Jag har för mig att jag i någon tråd sett kommentarer om att flexslangar är olika bra när det kommer till hur lätt det är att dra sina trådar i dem. Hittar dock inte inlägget (svårt att komma på rätt sökord).

Så hur är det egentligen? Är exempelvis Pipelife som elbutik.se säljer duglig eller kommer det sväras när trådarna ska dras igenom?
http://www.elbutik.se/product.html/pipelife-inflex-lagfriktionsror?category_id=1918

Trots att det är en villa kommer det gå mycket slang eftersom förbereder för knx i ett stjärnnät från centralen. Dessutom nätverk till alla rum samt tomrör "utifall". Så kan jag använda ett billigare alternativ gör jag gärna det, men inte om slangarna i praktiken är odugliga med tanke på att slangarna i vissa fall kommer fyllas rätt bra (7st 1,5mm-ledare i 20 mm-slang exempelvis).

Pipelifes slang har en blå beläggning på insidan för att minska friktionen, men den är sladdrig som en slapptask. Finns billigare märken som är styvare. Jag har använt den någon gång, men inte tillräckligt för att kunna säga nu om det går enkelt att dra i trådar i, men eftersom att styvhet är lika med noll så kan man ju anta att det blir svårare. Det är antagligen samma pengar för Pipelife och PM flex så då är PM flex ett säkrare kort.

PM Flex easy flow+ är den bästa slangen. Den styvaste och har en blå beläggning på insidan.

Redigerat:
Håller med Patrik! Använd easy flow+ och se upp för alla andra ;)

Säger detsamma...

• Gilla
Pudding86
  • Laddar…
Tack Patrik_hed och ni som backar upp honom. Jag kände inte till att skillnaden i pris skulle vara så liten (även tack för länken med andra ord! :)).

Klart att jag kör på PM Flex easy flow + d^_^b.

Lycka till! :)

P
Passa dig för den ljusblå/grå tunna skiten som vissa byggvaruhus har i sitt lågpris sortiment.
Och sen kan man bara ge fler + för PMFlex...

Och jag går på tvären och skriker FÖRDRAGET, kostar ungefär lika mycket som slang och tråd men man spar in ett moment. Finns som standard upp till 7 trådar.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
elmont skrev:
Och jag går på tvären och skriker FÖRDRAGET, kostar ungefär lika mycket som slang och tråd men man spar in ett moment. Finns som standard upp till 7 trådar.
Vad har du med dig? En rulle med 7 trådar + en rulle med 6 trådar + en rulle med 5 trådar etc? Blir det inte tungt och skrymmande att vara förberedd för alla situationer? Eller mycket spill om man köper korta rullar?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Först tittar jag på ritningen (min egen eller någon annans) och bedömer vad jag ska ta med mig. Inte bara slang utan även dosor. Är det en villa kommer jag att vara där flera dagar så jag behöver inte ha med allt första dagen. Jag brukar ta med 3x, 4x, 5x, 7x samt slang med 2 kat 6+ koax det gör 5 kartonger och det samt dosor får jag lätt in i bilen. sedan får jag troligtvis komplettera med 3 o 7 ledare samt 5x 2,5 mm2

elmont skrev:
Förstår helt ditt råd. Jag har sett flera skriva om att det inte är speciellt mycket dyrare. Kanske är det annorlunda när man köper via elfirmarnas avtal. Som konsument blir man rånad. Fördragen flexslang 7G1,5 har jag hittat som billigast runt 40 kr per meter. Köper man rekommenderad slang i den här tråden blir totalen runt 20 kr per meter med 7 trådar. Så i princip dubbla summan :(.

När man drar stjärnnät för att kunna styra varje uttag med knx från centralen blir det så många meter att det i slutändan blir en del tusenlappar. Eftersom jag har en ganska fast låg budget på mitt projekt betyder denna inbesparing att jag har råd med några extra dimmer-aktorer i knxsystemet :).

Men förstår helt ditt råd normalt! Tid är ofta pengar och då kan strul med dragningen i flexslangen snabbt äta upp alla inbesparingar i material! Dessutom lär betydligt färre svordomar hoppa ur munnen...

Men du kan dra en 7 ledare till första dosan (dosorna som du vill ha på samma manöver), 6 till nästa 5 till nästa osv då har du möjligheten att "styra" 4 funktioner med varje slang. Det kommer du att spara in massor av både tid och slang på i stället för att dra en för var funktion.
PS
Vanligen drar man en 7 ledare till takdosan i rummet och delar där upp "funktionerna" och drar där vidare med 3-4-5-6 ledare.

Redigerat:
Fast om man är snål hempulare går det ju åt fler ubåtar/wago om man kör fördraget överallt ;)

Kan verkligen varna för Hornbach billigaste flexlang, den är gjord av papper. Sladdrig och går skitenkelt sönder.

Om du skulle köra med lösa FK sladdar så skulle jag köra en flexslang med inbyggd dragtråd, spar mycket svordommar. Och tänk på att köra stora fina radier :).

Jag håller just på och förlägger ny el i vår ombyggnad av huset och där använder vi Pipelife inflex lågfriktion, tycker den fungerar kanon. Jag anser inte att den är sladdrig som vissa sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.