22 083 läst ·
49 svar
22k läst
49 svar
flytspackel på trägolv, sprickor..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ovanligt lite måste jag säga för alla de elslingor som min elektriker brukar förlägga kräver minimum 10mm flytspackel över sig, men är det som du skriver så är det ju 12mm flytspackel som gäller eftersom det är minsta tjocklek på träbjälklag för att man ska uppnå rätt böjstyvhet för att kunna lägga klinker.Kroffe skrev:
flyter han bara så kommer det bli spricker i golvet. finns om det armeras och gjuts en kaka på minst 5cm så blir det inga spricker. men jag har ju bara 20års erfarenhet själv. men har lärt av äldre hur det är med spackling på trägolv,Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Mycket märkligt för precis ALLA jag själv känner i branschen inklusive mig själv har alltid följt de instruktioner som ges på att armera och flytspackla minimum 12mm på träbjälklag och jag vet ingen som haft problem med detta.SBH skrev:
jo. men jag tänker i billighets syfte. skulle jag gjort det själv. hade jag kört med ardex k15 med lite ardex e25 och armeringPaul-Staffanstorp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddade upp en bild så ni får se sprickorna som har kommit..
Dessa kanske bara är sprickor som kan komma när man gjuter pga det brunnit för fort eller varit fel luftfuktighet?
Vänder mig till dig Paul, du verkar kunnig inom ämnet!
Har aldrig fören nu flytspacklat ett golv men jag jobbar på en betongfabrik som armerare och täckskiktet runt ameringen är väldigt noga. Jag la armeringsmattan under värmeslingan mest för att få upp den från trägolvet så jag blev tipsad om det av återförsäljaren av klinker.
Fräser jag av ytan så jag får en go och skråvlig yta och sedan slänger jag på armeringsmatta över allt så jag får armeringsmattan i mitten så får jag ett täckskick på ca 10mm åt båda håll och en total gjutning på ca 25-30mm.. Borde inte det hålla ihop? Jag var och petade lite i spacklet och det har sugit fast riktigt jävligt i trägolvet.
Måste tacka alla som är engagerad och bollar ideér med mig!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
I Byggkeramikrådets branschregler finns t.ex följande att läsa:
Avjamningsmassa ska vara cementbundeneller gips-/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard*, av tillverkaren avsedd for anvandning pa traunderlag och ha bojstyvhetsforbattrande egenskaper.
Skikttjocklek min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering ska utforas med punktsvetsat stalnat, traddiameter min. 2,5 mm eller med
armering av alternativt material med likvardiga egenskaper.
Skarvning av stalnatet utfors med overlapp enligt tillverkarensanvisning.
Utdrag från Kakeldaxgruppens hemsida:
Skivkonstruktioner förekommer naturligtvis också som underlag.
Golvet ska då spacklas och armeras enligt någon av våra tillverkares monteringsanvisningar för att uppnå rätt böjstyvhet.
Exempel: golvspånskiva 22mm med ett regelavstån på cc 600mm ska primas, armeras med punktsvetsat armeringsnät och flytspacklas minst 12mm för att uppnå rätt böjstyvhet.
Man ska aldrig lägga keramiska plattor direkt på träbaserade material.
Utdrag från Interno Kakelstudios hemsida:
Avjämningsmassa med min. 12 mm tjocklek, av typ som av tillverkaren rekommenderas för träunderlag och som har böjstyvhetsförbättrade egenskaper.
Punktsvetsat stålnät läggs ut på träunderlaget för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa samt för ökad böjstyvhet. Vid skarvning av stålnät utföres denna med överlapp.
m.m m.m m.m ..........finns uppsjöar av läsning att det är denna lösningen som gäller i branschen.
Sen att man kan göra ännu mer avancerade hittepålösningar, visst kan man det...
Men nu pratar vi om vad branschen säger man ska göra för att uppnå tillräcklig böjstyvhet !
Avjamningsmassa ska vara cementbundeneller gips-/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard*, av tillverkaren avsedd for anvandning pa traunderlag och ha bojstyvhetsforbattrande egenskaper.
Skikttjocklek min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering ska utforas med punktsvetsat stalnat, traddiameter min. 2,5 mm eller med
armering av alternativt material med likvardiga egenskaper.
Skarvning av stalnatet utfors med overlapp enligt tillverkarensanvisning.
Utdrag från Kakeldaxgruppens hemsida:
Skivkonstruktioner förekommer naturligtvis också som underlag.
Golvet ska då spacklas och armeras enligt någon av våra tillverkares monteringsanvisningar för att uppnå rätt böjstyvhet.
Exempel: golvspånskiva 22mm med ett regelavstån på cc 600mm ska primas, armeras med punktsvetsat armeringsnät och flytspacklas minst 12mm för att uppnå rätt böjstyvhet.
Man ska aldrig lägga keramiska plattor direkt på träbaserade material.
Utdrag från Interno Kakelstudios hemsida:
Avjämningsmassa med min. 12 mm tjocklek, av typ som av tillverkaren rekommenderas för träunderlag och som har böjstyvhetsförbättrade egenskaper.
Punktsvetsat stålnät läggs ut på träunderlaget för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa samt för ökad böjstyvhet. Vid skarvning av stålnät utföres denna med överlapp.
m.m m.m m.m ..........finns uppsjöar av läsning att det är denna lösningen som gäller i branschen.
Sen att man kan göra ännu mer avancerade hittepålösningar, visst kan man det...
Men nu pratar vi om vad branschen säger man ska göra för att uppnå tillräcklig böjstyvhet !
