24 294 läst ·
42 svar
24k läst
42 svar
Flexslang - är någon bättre än andra? Ska man se upp för någon?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Pipelife har bra slang också. Se till att den heter typ Low friction, topspeed, hispeed osv (oavsett tillverkare).
Personligen har jag tidigare varit lite av åsikten att hispeed, low friction osv inte varit speciellt viktigt. Men idag börjar även jag anse att det är en god ide.
Jag tycker det verkar som att de halogenfria kablarna, som numera dominerar, inte alls glider lika lätt som gamla tiders kabel.
Jag tycker det verkar som att de halogenfria kablarna, som numera dominerar, inte alls glider lika lätt som gamla tiders kabel.
Gammal tråd i know men har precis gjort mig erfarenhet rikare och kon bara hålla med att easyflow till kabeldragning är sååå mkt smidigareP petersv skrev:Att dra FK kan jag inte uttala mig om, men kabel går mycket lättare i Easyflow. Jag har använt den och vanlig PM Flex till nätverkskablar, samt varit hantlangare till elektrikern när det skulle i ekk i slang i krypgrunden. Med easy flow var ungefär som vanlig slang med kabelsmörjmedel. Klart smidigt.
Sjukt viktigt med kvalitet på slangen när det blir långa sträckor, har typ 23m med dubbla cat 6 ultra slim och det var igen lek trots PM flex slang, dock inte easyflow.
Fick precis fram dom, men nu sitter dom stumt, trots mycket glid.
Samma med 4st FK och nästan 25m, går inte utan glid
Slangen fastgjuten i PU skum så den kommer ingenstans
Sant. Har man väl fått testa på highspeed eller dylikt så vill man sen inte bytaGimp skrev:
Sjukt viktigt med kvalitet på slangen när det blir långa sträckor, har typ 23m med dubbla cat 6 ultra slim och det var igen lek trots PM flex slang, dock inte easyflow.
Normalt "ska" man sätta hjälpdosor vid längder upp emot 20 meter och längre.Gimp skrev:
Ett tips i sådana lägen är att använda en "onödigt" grov slang, det underlättar dragningen mycket. Det finns stutsar för 25 mm (och jag tror 32 mm också) för Schneiders dosor (uppföljaren till VP-2). Ett annat är att använda rör i möjligaste mån, de är lite lättare att dra i.
Eller så drar man fördragna slangar och bryr sig inte om den som vill byta trådar om 50 år.tommib skrev:
Håller med. Så fort kabel ska dras så är det bra o använda rör så mkt så möjligt. Bara slang vid böjar. Minimum 20 mm tjocklektommib skrev:
Klicka här för att svara