Hej!
Vi ska flytspackla ett betonggolv på 15 kvm där delar av betongytan bilats upp. Ytan är nu mycket ojämn och vi behöver fylla upp med, i genomsnitt, 10 mm.

Vi har aldrig flytspacklat förut men vet att det är stor skillnad mellan olika produkter. Vissa är trögflytande, andra har ballast i sig och vissa stelnar väldigt snabbt. Jag vill inte vara dumsnål men gärna köpa prisvärt.

Jag tänker att det bästa vore ett självnivellerande spackel som är lättflytande och har relativt lång torktid. Men vilket ska man välja? Kan ni ge någon rekommendation och gärna berätta om det var enkelt att arbeta med? Berätta också om produkter man ska undvika.

P.s. golvet ska vara helt plant, det ska inte göra något fall mot golvbrunn. Och de 2 stora håligheterna kommer fyllas med grovbetong så de påverkar inte valet av flytspackel.
 
  • bilad platta.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Om det är risk för tillskjutnande fukt dvs om det är en äldre oisolerad betontplatta så behöver du använda flytspackel för utomhusbruk.
 
harrebarre harrebarre skrev:
Hej!
Vi ska flytspackla ett betonggolv på 15 kvm där delar av betongytan bilats upp. Ytan är nu mycket ojämn och vi behöver fylla upp med, i genomsnitt, 10 mm.

Vi har aldrig flytspacklat förut men vet att det är stor skillnad mellan olika produkter. Vissa är trögflytande, andra har ballast i sig och vissa stelnar väldigt snabbt. Jag vill inte vara dumsnål men gärna köpa prisvärt.

Jag tänker att det bästa vore ett självnivellerande spackel som är lättflytande och har relativt lång torktid. Men vilket ska man välja? Kan ni ge någon rekommendation och gärna berätta om det var enkelt att arbeta med? Berätta också om produkter man ska undvika.

P.s. golvet ska vara helt plant, det ska inte göra något fall mot golvbrunn. Och de 2 stora håligheterna kommer fyllas med grovbetong så de påverkar inte valet av flytspackel.
Flytspackel basic från byggmax har jag kört med ofta och har lång bränntid. Bra för tunnare skikt. Blanda den gärna med något mer vatten än vad som står på förpackningen så blir det lättare att få en slät yta. Dyrare spackel brukar betyda mer snabbtorkande och fiberförstärkt (bra vid tjockare skikt)
 
  • Gilla
harrebarre
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om det är risk för tillskjutnande fukt dvs om det är en äldre oisolerad betontplatta så behöver du använda flytspackel för utomhusbruk.
När du säger tillskjutande fukt menar du då medan det brinner eller efter? Plattan är torr i dagsläget.
 
S
harrebarre harrebarre skrev:
När du säger tillskjutande fukt menar du då medan det brinner eller efter? Plattan är torr i dagsläget.
Det är ett begrepp som innebär att markfukt vandrar från under plattan och genom betongen.
Vanligt flytspackel tål inte fukt. Man kan testa genom att lägga plast typ 1x1 meter på golvet och se om det blir kondens. Men fuktigast brukar det vara sommartid.

Idag bygger man med kapillärbrytande skikt och isolering och då är det inget bekymmer. Äldre plattor gjöt man direkt på jorden/ marken.
 
H Håbbe01 skrev:
Flytspackel basic från byggmax har jag kört med ofta och har lång bränntid. Bra för tunnare skikt. Blanda den gärna med något mer vatten än vad som står på förpackningen så blir det lättare att få en slät yta. Dyrare spackel brukar betyda mer snabbtorkande och fiberförstärkt (bra vid tjockare skikt)
Tack!
S sinuslinus skrev:
Det är ett begrepp som innebär att markfukt vandrar från under plattan och genom betongen.
Vanligt flytspackel tål inte fukt. Man kan testa genom att lägga plast typ 1x1 meter på golvet och se om det blir kondens. Men fuktigast brukar det vara sommartid.

Idag bygger man med kapillärbrytande skikt och isolering och då är det inget bekymmer. Äldre plattor gjöt man direkt på jorden/ marken.
Tack för bra input! Jag vet vad tillskjutande fukt är men nu förstår jag att vissa flytspackel inte tål det oavsett tid. Jag har gjort testet och lagt plast på golvet och fått snustorrt resultat. Men det är ingen garanti för absolut torrhet i framtiden.

Jag kollar nu på Bostik SL C700 Fiber quick+ vilket tål tillskjutande fukt.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Tack för alla tips och råd. Jag körde på Bostik SL C700 Fiber Quick+ (som då tål tillskjutande fukt). Det skulle enligt uppgift vara mer svårarbetat på grund av lägre flyttal, samt en arbetstid på 20 minuter.

Vi var 4 personer där 3 st blandade och 1 hällde och drog ut flytspacklet jämnt. Det gick väldigt bra och ytan är nästintill perfekt.
 
  • Flytspackling klar.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Flytspackel basic från byggmax har jag kört med ofta och har lång bränntid. Bra för tunnare skikt. Blanda den gärna med något mer vatten än vad som står på förpackningen så blir det lättare att få en slät yta. Dyrare spackel brukar betyda mer snabbtorkande och fiberförstärkt (bra vid tjockare skikt)
Hur mycket mer vatten tog du? +10%?

Flyter den ut dåligt annars?

Vet du skillnaden mellan deras vanliga och Basic? Utöver priset?
 
Körde på känn. Man ser vid omrörning om den är flytande o flyter ut i hinken eller blir ränder kvar som grädde
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.