...
Jag vill bara nämna att jag har väldigt stort förtroende över vad tank77 och Paul-staffanstorp skriver i en sådan här fråga.
Förvisso tycker jag även vojma och Thomas59 också alltid skriver bra inlägg, men jag skulle ändå i detta fall, då det gäller flytspackling, tro lite mer på tank77.
Vojma, kan vara kul att få höra om det ni flytspacklade hade fall i hela rummet?
Jag vill bara nämna att jag har väldigt stort förtroende över vad tank77 och Paul-staffanstorp skriver i en sådan här fråga.
Förvisso tycker jag även vojma och Thomas59 också alltid skriver bra inlägg, men jag skulle ändå i detta fall, då det gäller flytspackling, tro lite mer på tank77.
Vojma, kan vara kul att få höra om det ni flytspacklade hade fall i hela rummet?
Om man är två då?Paul-Staffanstorp skrev:
I vojmas fall var dom ju defacto två st.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen anser jag att man ska vara två vid ett sådant moment som flytspackel för det man hällt ut på golvet får absolut inte hinna stagnera innan man häller ut nästa hink och är man ensam till alla momenten så gör det bara det helt oundvikligt...så två pers anser jag vara ett minimum beroende på hur mycket som ska flytspacklas...Mikael_L skrev:
Det är faktiskt ett ganska krävande moment för kroppen att både blanda och bära hinkar på 30kg/st och speciellt när det ska gå fort också.
Jag har en kollega som gjort sjukt många flytspacklingar av badrum då de nästan uteslutande jobbar med Badrum och de är fyra stycken så de har i princip alltid 3-5 badrum igång samtidigt och jobbar med så det blir en del flytningar om året...
Både de och jag själv kör efter tank77 princip och även de flesta andra jag känner i branschen.
1. Flyter alltså allting jämnt av med självnivellerande spackel ca: 12mm upp till brunnens kant.
2. Stänger av duschhörnan och flyter övriga golvet med lagom lite fall mot duschhörnan.
3. Handspacklar upp ett bra lokalt fall.
Visst har man lyckats flyta "alltiett" någon gång men det är ytterst sällsynt att förutsättningarna är sådana att det fungerar med golvbrunnsläge och annat.
Framförallt reagerar jag i vojmas fall på mängden flytspackel och då tjockleken vilket är oerhört tjockt och det torkar knappast över en fika så man kan gå in på golvet och justera fallet vid brunnarna så snabbt.
(Jag har absolut inget personligen emot varken Vojma eller Thomas59 ska tilläggas, men reagerar på just detta)
Ja jag är väl inget superproffs heller utan mer ett mellanting. Har gjort en hög med badrum och innehar BKR cert men jobbar inte med detta(och har aldrig gjort) utan är en stackars kontorist och har våtrum som hobby.
Jag själv använder samma tillvägagångssätt som Paul och det gör de företag jag känner till också
Jag själv använder samma tillvägagångssätt som Paul och det gör de företag jag känner till också
enl. Ardex anvisningar så ska det spacklas min 12mm över rörhjässa...
innebär ca 24-28mm spackel som minst...
inget jag spacklar på en omgång iaf...
mindre badrum på ca 4-5m2 med elvärme spacklar jag själv i en omgång med fall i hela badrummet och lokalfall påöca 12mm, tar ca 2h då man inte behöver stressa, jag går inte in och skrapar fallen
innebär ca 24-28mm spackel som minst...
inget jag spacklar på en omgång iaf...
mindre badrum på ca 4-5m2 med elvärme spacklar jag själv i en omgång med fall i hela badrummet och lokalfall påöca 12mm, tar ca 2h då man inte behöver stressa, jag går inte in och skrapar fallen
Hmmm - har nu hittat kvittot från jobbet. Hade fel ang antal säckar, det var 13 säckar varav ca 2 användes i ett angränsande rum för att gjuta över en gammal golvbrunn som inte längre användes.Paul-Staffanstorp skrev:
Vi blandade i två stora tunnor, typ 5 säckar i varje.
Tjockleken vid brunnarna var nog inte mer än ca 10 mm medan det i andra änden av rummet var betydligt mer eftersom fallet tidigare låg i den änden av rummet.
/V
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
He-manPaul-Staffanstorp skrev:Klart du har gjort det för du är ju He-man
Seriöst...
Alla normalt funtade människor som hållt på en del med flytspackling förstår att det inte finns en chans i världen att ensam flyta mer än 17st säckar flytspackel... blanda/hälla ut/fixa fall... och så ska det bli bra också...
Flytspacklet hinner ju fan "skinna sig" mellan blandningarna...![]()
Första gången jag flytspacklade pajjade planetväxlen i min nya blåa Bosch borrmaskin då hälften var klart och då blev det visserligen lite "panik" men borrhammaren klarade biffen. Efter den malören skaffade jag en riktig omrörare. Klart värt pengarna om man ska flyta flera gånger annars kan man hyra.
