Hej,
Ska byta ut en gammal elcentral i källaren mot en modern med dvärgar och jordfelsbrytare.
Har tänkt mig enligt bifogad bild.
Är det OK ha ha flera huvudbrytare i samma central om man tydligt märker upp dem?
/jtk
Ska byta ut en gammal elcentral i källaren mot en modern med dvärgar och jordfelsbrytare.
Har tänkt mig enligt bifogad bild.
Är det OK ha ha flera huvudbrytare i samma central om man tydligt märker upp dem?
/jtk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Med försiktighet. En HB ska normalt bryta hela centralen, vilket innebär max 1 HB per central.
Om du vill ha flera innebär det i praktiken skilda centralkapslingar eller motsvarande avskiljning som inte lämnar något utrymme för missförstånd ang vad respektive HB bryter.
Din skiss är suddig även vid maximal zoom, men det ser ut som att PE bryts i mittersta brytaren längs ned, och jag ser en märklig bygling av N-skenorna (via en JFB?). Är det två seriekopplade JFBer?
Om du vill ha flera innebär det i praktiken skilda centralkapslingar eller motsvarande avskiljning som inte lämnar något utrymme för missförstånd ang vad respektive HB bryter.
Din skiss är suddig även vid maximal zoom, men det ser ut som att PE bryts i mittersta brytaren längs ned, och jag ser en märklig bygling av N-skenorna (via en JFB?). Är det två seriekopplade JFBer?
Det är två jfb i serie. Samt en jfb för vp. Det är väl inga konstigheter rent elektriskt?
HB ska som Bo skriver bryta strömmen till hela centralen, vill man ha undercentraler lägger man dom över säkringarna och kan bryta dom där vid behov. Vill man ha flera centraler parallellt förgrenar man stigaren innan HB. Vill man bryta grupper med en brytare kan man montera dom i en centralkapsling men HB bör bryta hela centralen, det är ju därför man sätter en HB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Varför två JFBer i serie i samma central? För övrigt är som sagt svårt att se schemat.
Den översta vänsta JFB är en 300 mA, selektiv, för skydd av hela anläggningen.
Den översta högra är personskydd, 30 mA för källaren.
Den nedre JFB är för värmepumpen, som jag vill separera från övrigt.
Jag måste alltså ha tre centralen för att göra detta enligt reglementet.
En för 300 mA S JFB. En för 30 mA JFB och en för VP´s central.
//jtk
Den översta högra är personskydd, 30 mA för källaren.
Den nedre JFB är för värmepumpen, som jag vill separera från övrigt.
Jag måste alltså ha tre centralen för att göra detta enligt reglementet.
En för 300 mA S JFB. En för 30 mA JFB och en för VP´s central.
//jtk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nejdå, som elmont säger kan du ha en central med en HB i.
Strömbrytare till VP etc kan du antingen sätta i centralen eller bättre vid VPn.
Men vill du kunna bryta delar av anläggningen (flera grupper) så görs det bäst via flera fysiskt separata centralkapslingar, som dock kan sitta bredvid varandra.
Strömbrytare till VP etc kan du antingen sätta i centralen eller bättre vid VPn.
Men vill du kunna bryta delar av anläggningen (flera grupper) så görs det bäst via flera fysiskt separata centralkapslingar, som dock kan sitta bredvid varandra.
OK, lite förtydliganden...
Det kommer en matande ledning (3 x 16 A + PEN) till källaren.
Jag vill ha en 300 mA JFB som brandskydd för hela anläggningen, förutom värmepumpen som ska ha en egen.
Övriga utgående matningar i källaren ska skyddas med 30 mA JFB.
Inkommande ledning måste rimligtvis gå förts till en HBR. Denna HBR bryter däermed matning till hela huset.
Därefter sitter en 300 mA selektiv JFB, som skyddar hela anläggningen inklusive vidarematning till nedervåning.
Matning till VP tas före 300 mA JFB´n.
Vid arbete i källarcentralen, vill jag inte bryta matning till hela huset.
Hur löser man detta på smidigast och godkänt sätt?
/jtk
Det kommer en matande ledning (3 x 16 A + PEN) till källaren.
Jag vill ha en 300 mA JFB som brandskydd för hela anläggningen, förutom värmepumpen som ska ha en egen.
Övriga utgående matningar i källaren ska skyddas med 30 mA JFB.
Inkommande ledning måste rimligtvis gå förts till en HBR. Denna HBR bryter däermed matning till hela huset.
Därefter sitter en 300 mA selektiv JFB, som skyddar hela anläggningen inklusive vidarematning till nedervåning.
Matning till VP tas före 300 mA JFB´n.
Vid arbete i källarcentralen, vill jag inte bryta matning till hela huset.
Hur löser man detta på smidigast och godkänt sätt?
/jtk
Då sätter du en plint och gör en avgrening till "övriga huset" före huvudbrytaren och vill du skydda den centralen med en 300 mA sätter du den i centralen för "övriga huset".
Eller så gör du som Bo skriver och sätter en annan central på sidan om.
Eller så gör du som Bo skriver och sätter en annan central på sidan om.
Kan du rita hur du menar?
Ja det kan man göra. Men jag anser mig ha de kunskaper som krävs. Jobbar med el men saknar beh. Visa hur du skulle ha löst det.
Jag klarar det utan problem.
Ursprungsfrågan var om man enligt föreskrifterna fick ha flera HBR i samma central.
Det verkar som man inte ska ha det.
Tänkte att det skulle vara OK om man märkte upp ordentligt, för även eventuell elektriker som ska jobba i centralen borde väl ha tillräckliga kunskaper att kunna bryta det han ska jobba på.
Hur som helst får det väl bli fler centraler då, eller har du någon bättre idé?
/Thomas
Ursprungsfrågan var om man enligt föreskrifterna fick ha flera HBR i samma central.
Det verkar som man inte ska ha det.
Tänkte att det skulle vara OK om man märkte upp ordentligt, för även eventuell elektriker som ska jobba i centralen borde väl ha tillräckliga kunskaper att kunna bryta det han ska jobba på.
Hur som helst får det väl bli fler centraler då, eller har du någon bättre idé?
/Thomas
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
sorry
men om du jobbar med el så borde det väl finns det någon som skulle kunna svara
Sen har man väl en HBR i undercentralen för jobb i denna och när man jobbar med matningen emellan centralerna så bryter man man väl hela systemet.. eller??
men om du jobbar med el så borde det väl finns det någon som skulle kunna svara
Sen har man väl en HBR i undercentralen för jobb i denna och när man jobbar med matningen emellan centralerna så bryter man man väl hela systemet.. eller??

