10 893 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Flippa hus, vad ska jag prioritera?
På så kort tid så skulle jag se till att allt är helt och rent. Dvs måla dom slitna dörrkarmarna exempelvis göra det rent och fräscht i källaren med bra belysning kanske måla golven så det känns bra även om väggarna är råa.
O fixa rena fel! Ett äldre badrum utan fel smälter man enklare än ett äldre badrum med droppande kran eller en toastol som är ofräsch och läcker.
Trädgården ska se representativ ut, är den ovårdad så lägg några timmar på att klippa buskar, fixa gräs på döda ytor. Små pengar men gör mycket för helheten.
O fixa rena fel! Ett äldre badrum utan fel smälter man enklare än ett äldre badrum med droppande kran eller en toastol som är ofräsch och läcker.
Trädgården ska se representativ ut, är den ovårdad så lägg några timmar på att klippa buskar, fixa gräs på döda ytor. Små pengar men gör mycket för helheten.
Måla och sälj.. du tjänar inga pengar på att renovera hus. Renovera o sälja lägenheter är bättre.. ROI för lägenheter är mkt högre än hus.
Dvs att du lägger ner för många timmar på flippa hus.. vinsten efter skatter och risken för +/- affär är inte värt besväret. Bättre lycka nästa gång!
Dvs att du lägger ner för många timmar på flippa hus.. vinsten efter skatter och risken för +/- affär är inte värt besväret. Bättre lycka nästa gång!
Jag skulle också säga att göra större renoveringar inte lönar sig.
Men en ful tapet eller en sjaskig vägg bör löna sig att måla om. Ett riktigt fult golv eller äcklig heltäckningsmatta att riva ut och lägga billigt laminat över.
Knutbrädor, köckslucor osv som är skadade kan väl också vara värt insatsen.
Om man kan göra jobbet själv är färgen inte dyr
Men slarvmåla inte fasad eller källarväggar med fel färg och dåligt underarbete, flagnar färgen efter ett år kan du få stå för att göra om det.
Men en ful tapet eller en sjaskig vägg bör löna sig att måla om. Ett riktigt fult golv eller äcklig heltäckningsmatta att riva ut och lägga billigt laminat över.
Knutbrädor, köckslucor osv som är skadade kan väl också vara värt insatsen.
Om man kan göra jobbet själv är färgen inte dyr
Men slarvmåla inte fasad eller källarväggar med fel färg och dåligt underarbete, flagnar färgen efter ett år kan du få stå för att göra om det.
Jag tror att köparen vet att du köpte för 1,7M och att det blir mycket svårt att få ut mer om ett år om inte prisnivån i området plötsligt skulle gå upp. 10 % hit eller dit, men knappast mer.C Clas2 skrev:
Vad skulle motivera någon att betala 300000kr mer?
Det enda jag kommer på är att bergvärme och vattenburen uppvärmning skulle öka priset. Men det är tveksamt om det går att få tillbaka vad det kostar. Om man inte gör hela jobbet själv då.
Kan du göra jobbet själv och räknar din arbetstid som gratis är det väl där värdeökningen finns att hämta. Det måste vara betydligt billigare än att anlita hantverkare.C Clas2 skrev:
Kan du inte göra jobbet så resultatet blir lika bra som om en hantverkare gjort det ser jag ingen värdeökning alls. Snarare tvärt om.
Kan du lämna samma garantier på att du följer regelverk som en hantverkare kan? Annars är inte ditt jobb värt lika mycket.
Fast det gäller inte för en köpare som oxo kan göra jobbet själv. Då kan mycket väl din "renovering" sänka värdet.
Om köparen vill ha linoleum sänker det värdet. Exempelvis.C Clas2 skrev:
Men det gör ofta laminat oxo. Parkett kan vara bra. Men det finns så många olika varianter av parkettgolv att du troligen kommer att välja något som köparen inte värdesätter. De kan se det som en värdesänkare. Man vet helt enkelt inte.
Om du är golvläggare/slipare, kanske. Men troligen inte.C Clas2 skrev:
Om du är profs på badrum/VVS, kanske. Annars är risken överhängande att värdet sjunker.
Inte om det inte är fel på det befintliga.C Clas2 skrev:
Kommer att göra att det ser finare ut. Bra grej!C Clas2 skrev:
Finns det balkong i källaren???C Clas2 skrev:
Men ser det slitet ut skadar det inte att måla.
Att byta material i golv och väggar ger knappast något.
Samma här.C Clas2 skrev:
En snygg exteriör är garanterat värd att satsa på. Första intrycket är viktigt.C Clas2 skrev:
Vad som är bra att göra med elen är en sak. Men husets försäljningspris lär inte påverkas ett dyft.C Clas2 skrev:
Fungerar det. Låt det vara. Det finns så många lösningar på uppvärmning av ett hus att det är bättre låta köparen ta besluten. Att inte göra något kan vara värdehöjande.C Clas2 skrev:
Måla.C Clas2 skrev:
Men det finns två viktiga aspekter ytterligare.
- Det går inte att veta om någon av de möjliga/uppräknade åtgärderna skulle höja eller sänka värdet
- Efter att huset är sålt vet man inte vad resultatet blev.
Ja eftersom:Alfredo skrev:
Men det gäller naturligtvis oavsett vad huset köptes för. Att på en stillastående marknad är står priserna stilla.O skrev:
...fast om tex huset byggs om eller utrymmen som källare görs till användbara utrymmen så kan värdet mycket väl gå upp mer... Speciellt om tex huset inte funkar för en barnfamilj innan, men omtaget gör att det börjar göra det...
Jag tror grejen är den att huset måste vara antingen ovanligt sunkigt (så att målning verkligen gör skillnad) eller tex bara ha 1-2 sovrum och tex ett inrett rum i källaren gör att det funkar för en större mängd intressenter.
Men annars håller jag med, att leja bort för att renovera tex kök eller badrum är sannolikt en dålig affär i de flesta fall (om inte kök / badrum är helt oanvändbart). Men där egen jobb värderas nära noll så och om man tex får tag på beg. material så kan det nog vara lönsamt...
Jag tror grejen är den att huset måste vara antingen ovanligt sunkigt (så att målning verkligen gör skillnad) eller tex bara ha 1-2 sovrum och tex ett inrett rum i källaren gör att det funkar för en större mängd intressenter.
Men annars håller jag med, att leja bort för att renovera tex kök eller badrum är sannolikt en dålig affär i de flesta fall (om inte kök / badrum är helt oanvändbart). Men där egen jobb värderas nära noll så och om man tex får tag på beg. material så kan det nog vara lönsamt...
Ja det bästa är att prata med mäklare med lokal kännedom. dom vet oftast vad som brukar funka och inte då det är stora lokala skillnader på ett område och ett annat i vilka som köper där och om det som brukar vara eftertraktat..
Billiga driftskostnader är ju ofta stora plus för många men det är som många säger ibland ändå så att investeringskostnaden är större än värdehöjningen ,och så finns ju risken att du gjort "fel" val mot vad köparen anser är rätt lösning. vissa är luftluftvärmepumpar en perfekt kompromiss , nästa så ska det prompt in vattenburenvärme och bergvärmepump även om investeringen inte går ihop förens flera årtionden senare..
Så bästa är att lyssna på mäklarna och deras kunskap vad som brukar sälja och sen som nån kallade det att åtgärda det som står som felpunkter på en besikning och såna där uppenbara dags att göra saker som trötta vindbrädor där det är tydliga tecken på slarv och brist på skötsel och några brädor och lite färg och inte alltför central placerad tumme kan få bort några grejer som skämmer helhetsintrycket, men se till att det utföres korrekt så det inte ser ut som nåt försök att dölja fel. utan kvaliteten på jobben ska vara så det ser ut som du tänkte bo kvar
Billiga driftskostnader är ju ofta stora plus för många men det är som många säger ibland ändå så att investeringskostnaden är större än värdehöjningen ,och så finns ju risken att du gjort "fel" val mot vad köparen anser är rätt lösning. vissa är luftluftvärmepumpar en perfekt kompromiss , nästa så ska det prompt in vattenburenvärme och bergvärmepump även om investeringen inte går ihop förens flera årtionden senare..
