D daVinci skrev:
Här i närheten prutades byggnaden ned till ca 1.5 M för ett hus som var ganska fint. Men där det fanns renoveringsbehov.
D daVinci skrev:
Ett annat grannhus gick byggnaden på mer rimliga 6 M. Men där var det inga renoveringsbehov.
Menar du att fastigheten som behövde förbättrad uppvärmning och ventilation såldes för 1,5 mkr medan den andra såldes för 6 mkr, det vill säga fyra gånger mer? Jag förstår inte riktigt vad du menar med "tomtpriser" när vi pratar om begagnade hus.
 
Discoman Discoman skrev:
När man värderar hus på booli har den ett antal parametrar som styr värdet:

Boyta och biyta
Antal rum
Tomtstorlek
Öppen spis
Pool
Garage
Uteplats åt sydväst
Möjlighet att ladda elbil
Skick på kök
Skicka på badrum
Behov av dränering
Uppvärmningssystem
Takets skick
Solceller

Kanske inte direkt något att göra på dessa punker så kanske enklast att kolla med en mäklare

Edit: Det du antagligen tjänar mest på att hyra ut huset och sälja det om något år när marknaden förhoppningsvis har vänt helt. Att hyra ut kan du tjäna rätt bra på dessutom.
Boli kan inte värdera allt ok.. tom så komiskt att de värderar vårt hus med ibland 200 000 kr skillnad .. då det är reggat på två adresser (men är samma hus på samma plats).

Så det beror mycket på vad grannhusen sålts för!

Och de värderar vårt hus generellt 500 000 mindre än t ex banken gör.. pga sina ”parametrar”..

Så jag tror inte direkt man ska lite blint på deras värderingar! (nu har vi en speciell gård, men inte så konstig…)
 
Jag skulle inte köpa ett hus där det är målat i källaren precis. Speciellt lite halvkasst eller med en dålig färg. Riskerar att göra en torr och fin källare äcklig.

Annars säger jag att tvätta fasaden. Det kan man göra själv i princip gratis.

Snigla Snigla skrev:
Boli kan inte värdera allt ok.. tom så komiskt att de värderar vårt hus med ibland 200 000 kr skillnad .. då det är reggat på två adresser (men är samma hus på samma plats).

Så det beror mycket på vad grannhusen sålts för!

Och de värderar vårt hus generellt 500 000 mindre än t ex banken gör.. pga sina ”parametrar”..

Så jag tror inte direkt man ska lite blint på deras värderingar! (nu har vi en speciell gård, men inte så konstig…)
Måla knutbrädorna.

Fixa den "skit" som finns som något elkablar som sticker ut från någon vägg eller liknande.

Saknas någon golvlist någonstans så fixa den.

Har du någon äcklig heltäckningsmatta så byt golv där.

I stort sett fixa bara saker så hemmet ser välskött ut. Lägg inga pengar på att måla eller byta golv bara för att. Risken är stor att köparen vill ha ett annat golv eller färg på väggen.
 
  • Gilla
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
J
F FRS05 skrev:
Jag skulle inte köpa ett hus där det är målat i källaren precis. Speciellt lite halvkasst eller med en dålig färg. Riskerar att göra en torr och fin källare äcklig.
Håller med till 100%

Göra ett dåligt målarjobb med fel färg som flagar eller stänger in fukt skapar problem och kan i värsta fall leda till att säljaren får betala för att fixa.

Ska det göras, gör ordentligt


Men är det vanskött tror jag att tvätta och måla lönar sig
 
Farstatjej90
Jag tycker du ska göra en besiktning och sen åtgärda de brister som dyker upp.

När man värderar ett hus är det många som blir skeptiska om det är mycket anmärkningar, även om dom är lätt fixade. I vissa besiktningar finns ju mycket som bara tar nån dag att åtgärda....
 
