13 925 läst ·
70 svar
14k läst
70 svar
Flera huvudbrytare i samma central
Det är inga problem med brytare i en central men det är bara den brytaren som bryter HELA centralen som är huvudbrytare, det kan väl inte vara så svårt att förstå. Man kan även ha flera centraler i samma kapsling med separata huvudbrytare, men även då ska huvudbrytaren bryta hela den central där den sitter (inte nödvändigtvis allt inom kapslingen),
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Då antar jag att det finns någon form av avskiljning mellan dessa centraler i samma kapsling, dvs att det är två helt separata centraler med separata skenor etc under samma skal?
Jag greppar inte riktigt vilka fel 300mA-jordfelsbrytaren ska skydda mot.
Jordfel i ledningen från källarcentralen/huvudcentralen till undercentralen i bottenvåningen?
Om man är rädd för jordfel där, t.ex. genomspikning/skruvning eller liknande, så är det väl bättre att använda någon stryktåligare kabel, typ EKLK om det nu finns i så grov dimension...
Jordfel i ledningen från källarcentralen/huvudcentralen till undercentralen i bottenvåningen?
Om man är rädd för jordfel där, t.ex. genomspikning/skruvning eller liknande, så är det väl bättre att använda någon stryktåligare kabel, typ EKLK om det nu finns i så grov dimension...
En selektiv jordfelsbrytare skyddar ju även mot brand pga fel i installationen mellan selektivbrytaren och de vanliga jordfelsbrytarna. I en normal villa kan man tycka att det är överkurs. Har man ett par centraler utspridda på olika ställan så kan man ju sätta en sådan i t.ex. mätarskåpet).
300 Ma S ska dels skydda kabeln till undervåningscentralen men även grupper som inte ska skyddas med 30 ma (kylskåp tex)
Jag vill kunna stänga av källaren, utan att bryta hela huset.
Brytaren till VP är ju däremot onödig. Där kan jag bryta med JFB.
Jag vill kunna stänga av källaren, utan att bryta hela huset.
Brytaren till VP är ju däremot onödig. Där kan jag bryta med JFB.
Varför skulle jag behöva en brytare till VP bara för den drar mycket ström?
Har du sett de här inläggen i tråden?jtkarlsson skrev:
petersv skrev:
Om det inte är helt bra att använda dvärgar och jfb som brytare under last, men kanske ändå kan vara ok om det inte är någon jättelast, är kanske en VP under drift precis motsatt till rekommenderat att avskilja genom dvärgar och jfb.Göran.W skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
bryter man bort en 3 fas värmepump i drift så kommer strömen öka långt över märkströmen så fort den ena säkringen är brutern så övriga säkringar kommer brytas vid väldigt höga strömmar.
Alla 3 fas motorer ska alltid brytas med separat manöverbrytare som är gjord för ändamålet som bryter alla faserna samtidigt.
Alla 3 fas motorer ska alltid brytas med separat manöverbrytare som är gjord för ändamålet som bryter alla faserna samtidigt.
Visst får en jordfelsbrytare användas för att bryta under last.. Hur i allvärlden tror Ni annars att de är tillverkade och godkända för att klara att bryta strömmar om 40A och mer vid ett jordfel.. ??
Jordfelsbrytare är i regel klassade för att klara en slutning och brytning om 500A under en väldigt kort tid.
Jordfelsbrytare är i regel klassade för att klara en slutning och brytning om 500A under en väldigt kort tid.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jordfelsbrytare ska man tom testa några gånger om året och då bryter dom under last men dvärg säkringar bryter inte lika snabbt när man gör det manuelt så det blir mer gnistbildning när man gör det manuelt så man bör inte från skilja nom tyngsta lasterna så.
Jordfelsbrytare bryter lika snabbt när man gör det manuelt.
Jordfelsbrytare bryter lika snabbt när man gör det manuelt.
Göran.. Ditt påstående ang. Dvärgbrytare är rätt till viss del.
De riktigt bra kvalitetsmärkena på dvärgbrytarna har en fjäderbelastad kontakt
som gör att de både sluter och bryter snabbt, även vid manuellt till - och frånslag.
Men som sagt.. alla fabrikat har inte denna finess, därav en del "ledande" fabrikat.
Just denna fjäderbeslastning låg för ett tiotal år sedan bla. till grund för att man skulle kunna
få dvärgbrytaren godkänd som frånskiljare vid last. enl. standarden EN60947-2.
Idag verkar det tyvärr som om att alla fabrikat tror sig klara frånskiljningskraven, bara man sätter på
rätt symbol.....
De riktigt bra kvalitetsmärkena på dvärgbrytarna har en fjäderbelastad kontakt
som gör att de både sluter och bryter snabbt, även vid manuellt till - och frånslag.
Men som sagt.. alla fabrikat har inte denna finess, därav en del "ledande" fabrikat.
Just denna fjäderbeslastning låg för ett tiotal år sedan bla. till grund för att man skulle kunna
få dvärgbrytaren godkänd som frånskiljare vid last. enl. standarden EN60947-2.
Idag verkar det tyvärr som om att alla fabrikat tror sig klara frånskiljningskraven, bara man sätter på
rätt symbol.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo, både JFB och dvärg ska kunna bryta last, en dvärg dessutom kortslutningsströmmar.
Men grejen är att man inte bör "slita" på kontaktytorna i onödan. Dessa komponenter bör hållas friska så att de fungerar som de ska när det verkligen behövs.
Det är samma tänk kring säkerhetsbrytare. Dessa är i grunden lastfrånskiljare men får inte användas för att bryta last.
Men grejen är att man inte bör "slita" på kontaktytorna i onödan. Dessa komponenter bör hållas friska så att de fungerar som de ska när det verkligen behövs.
Det är samma tänk kring säkerhetsbrytare. Dessa är i grunden lastfrånskiljare men får inte användas för att bryta last.
