Är det bara att skruva ihop dessa två om de båda har R15 eller behövs det klämringskoppling eller gängtejp eller annat?

flätad.jpg nippel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nippeln ska skruvas fast i den här, invändig R25. Behövs gängtejp?

filterhus.jpg

Eller istället för PEX-slangen:
plast.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är bara att skruva slangen direkt mot nippeln på bilden, det krävs varken gängtejp eller klämring, det sitter en gummipackning i slangen som tätar mot nippeln.

Angående nippeln mot filterhuset så krävs någon form av gängtejp eller annan metod, jag skulle rekommendera lin och pasta, det är en mycket beprövad tätningsmetod som ytterst sällan läcker.

Lustigt, ett sådant där filter installerade jag just i maskinrummet till poolen. Vad ska du använda det till? Jag använde gängtejp men i en tappvatteninstallation skulle jag tveklöst rekommendera lin och pasta som Gabbe säger.

Tack Gabbe för snabbt svar! Hur linet och pastan används finns väl på någon sida någonstans. :)

Jag ska använda det, eller snarare två filter till dricksvattnet i fritidsstugan. Har bara vatten in i köket och filterhusen får plats under diskbänken någonstans. Det första filtret ska vara ett kolfilter, den andra blir nylonfilter. För närvarande är vattnet ok, men jag märker att strålsamlaren geggar igen med jämna mellanrum så jag tänkte att denna lösning skulle råda bot på det. Samt att vattnet blir snäppet klarare.

ullberg
ThomasÅsa skrev:
Det första filtret ska vara ett kolfilter, den andra blir nylonfilter.
Jag tror du ska sätta dessa filter i omvänd ordning (eller så beskriver vi det från olika håll). Ett nylonfilter är i mina ögon ett bra förfilter till ett kolfilter, och får kolfiltret att hålla längre. Dvs. inkommande vatten ska först till nylonfiltret, sen till kolfiltret, och sist till kranen.

Så skulle i alla fall jag satt det.

/U

ullberg skrev:
Jag tror du ska sätta dessa filter i omvänd ordning (eller så beskriver vi det från olika håll). Ett nylonfilter är i mina ögon ett bra förfilter till ett kolfilter, och får kolfiltret att hålla längre. Dvs. inkommande vatten ska först till nylonfiltret, sen till kolfiltret, och sist till kranen.

Så skulle i alla fall jag satt det.

/U
Så tänkte jag också, men Beulco säger tvärtom i sina monteringsanvisningar.

Se under rubriken Filterpatroner.

http://www.beulco.se/webcatalog/documents/DOSMON 08 Bjornfilter.pdf

ullberg
ThomasÅsa skrev:
Så tänkte jag också, men Beulco säger tvärtom i sina monteringsanvisningar.

Se under rubriken Filterpatroner.

[länk]
Intressant, rent generellt tror jag på beulco, så jag måste vika mig. För att på något sätt lyckas rädda min heder ;) vill jag gärna slänga in ett citat från Gelias broschyr vattenrening:

Flera partikelfilterhållare kan seriekopplas exempel nylon, sedan bomull och kolpå slutet.
http://www.gelia.se/upload/277/3030000014_vattenrening_1212.pdf

Men som sagt, Beulco har jag egentligen ingen anledning att tvivla på...

/U

:) Vi får skicka upp Gelia och Beulco i varsin ringhörna.

Tja, tiden får utvisa hur det går. Det är ju bara att byta ordning på filtren om det skulle vara så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.