Tricket är att ha vattenhinkar (gärna flera men en funkar också) med vattenmängden (per säck) markerad med tusch på insidan av respektive hink och ett par äggklockor för tidtagning. Blanda och rör en murarbalja (går i ett par säckar). Medan flytspacklet "vilar" blandar man nästa balja. En sista omrörning efter vilan, rör om andra gången i nästa, häll ut baljorna osv. Bara man planerar så är det faktiskt INGA PROBLEM även om man inte är en he-man.
Visst finns det en övre gräns för hur många säckar man klarar men upp till 10m2 är det lugnt.
Tips: Väg av med laser och markera fallet med "V" med tuschpenna längst väggarna med nedre spetsen på "V:et" på rätt nivå. Då ser man rätt nivå, även om man fyllt för mycket eller kladdat lite.
Sen nivåpinnar på golvet, med jämna mellanrum i fallets/fallens riktning. Nivån markeras med lasern (lägg strålen på högsta nivån och mät sen fallet på varje pinne med tex tumstock) och låt pinnarna konsekvent vara tex 2 cm för långa så att man "ser" rätt nivå hela tiden även om man slaskar/häller för mycket. Kapar man pinnarna exakt är risken att pinnarna försvinner. Pinnarna skär man sen av då golvet är klart.
Man kan behöva förbereda med spångar om man tar lokala fall på slutet och inte når. Blir spångarna långa får man ha stödklossar som man tar bort sedan och spacklar igen hålen. Ett målarskaft till tandspackel är också ett måste.
Är det första gången man flyter bör man kanske testspackla för att ha koll på öppettiden, dvs vilken tid man har på sig att fixa fallet runt tex golvbrunnen. Det gör man med en tandspackel och en bred spackelspade för att fixa en fin yta. Möjligt att ett proffs gör annorlunda men detta har funkat för mig och jag skolades av ett gammalt "proffs" som gav sina bästa tips och råd.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men då räknar jag dig till He-man för blanda ett par säckar i en murarbalja och sen bära in den i ett badrum och hälla ut den, och sedan dessutom ex antal sådana laddningar på vardera 60kg/st efter varandra det löser inte jag iaf...
Jag kör med flytspackelhinkar och en säck+vatten väger ca: 30kg vilket jag tycker är fullt tillräckligt när man ska flyta 10-12 säckar eller mer... och släpa dem ex antal meter från blandningsplatsen till platsen där det ska hällas ut.
Du må tycka jag är klen men jag är iaf ärlig.
Jag kör med flytspackelhinkar och en säck+vatten väger ca: 30kg vilket jag tycker är fullt tillräckligt när man ska flyta 10-12 säckar eller mer... och släpa dem ex antal meter från blandningsplatsen till platsen där det ska hällas ut.
Du må tycka jag är klen men jag är iaf ärlig.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Vem har pratat om att bära. Funkar det att blanda direkt utanför dörren gör man det annars kör man med fördel med pirra eller minirullvagn (finns på JULA). 10-12 säckar är bara 5-6 baljor och det är ju inte så mycket.Paul-Staffanstorp skrev:Jo men då räknar jag dig till He-man för blanda ett par säckar i en murarbalja och sen bära in den i ett badrum och hälla ut den, och sedan dessutom ex antal sådana laddningar på vardera 60kg/st efter varandra det löser inte jag iaf...
Jag kör med flytspackelhinkar och en säck+vatten väger ca: 30kg vilket jag tycker är fullt tillräckligt när man ska flyta 10-12 säckar eller mer... och släpa dem ex antal meter från blandningsplatsen till platsen där det ska hällas ut.
Du må tycka jag är klen men jag är iaf ärlig.![]()
Nu handlar ju inte TS frågeställning om huruvida jag fixar att flytspackla ett normaltstort badrum på en dag utan snarare om man MÅSTE "planflyta" dag 1 och "flyta fall" dag 2, vilket man naturligtvis inte måste.
I normalfallet ska det inte vara några som helst problem att klara allt med en flytning inkl fall om inte kakan blir för tjock (beror på vilket flytspackel man använder). Väga av tar väl det mesta av tiden om man ska va noga. Själva flytningen går ju sedan ganska fort.
TS har heller inte påstått att EN person ska göra jobbet så diskussionen avseende hur stark man måste vara är väl lite irrelevant.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förvisso inte Thomas men det blir lite väl mycket när du sitter och påstår något som i verkligheten inte har mycket förankring då jag vet att om du frågar de som jobbar med denna typ av jobb regelbundet så är de som gör som du beskriver lätträknade och då blir det ju vilseledande för kunden som får för sig att det är mycket lättare än det är... 
jag köpte en vagn tillverkad just för att ställa en spackelhink i, kostade 1800:- exkl moms hutlöst dyrt men det är underbar
blanda en hink ute lyfta på den på vagnen rulla fram till badrummet och slå ut
tomas: hur slår du ut spacklet då? blir ju rätt knöligt att slå ut spackel som är i en balja på 60-70kg
tomas: hur slår du ut spacklet då? blir ju rätt knöligt att slå ut spackel som är i en balja på 60-70kg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Menar du på allvar att man INTE skulle kunna flyta ett golv på upp till 10m2, inkl fall, på en dag så är det du Paul som saknar verklighetsförankring. Jag vet att det går och det är inte ens nåt större problem. Ditt snack om he-man och avsaknad av verklighetsförankring är i detta fall bara snömos.Paul-Staffanstorp skrev:Förvisso inte Thomas men det blir lite väl mycket när du sitter och påstår något som i verkligheten inte har mycket förankring då jag vet att om du frågar de som jobbar med denna typ av jobb regelbundet så är de som gör som du beskriver lätträknade och då blir det ju vilseledande för kunden som får för sig att det är mycket lättare än det är...![]()
Snacket om att man MÅSTE planflyta ena dagen och flyta fall andra dagen är helt enkelt INTE SANT. Det är kanske så att du snackar med fel personer.