  • Gilla
FRS05 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att fastigheten som behövde förbättrad uppvärmning och ventilation såldes för 1,5 mkr medan den andra såldes för 6 mkr, det vill säga fyra gånger mer? Jag förstår inte riktigt vad du menar med "tomtpriser" när vi pratar om begagnade hus.
Det objekt som säljs/köps är vanligtvis en fastighet (tomt) med fastighetstillbehör (byggnad).
Det var således byggnaderna som värderades till 1.5 och 6 MSEK respektive. Då tomterna hade likvärdigt läge värderades de lika. Och jag nämnde aldrig beloppet då det inte är relevant här.
 
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker du ska göra en besiktning och sen åtgärda de brister som dyker upp.

När man värderar ett hus är det många som blir skeptiska om det är mycket anmärkningar, även om dom är lätt fixade. I vissa besiktningar finns ju mycket som bara tar nån dag att åtgärda....
Det kan absolut vara en idé att göra så.
Men det hänger lite på att man faktiskt fixar saker. Och risken finns att en del köpare ser bristerna i besiktningen och sedan är misstänksamma kring hur bra det är gjort om du gjort det själv.
Även om det i praktiken inte betyder ett skvatt att man tagit in en hantverkare om man inte vet vad dom faktiskt gjort.
Har taket läckt räcker det kanske inte med att man bara byter lite takpapp om det skadat något under och då spelar det ju ingen roll om den som bytt takpappen var du själv eller en hantverkare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Farstatjej90
S steffo_b skrev:
Det kan absolut vara en idé att göra så.
Men det hänger lite på att man faktiskt fixar saker. Och risken finns att en del köpare ser bristerna i besiktningen och sedan är misstänksamma kring hur bra det är gjort om du gjort det själv.
Även om det i praktiken inte betyder ett skvatt att man tagit in en hantverkare om man inte vet vad dom faktiskt gjort.
Har taket läckt räcker det kanske inte med att man bara byter lite takpapp om det skadat något under och då spelar det ju ingen roll om den som bytt takpappen var du själv eller en hantverkare.
Du avgör själv om du vill visa besiktningen för köparen. Men att ta bort anmärkningar tror jag är bra. Det är mycket fokus på besiktning.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du avgör själv om du vill visa besiktningen för köparen. Men att ta bort anmärkningar tror jag är bra. Det är mycket fokus på besiktning.
Du menar att man gör en separat besiktning bara för sig själv som man inte visar och senare gör en ytterligare besiktning som man visar för spekulanterna och som kan användas om man vill ha "dolda fel försäkring".
Det kan man såklart göra. Kostnaden kan mycket väl vara värt det i och med att en besiktning inte kostar sådär jättemycket att göra. Speciellt om du inte är tillräckligt kunnig för att eventuellt hitta de felen på egen hand.

Så ja. Kan man åstadkomma ett "renare" besiktningsprotokoll" så kan det absolut göra att fler vill vara med vilket kan driva upp priset lite.
 
D daVinci skrev:
Det objekt som säljs/köps är vanligtvis en fastighet (tomt) med fastighetstillbehör (byggnad).
Javisst. Men det normala är att man anger priset för helheten, alltså fastigheten med dess byggnader, då priset för själva byggnaden sällan är intressant. Därav min förvirring.
 
Som alla sagt, billigare enklare saker som fixa det som är trasigt, måla måla måla (väggar, dörrkarmar, fönsterkarmar etc etc)
Glöm att renovera kök o badrum. (annat än att fixa ev trasiga saker)

Det jag i ditt läge skulle göra och som nån var inne på redan är att byta luft/luft VPn om den är gammal och in med en till. Billig en, men av premium märke. Helst nu innan vintern.
Då kan du ha så låg elförbrukning som möjligt och via det få mer.

Sen ev i vardagsrum stoppa in en sånnhär om du inte har kamin/öppenspis och ett lämpligt ställle.
https://www.trendrum.se/nottinghill-svart-oppen-spis
(finns även i vitt)
samt att göra sockel (av lekasten och spackel) så man höjer upp den från golvet.
 
