13 925 läst ·
70 svar
14k läst
70 svar
Flera huvudbrytare i samma central
Läs från början igen så ser du vad frågan gäller. Jag vet att man har HBR i varje central.
Hur skulle du göra om du skulle jordfelsskydda en hel anläggning, förutom en VP, med selektiv JFB.
Bifoga gärna en ritning.
Egentligen har jag fått svar på frågan om flera HBR i samma central, men många verkar inte förstå vad syftet är.
Det finns eljobb som inte innefattar installationer...
Därför är jag inte påläst på föreskrifterna.
/jtk
Hur skulle du göra om du skulle jordfelsskydda en hel anläggning, förutom en VP, med selektiv JFB.
Bifoga gärna en ritning.
Egentligen har jag fått svar på frågan om flera HBR i samma central, men många verkar inte förstå vad syftet är.
Det finns eljobb som inte innefattar installationer...
Därför är jag inte påläst på föreskrifterna.
/jtk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om vi går till elinstallationsreglerna så står detta att finna under 132.10:
Frånskiljningsanordningar ska finnas så att brytning och frånskiljning av elinstallationen, kretsar eller enskilda apparater kan utföras i den omfattning som fordras för manövrering, inspektion och felsökning samt provning, underhåll och reparation.
Jag har inte sett något uttrycklig regel om en brytare, men det ligger i sakens natur att man bara ska behöva manövrera en brytare vid underhåll av en apparat, i detta fall en kopplingsutrustning. Huvudbrytare antyder också med sitt namn att det är the one and only one. Den har sin plats i något av hörnen av centralen märkt med "huvudbrytare".
Det förhindrar dock inte att fler strömbrytare av olika slag finns i centralen. Jag tror t.o.m att man kan använda brytare av samma modell som huvudbrytare. Det handlar bara om lämplig uppmärkning. Man bör dock inte använda dessa för att frånskilja en del av samma elcentral om man inte kan ordna en fysisk avskiljning av något slag. Du själv är ju medveten om vilket hörn av centralen som blir strömlös, men kanske inte nästa person.
Annars duger JFB och dvärgbrytare som frånskiljare om man behöver frånskilja en utgående grupp för underhåll. Man får/bör dock inte bryta last med dessa utan bara frånkoppla i strömlöst tillstånd.
För att undvika att behöva bryta strömmen till nästa central (undercentral i ditt fall, om det är en sådan du har på nedervåningen) så behöver centralerna parallellkopplas före HB. Då blir inte centralen på nedervåningen en undercentral längre, utan har sin egen HB.
Det kräver dock att huvudledningen har minst samma area som huvudledningen till den första centralen. Annars måste den avsäkras. Normalt väljer man 6 mm². Om det underlättar kan du sätta en liten fördelningscentral först, som dels matar centralen i källaren och dels centralen på nedervåningen via säkringar. Denna behöver i sig ingen egen HB så länge som strömmen kan brytas i mätarskåpet.
Frånskiljningsanordningar ska finnas så att brytning och frånskiljning av elinstallationen, kretsar eller enskilda apparater kan utföras i den omfattning som fordras för manövrering, inspektion och felsökning samt provning, underhåll och reparation.
Jag har inte sett något uttrycklig regel om en brytare, men det ligger i sakens natur att man bara ska behöva manövrera en brytare vid underhåll av en apparat, i detta fall en kopplingsutrustning. Huvudbrytare antyder också med sitt namn att det är the one and only one. Den har sin plats i något av hörnen av centralen märkt med "huvudbrytare".
Det förhindrar dock inte att fler strömbrytare av olika slag finns i centralen. Jag tror t.o.m att man kan använda brytare av samma modell som huvudbrytare. Det handlar bara om lämplig uppmärkning. Man bör dock inte använda dessa för att frånskilja en del av samma elcentral om man inte kan ordna en fysisk avskiljning av något slag. Du själv är ju medveten om vilket hörn av centralen som blir strömlös, men kanske inte nästa person.
Annars duger JFB och dvärgbrytare som frånskiljare om man behöver frånskilja en utgående grupp för underhåll. Man får/bör dock inte bryta last med dessa utan bara frånkoppla i strömlöst tillstånd.
För att undvika att behöva bryta strömmen till nästa central (undercentral i ditt fall, om det är en sådan du har på nedervåningen) så behöver centralerna parallellkopplas före HB. Då blir inte centralen på nedervåningen en undercentral längre, utan har sin egen HB.
Det kräver dock att huvudledningen har minst samma area som huvudledningen till den första centralen. Annars måste den avsäkras. Normalt väljer man 6 mm². Om det underlättar kan du sätta en liten fördelningscentral först, som dels matar centralen i källaren och dels centralen på nedervåningen via säkringar. Denna behöver i sig ingen egen HB så länge som strömmen kan brytas i mätarskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 57 807 inlägg
Jag är inhte riktigt med på den där 300mA jordfelsbrytaren. Om det blir ett jordfel som får den att bryta, då har ju redan en av dina 30mA jfb löst ut, eller kommer det att finnas någon grupp som bara skyddas av 300mA brytaren?
