S
6mm kommer ej hålla
 
Läste på http://www.gyproc.se/konstruktioner/golv+med+golvgips

Men om du ska lägga klinker eller parkett, och det är känsligt med golvhöjden, är det bästa alternativetGyproc Ytskiva Ergo. Den är bara 6 mm tjock.
Om man märker ut alla bjälklaget och skruvar varje planka ordentligt i varje regel med 70-90mm skruv och sedan limmar och skruvar man gipsen.
Känns som det ska mycket till då? Är det någon som har erfarenhet av att lägga 6mm gipsen?
Googlade lite och verkar som det finns folk som gjort denna konstruktion men skulle vara roligt att höra någon i dagsläget som gjort så så man vet OM det fungerar.
 
Paul-Staffanstorp
Kroffe skrev:
Något måste jag helt klart göra!
Det är ju frågan hur stor risken är att det kommer spricka i skarven imellan den gamla gjutningen och den nya..

Du har ingen erfarenhet av det jag nyligen skrev? Limma gips ovanpå?
Risken finns ju alltid att det kan spricka i skarven då man alltid ska ha en homogen kaka spackel med armering när det är träbjälklag.
Tyvärr ingen erfarenhet av din hittepålösning då jag själv aldrig jämkar utan bara gör som det ska göras... ;)

Kroffe skrev:
Försöker nog intala mig själv att det går att göra något åt... Men såg nu när jag gick och kollade att det även spricker över värmeslingan. Jävla skit! Att jag inte hittade detta forum innan.

Det får bli så.. Jag gör om det..
Om jag nu sliter bort allt spackel.. Kan jag göra denna konstruktion. Skruva/limma gips 6mm (renoveringsgips), fästa slingan prima ,gjuta med flytspackel och sedan lägga klinkers? Eller måste man köra på 13mm golvgipsen?
Som jag skrev innan... man ska INTE skruva golvgips utan limma med speciellt lim !!
Aldrig 6mm renoveringsgips utan bara golvgips men eftersom du ska ha värmeslingor så är ju golvgipsen meningslös då du ändå måste flytspackla, så varför ens tänka tanken och blanda in gips ?!

Kroffe skrev:
Läste på [länk]
Om man märker ut alla bjälklaget och skruvar varje planka ordentligt i varje regel med 70-90mm skruv och sedan limmar och skruvar man gipsen.
Känns som det ska mycket till då? Är det någon som har erfarenhet av att lägga 6mm gipsen?
Googlade lite och verkar som det finns folk som gjort denna konstruktion men skulle vara roligt att höra någon i dagsläget som gjort så så man vet OM det fungerar.
Vad Gyproc påstår litar jag inte alls på i detta läget då det alltid hetat 13mm golvgips på träbjälklaget skapar tillräcklig böjstyvhet så det går att belägga med klinker, så varför de helt plötsligt påstår att 6mm räcker det gillar jag inte och litar inte på heller...

Sen om du nu överhuvudtaget ska blanda in gips så ska den fortfarande inte skruvas ;)

Men förklara gärna varför du tvunget vill använda gips när du ändå måste flytspackla in värmeslingorna...? :rolleyes:


Tyckte mig se att du någonstans skrev att du hade problem med höjderna och gipsen bygger ju bara på höjden i onödan efetrsom den inte fyller någon funktion.
 
Gipsen måste jag ju ha där för att det INTE ska spricka (flytspacklet)... För att stabilisera upp trägolvet som är under så det inte kan röra på sig.
Nu slutar vi att gissa, kan någon berätta för mig raka puckar vad som gäller. Det hade gjort mig sjukt tacksam! :)
Nu ska jag gå och riva upp flytspacklet.
 
Här hittade jag en metod, kommentarer om den? Läste någonstans att vid rätt tjocklek blir flytspacklet självbärande.

Du kan lägga flytspackel "flytande" så att säga. Det gör vi på alla träbjälklag. Det man gör är att lägga ut en mjölkpapp över hela ytan och täta alla skarvar samt mot vägg. Sen spacklar man på pappen.
 
Paul-Staffanstorp
Kroffe skrev:
Gipsen måste jag ju ha där för att det INTE ska spricka (flytspacklet)... För att stabilisera upp trägolvet som är under så det inte kan röra på sig.
Nu slutar vi att gissa, kan någon berätta för mig raka puckar vad som gäller. Det hade gjort mig sjukt tacksam! :)
Nu ska jag gå och riva upp flytspacklet.
Jag vet inte hur jag ska förklara så att du förstår eftersom du själv verkar envisas med att du har klart för dig. ;)

Armeringen i flytspacklet är till för att inte spacklet ska spricka !

