Lastfrånskiljare kontra säkerhetsbrytare.. samma brytare i löst som i kapslat utförande (tex. Katko) , men säkerhetsbrytaren får ej användas för start och stopp . Olika klassningar .. helt rätt!

Jag testar i alla fall jordfelsbrytarna utan stora laster.

Göran.W skrev:
bryter man bort en 3 fas värmepump i drift så kommer strömen öka långt över märkströmen så fort den ena säkringen är brutern så övriga säkringar kommer brytas vid väldigt höga strömmar.
Alla 3 fas motorer ska alltid brytas med separat manöverbrytare som är gjord för ändamålet som bryter alla faserna samtidigt.

Det det är jag inte riktigt med på.
Om dvärgen löser ut i drift då?
Är det kört då?

jaso skrev:
Har du sett de här inläggen i tråden?

Om det inte är helt bra att använda dvärgar och jfb som brytare under last, men kanske ändå kan vara ok om det inte är någon jättelast, är kanske en VP under drift precis motsatt till rekommenderat att avskilja genom dvärgar och jfb.

Men nu är det inte tänkt att jag ska bryta pumpen i drift. Vid arbete i centralen slår man rimligtvis av pumpen innan man bryter.
Sen tror jag det funkar alldeles utmärk att bryta pumpen med en dvärg om man så önskar.

Det är därför man har motorskydd som bryter allpoligt. Skulle en fas fall bort kommer motorskyddet att bryta inom några sekunder.

Göran.W skrev:
bryter man bort en 3 fas värmepump i drift så kommer strömen öka långt över märkströmen så fort den ena säkringen är brutern så övriga säkringar kommer brytas vid väldigt höga strömmar.
Alla 3 fas motorer ska alltid brytas med separat manöverbrytare som är gjord för ändamålet som bryter alla faserna samtidigt.

Vi pratar ju om dvärgbrytare här och mig veterligen bryter den alla poler samtidigt.
Dessutom är dvärgbrytare gjorda för att bryta kortslutningsströmmar t.ex 6 kA, vilket inte 3-fas motorn kommer att dra vid 2-fasig drift.

Ni som skriver att dvärgbrytare inte ska användas för brytning av last...

Efter hur många utlösningar är det dags att kassera dvärgbrytaren, för att inte äventyra funktionen.
Eller ska man serva dem som man gör med hsp-brytare, efter ett antal frånslag ?

P
Bo.Siltberg skrev:
Det är därför man har motorskydd som bryter allpoligt. Skulle en fas fall bort kommer motorskyddet att bryta inom några sekunder.
Kan ett motorskydd gå sönder? Kan man testa detta?
Saken är att min vattenpump (3fas utan nolla) har gjort att säkringarna har gått ett par gånger..
När jag hade 3st enskilda dvärgbrytare så var det bara en som gick och sen drog med sig JFB. När jag bytte till 1st 3fas dvärgbrytare så har bara dvärgbrytaren gått.. (Tack forumet för den info att jag skulle göra det bytet förresten).. Men motorskyddet har aldrig gått....

Jag har funderat att just sätta denna vattenpump på en helt egen JFB grupp.. kanske tillsammans med ett par utomhus uttag........

Hur ska man förresten fördela de olika JFB grupperna?? Sorry TS... man kanske skulle skapa en ny tråd till detta.... men frågan är lite i samma område som du från början frågade om.

Ett motorskydd kan ju testas genom att koppla in en känd last istället för motorn den ska skydda.

När det är trefas och nolla inte finns framdraget så är det lite jobbigare, du kan t.ex. testa med 3st 400V värmeelement som tillsammans drar lite mer än vad motorskyddet ska vara inställt på.

Om nolla finns framdraget, åtminstone fram till motorskyddet, så kan du testa med 3st 230V-laster, och då är det lättare att hitta lämpliga laster som t.ex. byggstrålkastare, kupévärmare (gamla sorten utan PTC-element så att du är säker på hur stor lasten är) o.s.v. för att kombinera till den effekt som motorskyddet ska börja lösa ut vid.

(Ja, du måste givetvis absolut veta vad du gör. Eftersom du frågade så kanske mitt tips var lite överkurs).

Ett bra sätt att prova om ett motorskydd fungerar som det ska och om det är rätt inställt är att skruva ur en säkring, då ska motorskyddet lösa inom ca 20 sek.

Om man har trepolig brytare så får man skruva ur en huvudsäkring (och se upp med vad som i övrigt är igång / inkopplat, en bra idé är att slå av alla andra brytare förutom den som matar motorskyddet)

Låter som intermittent kortslutning i den pumpmotorn, eller i ledningarna. Vid kortslutningsströmmar ska överströmsskyddet vara något snabbare än motorskyddet, och kortslutningsförlopp kan dra med sig JFBn. Hade det varit lätt överlast så hade motorskyddet löst (om det är rätt inställt). Kanske värt att kolla upp om pumpen verkligen är frisk.

jtkarlsson skrev:
Ni som skriver att dvärgbrytare inte ska användas för brytning av last...

Efter hur många utlösningar är det dags att kassera dvärgbrytaren, för att inte äventyra funktionen.
Eller ska man serva dem som man gör med hsp-brytare, efter ett antal frånslag ?
Bra fråga. Min ringa erfarenhet säger att det oftast ger sig själv, dvs dvärgen börjar lösa för tidigt eller går inte att slå till. Kortslutning sliter troligen hårdast, och testproceduren säger att den ska klara 9 kortslutningar av måttlig ström (100-500 A). Den ska dock behålla sina egenskaper inom 85-110% under sin livstid vilket är starka krav. En dvärgs egenskaper påverkas mer av värmen från den intilliggande dvärgen... Så om man bara håller sig med lite marginaler vid dimensioneringen så ska man kunna lita på en dvärg till dess att den inte går att slå till längre.

Värt att påpeka (en femtioelfte extra gång, ifall nån bara läser just här och ingen annan stans) är att det är ingen bra idé att upprepade gånger slå till brytare som löser ut av överström. Jag känner till ett fall där det blev brasa i en stor byggcentral efter att någon slagit på någon större säkring för många gånger i rad.

Det förvånade mig lite, jag trodde att ett tillslag strax efter en brytare slagit ifrån innebar att man direkt "hoppade in" en bit in i belastningskurvan (eller vad man ska säga).

Så är det ingen som gör heller ... :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.