15 132 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Flytspackel
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
För 20 år sedan kaklade jag själv fär första gången. Det var bara en vägg i mitt badrum io lägenheten jag hade då.
Jag blandade allt fix för hand i en hink, rörde om med en mindre murslev. Det gick, men jag hade problem med lederna i fingfrarna i flera år efteråt. Lillfingret såser sig fortfarande ibland.
Jag tvivlar på att du öpverhuvdtaget kan få rätt blandning på flytfixet om du blandar för hand.
En blandare för hink (som fungerar förträffligt) är igentligen en kraftig borrmaskin med "visp". Det vikitga om du använder borrmaskin är att den måst kunna växlas ned till lågt varvtal. Det duger inte med en som kör på högt varv fast har elektronisk varvtalsreglering. En sådan kommer inte att orka.
Nu har jag sett att byggmarknaderna säljer blandarmaskiner för typ 500:-.
Jag blandade allt fix för hand i en hink, rörde om med en mindre murslev. Det gick, men jag hade problem med lederna i fingfrarna i flera år efteråt. Lillfingret såser sig fortfarande ibland.
Jag tvivlar på att du öpverhuvdtaget kan få rätt blandning på flytfixet om du blandar för hand.
En blandare för hink (som fungerar förträffligt) är igentligen en kraftig borrmaskin med "visp". Det vikitga om du använder borrmaskin är att den måst kunna växlas ned till lågt varvtal. Det duger inte med en som kör på högt varv fast har elektronisk varvtalsreglering. En sådan kommer inte att orka.
Jag menar nog att detta går med vad som helst. Jag har blandat både flyt och fix/fog med en ordentlig AEG, då på lågväxel. Den orkar hela dan och lite till. Har också kört med en 150kr maskin från Jula utan lågväxel och på halvfart, det funkade bra det också. Mao tror jag inte det är så noga med vad man använder, det funkar så länge man inte blandar 5 kubik.hempularen skrev:En blandare för hink (som fungerar förträffligt) är igentligen en kraftig borrmaskin med "visp". Det vikitga om du använder borrmaskin är att den måst kunna växlas ned till lågt varvtal. Det duger inte med en som kör på högt varv fast har elektronisk varvtalsreglering. En sådan kommer inte att orka.
Ska man blanad lite mer så är säkert de billiga "riktiga" visparna ett bra alternativ - mest för att dom är trevligare att hålla i en längre stund...
Kan tilläga att när jag skulle flyta golvet så hade jag "glömt" att min borrhammare hade sagt upp sig.. Ja ja sk*tsamma tänkte jag o tog fram min skil borrmaskin istället... Efter 2:a blandningen började de lukte kostigt o sen kom de en massa rök... ;D Ja ja.. Körde in till Harald nyborg o köpte en ny borrhammare för 199 kr... Funkar hur bra som helst... Låter lite mer än svärfars batteridrivna bosch dock...
Klicka här för att svara