TRJBerg
Jag skulle (om jag gjorde jobbet själv, annars hade det inte lönat sig):
1. Reparera det som är trasigt (om man tror att en köpare skulle reagerat vid visning). Naturligtvis i vilket fall väsentligheter som läckande tak etc.
2. Fixa alla synliga ytor som ser illa ut. Typ flagnande färg eller allmänt motbjudande eller ovanlig färg. Och ytor som är trasiga, anfrätta eller ohjälpligt smutsiga.
3. Städa och rengöra allt synligt.
4. Avlägsna allt anskrämligt och belamrat i huset innan visning. Så ordna lagringsplats i förväg (eller slänga). Ev köpare ska inte ha problem med att komma åt att inspektera det man brukar inspektera.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Jag har bekanta som i ena fallet köpte ett hus med felmålad fasad som fick bytas (på säljarens bekostnad om jag minns rätt) och en annan där de målade fasaden på ett sekelskifteshus med plastfärg precis innan visning, utan underjobb, på hösten så färgen bubblade och släppte efter kort tid, han står och skrapar sida för sida på sitt hus en sida per år (eller mindre). Ett jäkla hästjobb att göra rätt felaktigt målad färg, så det är viktigt. Hellre skita i att måla än att måla fel. Speciellt viktigt på fasad och källarväggar. Men även förstås fönster, snickerier mm. som (tidigare är och) ska vara målade med linoljefärg där plastfärg slabbas på ovanpå. Nya ägaren får 10ggr mer jobb än nödvändigt för att kanske få lite högre pris.

Innerväggar målas med fördel. Resten tvättas...
 
S
M MrDizzy skrev:
Som alla sagt, billigare enklare saker som fixa det som är trasigt, måla måla måla (väggar, dörrkarmar, fönsterkarmar etc etc)
Glöm att renovera kök o badrum. (annat än att fixa ev trasiga saker)

Det jag i ditt läge skulle göra och som nån var inne på redan är att byta luft/luft VPn om den är gammal och in med en till. Billig en, men av premium märke. Helst nu innan vintern.
Då kan du ha så låg elförbrukning som möjligt och via det få mer.

Sen ev i vardagsrum stoppa in en sånnhär om du inte har kamin/öppenspis och ett lämpligt ställle.
[länk]
(finns även i vitt)
samt att göra sockel (av lekasten och spackel) så man höjer upp den från golvet.
Om det är nära förestående att man ska sälja så skulle inte jag lägga speciellt mycket pengar på att byta en fungerande LVVP.
Gör man det för nära inpå så kommer det inte att avspeglas i energideklarationen vilket gör att det inte ser ut som att huset fått lägre energiförbrukning.
Och det finns nog många köpare som bara tittar på energideklarationen och inte tänker på att energiförbrukningen kanske gått ned om det är installerat en ny värmepump eller kamininsats. Och då kan det vara svårt att få tillbaka pengarna för det. Åtminstone ur energieffektiviseringsperspektivet.

En kamininsats kan ju naturligtvis i sig locka potentiella köpare för att det finns. Många ser det nog som en fördel istället för en öppen spis som alla vet inte gör något för uppvärmningen.
En fejkkamin skulle jag absolut inte installera. Det finns risk att det bara ses som något som är ivägen av en köpare. För egen del så skulle det första jag gjorde om det fanns en sådan att slita ut den. Dom tillför inte någon direkt värme men förstör fullständigt luftkvaliteten inomhus genom att dom släpper alla förbränningsprodukter direkt till inomhusluften.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker du ska göra en besiktning och sen åtgärda de brister som dyker upp.

När man värderar ett hus är det många som blir skeptiska om det är mycket anmärkningar, även om dom är lätt fixade. I vissa besiktningar finns ju mycket som bara tar nån dag att åtgärda....
Bra tips!
På ett tidigare hus så använde vi deras besiktningsprotokoll och åtgärdade alla tveksamheter.. inför vår egen försäljning.. när köparna sedan besiktigade huset fanns inga sådana där vanliga små anmärkningar kvar alls!

Sen lät man vissa större saker vara (som man vet att de iaf vill göra om själva).. och snyggade upp lite allmänt (inte stylade, utan bytte ut nån dålig bräda på fasaden, kittade vissa fönster osv)

Bra allmänt skick helt enkelt.
De flesta vill ha beboligt, men i övrigt så delas folket upp i två grupper tror jag.. de som vill göra om allt ändå och de som är nöjda oavsett... :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.