Det finns två olika alt. när man lägger klinker på träbjälklag men i ditt fall bara ett eftersom du ska ha golvvärme !!

1. Limma 13mm golvgips (ingen skruv & ingen 6mm gips) med flexibelt fix avsett för detta och lägg klinker !

2. Armera golvet och fäst värmekabeln ordentligt, och flytspackla sedan hela ytan i ett stycke !!

ALLTSÅ... bara alternativ 2 är aktuellt för dig ! :)
 
Paul-Staffanstorp
Kroffe skrev:
Här hittade jag en metod, kommentarer om den? Läste någonstans att vid rätt tjocklek blir flytspacklet självbärande.

#
Du kan lägga flytspackel "flytande" så att säga. Det gör vi på alla träbjälklag. Det man gör är att lägga ut en mjölkpapp över hela ytan och täta alla skarvar samt mot vägg. Sen spacklar man på pappen.
#
Det är ju så här jag har försökt förklara för dig att man gör UTAN GIPS !!

Men jag tycker den tomten som skrivit det du citerade ska fundera en gång till hur smart det är att använda mjölkpapp som suger åt sig fukt och kan mögla i golvet.

Själv brukar vi använda fiberduk om det är väldigt otätt i golvet och man är rädd för att flytspacklet ska rinna neråt.
 
S
Kroffe skrev:
Gipsen måste jag ju ha där för att det INTE ska spricka (flytspacklet)... För att stabilisera upp trägolvet som är under så det inte kan röra på sig.
Nu slutar vi att gissa, kan någon berätta för mig raka puckar vad som gäller. Det hade gjort mig sjukt tacksam! :)
Nu ska jag gå och riva upp flytspacklet.
golvgips.limma. du flyta på detta, om du vill spackla in golvvärmen. finns golvvärme att sätta i fix om det är något alrenativ.
 
S
man kan skruva om man vill ha lite mera tryck, skruven skall bort, efter att limmet torkat
 
Paul-Staffanstorp
SBH skrev:
golvgips.limma. du flyta på detta, om du vill spackla in golvvärmen. finns golvvärme att sätta i fix om det är något alrenativ.
Snälla... varför göra honom förvirrad !??

Kan du länka till ett ställe där det står att man ska limma golvgips under flytspacklet för att få tillräcklig böjstyvhet ??!
 
Är så tacksam att du har tålamod att förklara för mig! Känns som att allt snurrar runt i huvudet nu..
Hur tjockt måste det vara för att det ska kunna bära sig själv? Flytspacklet alltså..
 
Paul-Staffanstorp
Kroffe skrev:
Är så tacksam att du har tålamod att förklara för mig! Känns som att allt snurrar runt i huvudet nu..
Hur tjockt måste det vara för att det ska kunna bära sig själv? Flytspacklet alltså..
Det krävs minimum 12mm på träbjälklag men samtidigt bör du kolla med din värmekabel för de flesta kräver 10mm ovanpå kabeln och är den typ 5mm tjock så måste du ju då flytspackla 15mm... ;)

Kom att tänka på det där med armeringen så du tänkte på förra gången att överlappa armeringsmattorna för om du inte gjorde det så kan det ju vara en anledning till att det sprack även där. ;)
 
Det jag blir lite fundersam på är att det är ju ungefär så jag gjort.
Jag har gjutit allt i en kak på 15-20mm direkt på trägolvet.. Tror du det skulle gå om man hyr hem en fräs och fräser upp ytan på spacklet och slänger på armeringsmatta över allt och gjuter 15mm till?
 
Rekommenderat är 5mm på elvärmeslingan.
 
Paul-Staffanstorp
Kroffe skrev:
Det jag blir lite fundersam på är att det är ju ungefär så jag gjort.
Jag har gjutit allt i en kak på 15-20mm direkt på trägolvet.. Tror du det skulle gå om man hyr hem en fräs och fräser upp ytan på spacklet och slänger på armeringsmatta över allt och gjuter 15mm till?
Låter skumt men är du säker på att du överlappade och fäste armeringsnäten direkt på trägolvet och att du använde nät avsedda för detta och inte typ hönsnät... ;)

Armeringen ska ligga i botten för att göra nytta så jag kan inte rekommendera eller tro på den lösningen heller tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.