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag har svårt att se det billiga i det hela om man ska limma dit en golvgips med flexibelt godkänt bruk som är ganska dyrt först om man sen ändå måste flytspackla då det ska läggas golvvärme...SBH skrev:
Då ser jag det bara som en fördyrande kostnad att kasta ut pengar på gips och flexfix som inte fyller någon funktion.
Skulle vara intressant att höra vad du säger om bilden jag laddade upp. Är det änns nått man behöver bry sig om då? Om jag gör som jag skrev ovan att gjuta på 15mm till med armeringsnät så bör jag ju vara safe?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Som det ser ut på bilderna så är det inga sprickor som kommer att ha någon betydelse utan precis som du beskriver det så ser det mest ut som ytliga "torksprickor".Kroffe skrev:Laddade upp en bild så ni får se sprickorna som har kommit..
Dessa kanske bara är sprickor som kan komma när man gjuter pga det brunnit för fort eller varit fel luftfuktighet?
Vänder mig till dig Paul, du verkar kunnig inom ämnet!
Har aldrig fören nu flytspacklat ett golv men jag jobbar på en betongfabrik som armerare och täckskiktet runt ameringen är väldigt noga. Jag la armeringsmattan under värmeslingan mest för att få upp den från trägolvet så jag blev tipsad om det av återförsäljaren av klinker.
Fräser jag av ytan så jag får en go och skråvlig yta och sedan slänger jag på armeringsmatta över allt så jag får armeringsmattan i mitten så får jag ett täckskick på ca 10mm åt båda håll och en total gjutning på ca 25-30mm.. Borde inte det hålla ihop? Jag var och petade lite i spacklet och det har sugit fast riktigt jävligt i trägolvet.
Måste tacka alla som är engagerad och bollar ideér med mig!
Jo men då har du lagt armerinegn rätt för den ska ju ligga närmst trägolvet och värmeslingan över den.
Kan nog mycket väl fungera att göra som du beskriver men jag skulle inte själv chansa om jag skulle lämna några garantier till en kund, men för din del kan det ju vara klart värt att försöka kanske.
Dock så bör du vara jäkligt försiktig så inte värmekabeln flutit upp någonstans så du fräser sönder den.
med momsPaul-Staffanstorp skrev:Jag har svårt att se det billiga i det hela om man ska limma dit en golvgips med flexibelt godkänt bruk som är ganska dyrt först om man sen ändå måste flytspackla då det ska läggas golvvärme...
Då ser jag det bara som en fördyrande kostnad att kasta ut pengar på gips och flexfix som inte fyller någon funktion.
![]()
golvgips pris per m2 cirka 15kr
riktigt flyt("våran" bransch) pris per m2 262kr
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Men snälla du... Jag blir snart nervös med tanke på att du påstår dig vara i branschen !SBH skrev:
Fortfarande måste han ju flytspackla eftersom han ska ha golvvärme och då kan man ju knappast ersätta flytspacklet med golvgips och försök inte slå i mig att golvgips inklusive rätt flexibelt fix till detta kostar 15:-/kvm för jag har varit med för länge för att tro på dig...
Redigerat:
Jag kommer armera med en matta till och gjuta på ett lager till så jag får en tjocklek på närmare 30mm, då får jag modifiera dörrarna istället.
Tyckte även jag att sprickorna kändes väl så ytliga när jag slängde ett närmare getöga.
Jag får återkomma när jag gjort detta! Kommer inte att fräsa över kablarna dock.. Får vara noga att rengöra och prima ordentligt.
Tack så hemskt mycket för all hjälp Paul! Hoppas jag kan hjälpa dig en vacker dag
Tyckte även jag att sprickorna kändes väl så ytliga när jag slängde ett närmare getöga.
Jag får återkomma när jag gjort detta! Kommer inte att fräsa över kablarna dock.. Får vara noga att rengöra och prima ordentligt.
Tack så hemskt mycket för all hjälp Paul! Hoppas jag kan hjälpa dig en vacker dag
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
SBH skrev:
Snabbaste stället när jag som hastigast googlar golvgips blev byggmax för 49:-/kvm
Vad gäller t.ex Lips flexibel kostar det på Sigro 70:-/Kg
Detta ger mig 119:-/kvm
En säck flytspackel som räcker till 12mm tjocklek på en kvm kostar i runda slängar 125:- och armeringen några tior.
Dock kvittar denna jämförelse då fortfarande inte golvgipset har på golvet att göra när man ändå måste flytspackla in golvvärmen"
nog har jag billigare priser när jag gör offert i skarpt läge.Paul-Staffanstorp skrev:Men snälla du... Jag blir snart nervös med tanke på att du påstår dig vara i branschen !
Fortfarande måste han ju flytspackla eftersom han ska ha golvvärme och då kan man ju knappast ersätta flytspacklet med golvgips och försök nye slå i mig att golvgips inklusive rätt flexibelt fix till detta kostar 15:-/kvm för jag har varit med för länge för att tro på dig...![]()
du kan inte tänka dig att du ska göra detta som vi gör i arbetet.
då vi får betala själva om vi spacklar eller gjuter något som ej håller.
finns flera korrekta sätt. men som privatperson ska göra så att det håller och så att man ej blir bankrutt på sitt hemma renovering.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Så lite så... Hoppas det går bra för dig.Kroffe skrev:Jag kommer armera med en matta till och gjuta på ett lager till så jag får en tjocklek på närmare 30mm, då får jag modifiera dörrarna istället.
Tyckte även jag att sprickorna kändes väl så ytliga när jag slängde ett närmare getöga.
Jag får återkomma när jag gjort detta! Kommer inte att fräsa över kablarna dock.. Får vara noga att rengöra och prima ordentligt.
Tack så hemskt mycket för all hjälp Paul! Hoppas jag kan hjälpa dig en vacker dag![]()