boohoo skrev:
Då tycker jag inte att du bör vara orolig alls, utan snarare konstatera att ni sitter i ett guldläge. Priserna på mark i och omkring stockholm kommer inte sjunka, och priset på att bygga nytt kommer inte heller bli billigare. Ni har såpas god inkomst och såpas mycket pengar i likvider att jag hade ätit upp mina kalsonger om ni inte fått lån, oavsett en prisnedgång på 10-15% på marknaden. Ni sitter den situationen jag önskar att jag suttit dvs med redan såld lägenhet, annars är våra situationer relativt lika. Nu blir det först efter sommaren vi säljer.

Nej det vore konstigt om nybygge blev mycket billigare i framtiden. Inte ens om vi hade byggt med Älvsbyhus hade det blivit "billigt", utan vi kanske hade sparat några 100.000 som värderingen säkerligen hade avspeglats på.

Tomtpriserna skulle väl kunna klättra nedåt om man exploaterade mer, men vad vet jag.

SEB har ju inte topplån längre, utan kräver minst 15% insats i säkerhet. Så skulle priserna falla över 20% så tror jag nog dom helt enkelt säger nej till slutplacering av bolån...

Jonatan79 skrev:
Det hjälper inte att oroa sig,oddsen är på er sida och om ni har ett bra läge och ett bra hus så finns alltid en marknad. I värsta fall som jag ser det, kommer ni får amortera och bli sittandes med ett topplån, men det är ju inget livshotande... Relax!
Nej du har helt rätt, ingenting jag kan påverka ändå. Tyvärr tror jag inte SEB har topplån, utan kräver högst 85% annars inget bolån.. Amortering 2% svettas jag verkligen inte över, men att inte få slutplacera lånet skulle kännas betydligt värre.

Det går alltid att lösa antingen via banken eller annat kreditinstitut om det krisar. Annars får du väl smeka svärmor medhårs ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.