Att vissa hantverkare, som flytspacklar, föredrar att dela upp jobbet betvivlar jag inte men beror sannolikt på helt andra skäl än att det inte GÅR att göra jobbet på en dag. Det kan ibland vara mera praktiskt, ibland enklare eller att dom tjänar mer pengar på uppdelning eller att dom ALLTID gjort så eller att dom är osäkra på vad dom håller på med - vad vet jag.
Många yrkesmän som pysslar med flytspackling verkar ju också ha dålig koll på vad dom håller på med. Bakfall och avsaknad av dokumentering av korrekt fall är ju vardagsmat och kreativiteten då det gäller att föreslå fullösningar (ej godkända lösningar) vad gäller att korrigera bakfall är imponerande.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Har hört talas om dom vagnarna men aldrig sett nån. Har du en länk/bild?nino skrev:jag köpte en vagn tillverkad just för att ställa en spackelhink i, kostade 1800:- exkl moms hutlöst dyrt men det är underbarblanda en hink ute lyfta på den på vagnen rulla fram till badrummet och slå ut
tomas: hur slår du ut spacklet då? blir ju rätt knöligt att slå ut spackel som är i en balja på 60-70kg
Knöligt och knöligt. Är man ensam så får man ju inte vara alltför klen så två personer är ju att föredra. De gånger jag flytspacklat ensam har jag blandat alldeles utanför rummet som ska flytas. Sen har jag dragit/rullat baljanpå bottenkanten. Lyft i nödfall. Vi pratar ju om max nån/några meter.
TS frågeställning var ju om man MÅSTE dela upp flytspacklingen på två dagar vilket man inte måste, inte hur stark man måste vara. När det gäller ën firma som ska göra jobbet får man nog i diskussionen utgå ifrån att dom har nödvändiga hjälpmedel och troligen också att dom är två man, vilket helt klart är att föredra.
Kan ta ett kort på min, väldigt simpel konstruktion så man kan lätt göra en egen.
Jag köpte min pga att jag flytspacklade ca 1000kg ensam med rygg och nackbesvär i någon vecka efter...
Hade en till 1000kg flytspackling någon månad senare så då slog jag till fast det var dyrt men rygg/nacke klarade sig så det var väl investerade pengar.
Ska det spacklas in vattenburen värme så är det nog 2 spacklingar som gäller, eftersom det kommer att bli ganska mycket spackel, min 24mm som minst (lokalfall) och säkert runt 50mm som mest, skulle jag tippa på om det är träbjälklag
Jag köpte min pga att jag flytspacklade ca 1000kg ensam med rygg och nackbesvär i någon vecka efter...
Hade en till 1000kg flytspackling någon månad senare så då slog jag till fast det var dyrt men rygg/nacke klarade sig så det var väl investerade pengar.
Ska det spacklas in vattenburen värme så är det nog 2 spacklingar som gäller, eftersom det kommer att bli ganska mycket spackel, min 24mm som minst (lokalfall) och säkert runt 50mm som mest, skulle jag tippa på om det är träbjälklag
Det känns som att TS har fått de svar TS kan få.
3 st yrkesprofessionella medlemmar i detta forum, som sysslar med detta regelbundet år ut och år in, anser att dom själva och de flesta andra professionella troligen skulle delat upp ett sådant här jobb i två omgångar.
En "lekman" som förvisso har flutit betydligt fler golv än vad jag själv gjort, anser att det går att göra det i ett svep, vilket iofs säkert är sant, bara tjockleken håller sig inom den godkända.
Det är absolut inget fel med lekmannaåsikter, och det är ju enda jag själv bidrar med.
Men just dessa yrkesmän tycker jag brukar svara bra här i forumet, och relativt fritt från "hantverkar-snömos".
Det är mina 5 öre.
3 st yrkesprofessionella medlemmar i detta forum, som sysslar med detta regelbundet år ut och år in, anser att dom själva och de flesta andra professionella troligen skulle delat upp ett sådant här jobb i två omgångar.
En "lekman" som förvisso har flutit betydligt fler golv än vad jag själv gjort, anser att det går att göra det i ett svep, vilket iofs säkert är sant, bara tjockleken håller sig inom den godkända.
Det är absolut inget fel med lekmannaåsikter, och det är ju enda jag själv bidrar med.
Men just dessa yrkesmän tycker jag brukar svara bra här i forumet, och relativt fritt från "hantverkar-snömos".
Det är mina 5 öre.
Redigerat: