Byggahus.se

Flimrande armaturer (Unilamp Gyroframe 2700K)

1. HomeboY
    Självbyggare · Nivå 5
    Min elektriker har blivit gråhårig av detta problem och det verkar som att ingen annan i branschen heller vet vad det beror på men jag tänker att jag skickar ett långskott och kollar om någon hört talas om detta tidigare här på forumet.

Vi installerade nyligen ett 30-tal Unilamp Gyroframe 2-spot (https://unilamp.se/produkt/gyro-frame-2700k/) i ett nybyggt hus i södra Norrland. Det spelar ingen roll vilken inställning man än har, alla spotar i respektive rum börjar flimra när man dimrar ner under 50%. Värt att notera är att vi har Plejd i hela kåken, inkl. fasabelysning. Vi har testat med Vadsbo och andra dimmers.

Min elektriker har testat dessa spotar och även andra spotar på fler ställen i norra sverige, Luleå, Umeå, Sundsvall, etc och de får samma problem så felet ligger inte i denna kåk. Däremot så fungerar spotarna söder om Gävle. Vad i hela friden kan detta bero på? Det verkar som om det är något med nyare drivdon, någon ändring som förstört för norra Sverige? MEN vad i hela friden beror det på? Varför fungerar det bättre söderut?

Anledningen till varför jag tror ingen hört talas om detta är antagligen för att de flesta armaturer som installeras i norra Sverige med exempelvis Plejd kan ha ställts in av installatören så att de inte går att dimra ner mer än 50%.. MEN jag tycker det är för dåligt, varför ska man köpa dyra armaturer som man inte kan använda fullt ut?

Vore kul att höra om nån av er har någon aning. Unilamp har ingen aning alls, inte heller grossisten. Utredning pågår dock men detta verkar vara en rejäl bajsmacka. Att jag inte kan dimra ner mina armaturer som jag önskar nu när det börjar bli mörkare är frustrerande.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är tyvärr inget ovanligt problem med denna sort av LED. Tekniken är förhoppningsvis på utdöende. Den enda säkra tekniken för att dimra LED är drivdon med inbyggd dimmer. Du bör fråga Uniled efter traditionella dimmers som de VET fungerar med dessa lampor, även norr om Gävle... De kan ju inte sälja lampor som inte går att dimra.

• Laddar…
  3. HomeboY
    Självbyggare · Nivå 5
    Det är just det som är problemet, dom har ingen dimmer som fungerar i norra Sverige. Dom vet att Norrland rent procentuellt en väldigt liten affär och jag kan därför tänka mig att dom inte prioriterar att lösa problemet. Om problematiken nu ligger i att deras drivdon inte fungerar i Norrland så skulle det antagligen kosta dom mer än det smakar att åtgärda problemet. Senaste jag hörde från dom var att dom vill att vi ska "mäta inkommande el" i huset.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Driver du med oss?? Fungerar det med "strömmen" i södra Sverige så fungerar det även i Norrland. För hör och häpna det är samma ström och en mycket stor del av strömmen i södra Sverige kommer från Norrland. Att det sedan LOKALT kan skilja lite är INTE vanligare i norra landet än i södra delen, det kanske tom är tvärt om att i Norrland är näten i allmänhet något "stabilare".

• Laddar…
  5. HomeboY
    Självbyggare · Nivå 5
    Precis, jag håller med dig. Men som jag skrev så har man testat armaturerna och drivdonen på flera orter norr om Gävle med samma resultat men söder om Gävle så fungerar det. Vad beror det på isåfall? Jag kan verkligen inte greppa detta.

Enligt min elektriker så är detta problem helt okänt och något som ingen förstår sig på alls.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag kan i alla fall garantera att det INTE beror på skillnad i strömmen.

7. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    Det måste vara det jordmagnetiska fältets riktningsänsring som påverkar när man kommer norr ut, men det skulle ju betyda denna norska LED inte fungerar så bra i stora delar av Norge heller... :oops:

8. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    Nja, ska man försöka felsöka el får man nog gå lite mer systematiskt tillväga än att lokalisera felet till större geografisk områden.
    Hur kan du veta att det inte finns fungerande installationer norr om Gävle?

Dessa LED ska ju vara bra enligt Unileds sida:
    "Den bästa färgåtergivningen som går att uppbringa förLED (Ra95+) kombinerat med mycket goda egenskaper för dimning gör det enkelt att glömma halogenbelysning."

Den här texten vet jag inte hur man skall tolka.
    "För perfekt dämpning ska armaturer med lika många ljuspunkter dämpas i separata grupper på separata dimmare"
    Inredningstips eller en begränsning på hur de skall installeras och fördelad på olika säkringar/grupper och är antal drivare per dimmer också är begränsat?

9. L
    Husägare · Nivå 15
    Det låter som en dålig batch av driver som har hamnat norr om Gävle.
    Denna led har en separat driver med troliga data Pri 80-260V Sek 500 eller 700 mA ut till Led lampan.
    Dimmningen sker genom on/off av strömmen till Lysdioden, vid dimmning till 20% är lysdioden tänd i 2 mSek släkt i 8 mSek.
    Kolla på inlägg #11 i nedanstående länk.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/dimra-led-belysning.320016/#post-3016360

Detta att man upplever att ljuset dimmas är ögats tröghet, det är absolut svart i rummet 100 ggr i sekunden.

Redigerat 13 nov 2019 15:54
    • Laddar…
  10. HomeboY
    Självbyggare · Nivå 5
    Tack för svaret men jag förstår inte riktigt hur du menar att detta skulle vara relevant. Menar du att det finns andra armaturer och drivdon som arbetar annorlunda?

Jag hoppas du har rätt men efter alla test som utförts så verkar det inte finnas något annat svar på detta.. :|