Lukastorp skrev:
Jag håller just på och förlägger ny el i vår ombyggnad av huset och där använder vi Pipelife inflex lågfriktion, tycker den fungerar kanon. Jag anser inte att den är sladdrig som vissa sagt.
I såfall har du inte haft något annat att jämföra med.. ;)

Men visst, säger du att den funkar bra så gör den kanske det. Jag har en 50 m ring som en praktikant köpte ut av misstag, får försöka använda den och bilda mig en ordentlig upppfattning.

//Patrik

Vi kör med den vanliga PM flex " grå inuti ", dom trådar jag dragit själv åt trikern har inte varit några som helst problem.

Fast man får väl klart inte ha huvet under armen när man förlägger slangen.

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Lukastorp skrev:
Jag håller just på och förlägger ny el i vår ombyggnad av huset och där använder vi Pipelife inflex lågfriktion, tycker den fungerar kanon. Jag anser inte att den är sladdrig som vissa sagt.
I såfall har du inte haft något annat att jämföra med.. ;)

Men visst, säger du att den funkar bra så gör den kanske det. Jag har en 50 m ring som en praktikant köpte ut av misstag, får försöka använda den och bilda mig en ordentlig upppfattning.

//Patrik
Hur gick det Patrik? Provade du pipelife inflex, och hur var den isåfall?

Är det någon annan med erfarenhet av pipelife inflex lågfriktion?

Hehe Nej, det har jag inte gjort. :o

Jag kan förtydliga att det är 20mm slang jag testat lite, men jämfört med Easyflow+ 20mm så är den fortfarande mycket mer sladdrig.

//Patrik

Efter att ha läst denna tråd så köpte jag på mig några hundra meter Easyflow+ nu när jag börjat dra elen i nybygget och jag har förvisso bara enkel/billig slang att jämföra med sen tidigare men jag blev ändå sjukt imponerad över hur lätt det är att dra kablar i denna slang.
Tex så behövde jag inte ens dragtråd när jag tryckte in en 10m 2x0.75 SKK (tempgivare till FJV centralen) trots att slangen hade ett flertal böjar, det hade vart totalt omöjligt med de slangar jag jobbat med tidigare.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bump.....

Om man nu inte drar tråd hela dagarna och accepterar att det kanske tar 20% längre tid att få igenom dragfjädern, är det någon stor skillnad på PM flex normala rör och EasyFlow+. Alternativt PmFlex HiSpeed?
Jag vill gärna handla via elbutik.se då jag ändå ska köpa en del annat därifrån och de säljer inte EasyFlow+, bara en röd EasyFlow.....

Byggvaruhusen säljer bara sina egna slangar och jag tycker visserligen att hornbachs ingjutningsslang är helt ok men det ska helst inte se hempulat ut i detta fall :rolleyes:

PM flex har, sedan 1-2 år tillbaka, bytt namn och färg på Easyflow +. Numera heter deras slang Hispeed och är ljusgrå.

Färdigdragen slang tycker inte jag om i samma utsträckning som många andra. Det är endast när jag drar el i en kåk som jag använder färdigdragen slang och då är det mest 3G1,5 som matningar från central och mellan uttag. (På köksrenoveringar och dyl. så är det alltid tomslang och FK som gäller.)
I övrigt använder jag tomslang och FK för att jag vill ha rätt färger och inte behöva styras utav dom som finns färdigdragna. Dessutom kan man spara utrymme i takdosor och kopplingsdosor när man petar i FK själv p.g.a. man kan passera med tändtrådar rakt igenom dosor. Kör man färdigdraget så måste man skarva överallt.

Men färdigdragen slang med data, TV m.m är ju kanon!

//Patrik

Mikael_L
Det allra viktigaste med en flexslang är att den är tillräckligt styv, tycker jag.
Om jag jämför det mesta i slangväg som man hittar på biltema, jula, bauhaus osv så är det bedrövligt mjuk och sladdrig slang, som är liksom perfekt för att flexa, vika sig, och krångla på alla möjliga vis när man sen ska dra in FK.
En styvare slang som PM-flex är alltid bättre. Bauhaus hade åtminstone för 1-2 år sedan en som var mycket lik PM-flex i styvhet. Har dom den kvar så är det helt klart mitt tips om man måste hitta i en affär på stan, och inte vill eller hinner beställa från elbutik m.fl.
Jag har inte hittat någon annan i närheten av lika bra på lokala butiker (än).

Vad det sen gäller olika former av easy-flow osv så tror jag det är ganska sekundärt. Jag har mest kört med "vanlig" PM-flex, några hundratal meter har det än så länge blivit, och upplever liksom inga problem med den.

Vad det gäller färdigdragen är jag i stort sett av samma åsikt som Patrik_H

tommib
Super, det var den jag beställde till slut. Jag håller på och renoverar och ska bygga nytt kök men hantverkarna är försenade, så jag tänkte förbereda lite för dem....

Hornbach har en mörkgrå för ingjutning som kostar typ 150 kr för 25 m så det är typ samma pris som HiSpeed. Den är styv och bra och jag gillar den, men det får som sagt inte se hempulat ut i detta fall så jag tänkte köra en standardslang för elektriker och hävda att "polaren som är elektriker" fixade lite nya matningar från centralen tills de kommer hit. Inga problem att göra det då väggen som centralen sitter på är frilagd från andra hållet och man ser var alla rören går. Ska passa på att byta ut alla gamla bergmanrör som sitter just där också när jag ändå håller på.

Redigerat:
Att dra FK kan jag inte uttala mig om, men kabel går mycket lättare i Easyflow. Jag har använt den och vanlig PM Flex till nätverkskablar, samt varit hantlangare till elektrikern när det skulle i ekk i slang i krypgrunden. Med easy flow var ungefär som vanlig slang med kabelsmörjmedel. Klart smidigt.

Mikael_L
Jag får väl prova en rulle snart då. ;)

Väcker liv i en gammal tråd.

Behöver flexrör/slang.
Vill såklart ha en bra slang eftersom jag förstått att det är stor skillnad på olika slangar.
Slipper helst vänta på leverans från näthandel eftersom jag har lite bråttom och har då kollat på Jula.
De säljer Wavin-slang, och det är ju ett ”erkänt” märke antar jag. Säljs även på Storel.
Men är det kanske ändå en ”budgetslang”?

Eller skall jag vänta några dagar och köpa ”riktig” slang på nätet, typ PM-flex eller annat som många förespråkar?

Oavsett så är jag nyfiken på om det är en budgetvariant eller bra skit till nästa gång jag behöver köpa slang.

Jag har aldrig hört talas om Wavin. Så det är inget erkänt märke som elektriker använder. Jag kan inte uttala mig om hur den slangen är, men slang som jag testat från Jula köpt för ett antal år sen var inte alls rolig i alla fall!

Jag tycker att det är helt klart värt att vänta en dag extra på PM flex i stället!

//Patrik

Wavin är stora på rör till VVS men aldrig sett dem i elsammanhang (är för all del inte elektriker).

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Den enda recensionen på Jula om Wavin slangen säger:

Varning: Mkt hög friktion. Dra endast korta sträckor med hög radie.
Billig
Låg kvalitet

Skulle också köpa en bättre slang. Akta dig för allt skräp från biltema, K-rauta, Jula etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.