Så bästa är att lyssna på mäklarna och deras kunskap vad som brukar sälja och sen som nån kallade det att åtgärda det som står som felpunkter på en besikning och såna där uppenbara dags att göra saker som trötta vindbrädor där det är tydliga tecken på slarv och brist på skötsel och några brädor och lite färg och inte alltför central placerad tumme kan få bort några grejer som skämmer helhetsintrycket, men se till att det utföres korrekt så det inte ser ut som nåt försök att dölja fel. utan kvaliteten på jobben ska vara så det ser ut som du tänkte bo kvar
Jag rådfrågade mäklaren om just sådana saker i samband med en tidigare husförsäljning. Nu var det ju i och för sig några år sedan. Typ 10.C Clas2 skrev:Köpte ett hus i sommras, 1.7 miljoner, andra hus i området ligger på 2+. Modulhus från 1970 med platt tak. Taket byttes för två år sedan, källaren är helt torr. Har rivit en vägg så matsal blev stort vardagsrum, nya klinker och kakel på en toa, och målat invändigt. Nu har min arbetssituation förändras så jag ska flytta och sälja i sommar. Vad tror ni ger bäst avkastning på investeringen? Jag har tid över så jag gör jobbet själv:
Nya golv i sovrum (linoleum nu, byta till laminat eller ekparkett)
Slipa parkettgolv?
nytt badrum, klinker? Golvvärme?
Nytt kök?
Källare: måla väggar?
del av källare oputsade lekabloxk putsa och måla? Lägga klinker/balkongmatta med pluppar, eller go all in och lägga isolering plus golvvärme?
Våtutrymme i källare, kakel och klinker, eller bara måla om
Fasad ok men knutar behöver målas
Elen är smältsäkringar från 1970 men infer jag kan göra själv
Huset har direktverkande el överallt och en äldre luftvärmepump, fönster är original tvåglas
Frågan är alltså vad jag ska prioritera för att öka värdet på huset innan jag lägger ut det till försäljning
Men svaret jag fick var att det lönar sig inte att göra några kostsamma renoveringar.
Byta kök sade han exempelvis att det inte var någon idé. Om man har tur så får man igen pengarna men troligen inte. Det är inte allt för ovanligt att köpare river ut helt nya kök och byter för att det inte var som dom ville ha det.
Detsamma gäller troligen badrum.
Och då pratar vi om stockholmsförort där man skulle kunna tänka sig att det lönar sig eftersom kostnaden för exempelvis ett kök inte är så enormt stor procent av husets värde. Dvs man behöver kanske få upp priset med bara 5 procent för att täcka en köksrenovering även om skule välja något dyrare än IKEA kök.
I områden där priserna är lägre på hus så är det nog ännu svårare.
Så jag skulle säga att det som kan löna sig är uppfräschningar som du kan göra själv och som inte kostar speciellt mycket. Typ slipa, spackla och måla lite innerväggar om dom ser slitna ut. Lägga ett lagom fint golv i rum där golvet ser väldigt slitet ut.
Dvs saker som kan lyfta intrycket av huset utan att du behöver lägga ut stora summor.
Är kostnaden någon burk färg och kanske lite puts och du gör jobbet själv så kan det löna sig.
Typ om du har rum med brun vävtapet (eller någon annan tapet som inte är så snygg och/eller sliten) och sliter ned den och målar om väggarna så gör det ju stor skillnad på intrycket.
Elller om du har en sliten trapp och slipar och lackar om den.
Inte säkert men du har å andra sidan inte tagit någon större ekonomisk risk heller.
Med rätt köpare så kan det ha betydelsel
Så jag skulle måla om väggar om dom är slitna eller är i färger som kanske inte är poppis. Eventuellt lägga in ett hyfsat snyggt golv i något rum om befintligt golv ser illa ut. Kanske gett mig på att skrapa och måla knutbrädorna om dom är i behov av målning. I övrigt skulle jag nog inte göra mer än försöka styla lite lagom.
Fixa sådant som är trasigt, ofräscht eller väldigt slitet ut. Inga dyra investeringar och inget som kostar mycket att byta (tänker ffa kök och badrum).
När vi tittade på hus kom vi in k ett hus där det saknades list mellan klinkergolv och parkett och man hade lagt silvertejp över springan. Det gav ett väldigt dåligt första intryck. Lätt att fixa. De hade också satt fast sladdarna till belysning under köksskåpen med silvertejp. Redan där kände vi att vi nog inte ville ha huset.
