Nu har jag flytspackalt med Kiilto pro plan industi och ska måla med Hagmans epoxy EV.

innan målning ska man slipa ytan så "cementhud försvinner" testade lite idag (dagen efter), först med 120 papper sedan med 60 papper med min väggslip vanligt sandpapper... tänkte att det skulle göra jobbet ändå

resulatet blev som nedan bild visar, samma oavsett papper.

Den ljusa färgen är som allt såg ut innan. Gissar att det man ser är piggroller mönstret men ja känner eller ser ingen knottrig yta så lite sjukt att det ser ut som det gör...

MEEN ytan blir blank som en spegel typ så ja stoppa. Lägger ett jäkla jobb på detta så ja vill verkligen veta att ja gör rätt i detta moment.

från hagmans fick ja svar tidigare i veckan "Det borde räcka med ett 120 papper" men samtidigt när ja googlar så läser man att ytan ska bli matt inte polerad så ja vetti om detta är bra.

Sedan undrar man ju om man måste slipa tills att får samma nyans... ?

Någon som har koll? inte sugen på att vänta på ytterligare ett svar från hagmans tiden tickar.

image-1776430960081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att du använder vanligt papper, då slipar sakerna varann, till slut har du inget "riv" kvar i sandpappret utan polerar. Köp sten/betong papper dom har hårdare slipyta

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Discharged Discharged skrev:
Problemet är att du använder vanligt papper, då slipar sakerna varann, till slut har du inget "riv" kvar i sandpappret utan polerar. Köp sten/betong papper dom har hårdare slipyta
Jagat det men vad är det för papper??? Finns det i en vanlig butik typ Bauhaus? Har en 225 rondell så det vore ju gött att kunna använda den

Finns, men billigt hittade jag inte.

150mm 25pack för 263:-

https://www.carls.nu/se/Sandpapper/sliprondeller/150mm-slipskivor-betong

225mm 1pack för 559:-
https://www.carls.nu/se/Sandpapper/wolfram-carbide/carbide-slipskiva-225mm-kardborre-giraffslip

Alternativt så kanske 200mm kan funka på maskinen?

200mm 25pack 447:-
https://www.carls.nu/se/Sandpapper/sliprondeller/200mm-rokamat-slipskivor-888

Det viktiga är att det inte är aluminium utan kisel eller något ännu hårdare som volfram som kornmaterial.

Ok tack! Inget ja hittar i butik under helgen då...

Ja köpte precis på Hornbach nu. Ska va kiselkorn körde först med 225 rondellen men det blev liknande ....
Tedts nu med 80papper på 125 slipen

Det blev bättre men om allt ska ner till mörkgrått så har ja att köra i 20h minst med tanke på hur lång tid debba lilla fläck tar.

Fortfarande ganska blank yta
17764989015974785887158630942673.jpg
Skapa konto

Om färgen är täckande så räcker det väl att ytan är jämn?

useless useless skrev:
Om färgen är täckande så räcker det väl att ytan är jämn?
Tja du sökt ihjäl mig efter tydliga svar. "Cement hinnan ska bort" och det tolkar jag som det ljusgråa. Golvet är superplant men det är ju några 100delar som gör att slippapper tar topparna och då är väll cementhuden kvar i Dalarna fast man undrar ju.....

Jag har flytspacklat och målat tre golv och aldrig slipat på flytspacklingen.

Bara måla.

A Arne999 skrev:
Tja du sökt ihjäl mig efter tydliga svar. "Cement hinnan ska bort" och det tolkar jag som det ljusgråa. Golvet är superplant men det är ju några 100delar som gör att slippapper tar topparna och då är väll cementhuden kvar i Dalarna fast man undrar ju.....
Om du hyr en riktig golvslip hos typ Cramo så är det gjort på en halvtimme. Kostar inte mycket. Kanske 300-400 spänn. Jag gjorde det förra året och målade sen med epoxi.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bara måla ? Finns.ju en helt uppenbar kritig hinna efter det torkat men ja kanske överdriver hur mycket som ska bort.

vad för slip? är det en diamant slip igen eller vad? ja vill förstå vad det är som ska åstakommas.... Inte supersugen på att slipa av med liknande slip ja hade till betonggolvet vilket va en diamantslip som beta av rejält

A Arne999 skrev:
vad för slip? är det en diamant slip igen eller vad? ja vill förstå vad det är som ska åstakommas.... Inte supersugen på att slipa av med liknande slip ja hade till betonggolvet vilket va en diamantslip som beta av rejält
1776682832458.png
Skapa konto

Typ en sån. Diamantskiva behövs inte för hinnan. Om du kolla på Cramo eller Renta eller det som finns hos dig och söker efter golvslip. Enklaste modellen räcker.

japp ja har varit och fått mig precis en sånn slip nu tog ett 23 ett 60 ett 80 papper (dubbelsidigt) hoppas det räcker. Fick med diamantskivan som backup.

Hinnan absolut men den måste ju ta nån 10-del ändå fför att komma ner till hela ytan

På cramo visste dom dock inte vad det va för korn pappret men hoppas det duger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.