Jag noterade just (även om det kanske funnits länge?) att Byggahus redovisar hur många botar som är inne på forumet, en intressant detalj som jag inte tror jag sett redovisas på någon annan sajt!
Fascinerande att det är fler botar än medlemmar online. Har ni även koll på vad botarna gör? Samlar de in data om användarna, letar de information, försöker de spamma, eller vad sysslar de med?

Skärmbild som visar antalet online medlemmar och bots på ett forum, 300 medlemmar och 328 robotar.
 

Bästa svaret

Vi ska ta bort den informationen eftersom den är irrelevant för oss och för våra besökare.

Exempel på botar är Google, Google AdSense och Bing. Just nu finns där en bot som kollar igenom många sidor som heter Proximic, därav så många robotar just nu. Så här skriver de på sin sida:

"The crawler does not extract and store any source code, but only provides data about the publicly available content of the page, such as the content language, the content's rating (G, PG13, R) and relevant IAB categories of the content (e.g. "Real Estate::Buying/Selling Homes").

This analysis helps the advertiser to place topically relevant campaigns onto a safe environment. Relevance drives CPM, which benefits publishers." https://www.comscore.com/Web-Crawler?cs_edgescape_cc=SE

Ytterligare botar jag har sett fara förbi på vår sida är Yandex som är en rysk sökmotor och Majestic-12 som jag tror är ett SEO-verktyg.

Botarna kan inte skada, spamma eller spara ner några cookies hos användarna.
 
Redigerat:
Säg till om någon bot heter Anna.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.