Den typen av fix är eg enkla att fixa och gör mycket för intrycket. Det handlar inte om att sminka grisen utan mer att det ser välvårdat och omhändertaget ut, att någon brytt sig om huset och tagit hand om det.
När vi tittade på hus kom vi in k ett hus där det saknades list mellan klinkergolv och parkett och man hade lagt silvertejp över springan. Det gav ett väldigt dåligt första intryck. Lätt att fixa. De hade också satt fast sladdarna till belysning under köksskåpen med silvertejp. Redan där kände vi att vi nog inte ville ha huset.
Den typen av fix är eg enkla att fixa och gör mycket för intrycket. Det handlar inte om att sminka grisen utan mer att det ser välvårdat och omhändertaget ut, att någon brytt sig om huset och tagit hand om det.
Ibland kan man ju ha tur. I somras såg jag ett hus säljas igen som hade sålts förra året. Försäljningspriset var 50% upp denna gången. Trots att säljaren gjort absolut noll efter tillträdet. Jag jämförde alla bilder och information, samma slitna ytskikt och renoveringsbehov.O skrev:
Nu lär det inte höra till vanligheterna med den typen av ökningar men det är inte alla som luskar så mycket i ett hus historik. Om TS dessutom har en lång lista på saker han fixat i huset kan det ju vara svårt för en köpare att värdera insatsen. Man vet inte alltid om hantverkare anlitats, vilket materal som använts osv. Det kan vara svårt att säga att 20% upp t ex skulle vara orimligt.
Nej att veta i detalj är svårt. Därför får man tänka i mer generella termer. Värdet av ett hus bestäms ju av marknaden. Desto fler spekulanter, desto bättre chans till budgivning och ett högre försäljningspris.O skrev:
Målsättningen blir alltså att attrahera en så bred grupp som möjligt. Helst vill man också fånga in den där potentiella köparen som tycker att huset är rätt okej som det är och att det vore skönt att slippa renovera. Då de vanligtvis är beredda att betala mer än en köpare som redan går och funderar på vad det kommer kosta att riva ut och ändra om.
Så man kollar kanske på vilka golv som är populära idag och lägger in, målar i neutrala färger som ljust/grått, sänker driftskostnaden om möjligt, ev. uppgradering av vitvaror, snyggar till i trädgården och löser andra praktiska problem. Då kan man vara rätt säker på att det skett en värdeökning. Här ligger förstås utmaningen i att göra så mycket själv som möjligt för att inte riskera att kostnaderna överstiger värdeökningen.
Bra exempel. Jag är rätt säker på att vi fick vårt hus till ett lågt pris då det fanns en hel del slarv. Små detaljer som hade varit lätta att fixa men som skulle höjt helhetsintrycket. Nu hade nog inte säljarna varken tid eller ork vilket är förståeligt men hade de åtgärdat dem skulle det inte förvånat mig om de fått ett par hundratusen till. Många som går på visning är säkert rätt kritiska.Satsuki skrev:
Fixa sådant som är trasigt, ofräscht eller väldigt slitet ut. Inga dyra investeringar och inget som kostar mycket att byta (tänker ffa kök och badrum).
Så har det väl varit. Men jag tycker mig se en drastiskt förändring på senare tid.H hempularen skrev:
Tidigare var "rabatten" för renoveringsbehov inte så stor. Men nu verkar alla räkna med att allt görs av hantverkare för 800 kr/h + div påslag.
Här i närheten prutades byggnaden ned till ca 1.5 M för ett hus som var ganska fint. Men där det fanns renoveringsbehov. (T ex direktverkande el och självdrag). Inget som i sig hindrar att man bor där. Men saker man rimligen vill åtgärda.
Ett annat grannhus gick byggnaden på mer rimliga 6 M. Men där var det inga renoveringsbehov.
(Tomtpriser tillkommer naturligtvis).
Ett skäl som jag hört nämnas är att bankerna är ovilliga till renoveringslån. Och det i kombination med att de yngre villaköparna numera inte gör något själv. Och det har drivit upp "rabatten" drastiskt.
Ska man då först betala säg 7M för köpet, och så själv bekosta 3 M från egen plånbok för renoveringar så blir det få möjliga köpare.
Så allt man kan göra själv som säljare är nog ganska vettigt numera.