Du kan bara ha en huvudbrytare. En huvudbrytare är per definition en brytare som bryter allt.
Däremot kan man använda "huvudbrytare" för andra ändamål. För att tex bryta en del av centralen eller likande. Bara det klart och tydligt framgår vad som är vad. Vilken brytare som bryter vad.
Övriga funderingar har andra redan svarat på. Jag törs inte klicka på din bild igen, för då jag gjorde det tidigare idag så hängde sig hela Byggahus och det stod "Guru Meditation" då man försökte komma in
Däremot kan man använda "huvudbrytare" för andra ändamål. För att tex bryta en del av centralen eller likande. Bara det klart och tydligt framgår vad som är vad. Vilken brytare som bryter vad.
Övriga funderingar har andra redan svarat på. Jag törs inte klicka på din bild igen, för då jag gjorde det tidigare idag så hängde sig hela Byggahus och det stod "Guru Meditation" då man försökte komma in
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Mina suddiga ögon fungerar bättre nu än tidigare idag. Nä, PE bryts inte, det är N. PE kommer obruten från PE-skena fast en bit till höger.
Och perioskåpet i toppen går till den andra elcentralen va? Skyddad av en JFB 300 mA typ S, helt i sin ordning.
Vill du fortfarande ha det, och fortfarande kunna bryta strömmen separat till dessa centraler så måste det till en fördelningscentral med denna JFB i före centralen i källaren.
Och perioskåpet i toppen går till den andra elcentralen va? Skyddad av en JFB 300 mA typ S, helt i sin ordning.
Vill du fortfarande ha det, och fortfarande kunna bryta strömmen separat till dessa centraler så måste det till en fördelningscentral med denna JFB i före centralen i källaren.
Allt är ju ok funktions och tekniskt sett som du ritat, men det verkar för mig otroligt överdrivet och onödigt med de övriga två brytarna. Det är som sagt inget som hindrar att du bygger så om du önskar men försök i så fall genom placering och organisation av delarna skapa en tydlig översiktlighet i centralen.
Du har den enda huvudbrytare som kan ses som rimlig till vänster vid inkommande, de två andra är helt onödiga och kan för frånskiljning ersättas av de dvärgbrytare och JFB:er du redan ritat in. Ta inte illa upp men om jag fick syn på din central i verkligheten skulle den få lite hempularstämpel.
Du har den enda huvudbrytare som kan ses som rimlig till vänster vid inkommande, de två andra är helt onödiga och kan för frånskiljning ersättas av de dvärgbrytare och JFB:er du redan ritat in. Ta inte illa upp men om jag fick syn på din central i verkligheten skulle den få lite hempularstämpel.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Kan berätta att jag har just har en dylik installation med faktiskt ännu fler JFB sektioner. Dock alla utan dessa extra brytare. Min elektriker skakade lite på huvudet först men sen ändrade sig när jag nämnde att vattenpumpen har ibland helt plötsligt slagit ut hela elen dock ej VP och kyl/frys som är separata.....GK100 skrev:
Men är det inte så också att undercentralen kommer ha en HBR samt att VB ska ha en arbetsbrytare vilket gör att man kommer ha 5st brytare i systemet????
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Förstår inte riktigt problemet med flera huvudbrytare.
Ska man bryta strömmen till en uc kan man ju göra det på säkringarna till den för den ska man ju inte mata direkt från huvud säkringarna.
Samma sak man man göra med matningen till allt annat man vill bryta bort.
Förstår inte varför man ska ha flera huvud brytare när man inte behöver det.
Har jag missat något?
Ska man bryta strömmen till en uc kan man ju göra det på säkringarna till den för den ska man ju inte mata direkt från huvud säkringarna.
Samma sak man man göra med matningen till allt annat man vill bryta bort.
Förstår inte varför man ska ha flera huvud brytare när man inte behöver det.
Har jag missat något?
Man behöver ju inte kalla dem för Huvudbrytare, för det kan per definition bara finnas en sådan vilket redan diskuterats.jtkarlsson skrev:
Jag ser inga problem med att ha en brytare märkt HUVUDBRYTARE längst upp till vänster och ett par andra märkta BRYTARE VP eller vad det nu handlar om på andra ställen i samma kapsling.
Logiskt och överskådligt.
Brytare finns väl godkända för att bryta last. Tillverkare anger ibland/ofta att dvärgbrytare och JFB inte ska manövreras för frånskiljning under last. T.ex. har jag sett stora belysningsgrupper (utomhus) som styrs från centraler.
Jag liksom många andra har en hederlig diazed-central där det är uppdelat så att man stänger av all elvärme med en separat brytare som sitter precis ovanför huvudbrytaren. Detta är byggt 1980. Är det nya regler, eller vad är det som gör att det inte skulle fungera i TS fall?
